Auteur Topic: Fodor Lightmeter Model-80  (gelezen 117 keer)

Offline RonMon

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • De eerste stapjes maken in de handmatige standen.
Fodor Lightmeter Model-80
« Gepost op: 21 november 2020, 10:43:25 »
Hallo allen,

Ik wil een 2e hands Fodor Lightmeter Model-80 kopen. Er gaat een V625u batterij in. Deze heb ik liggen, maar mijn vraag aan de kenners hier is of deze lichtmeter nog accuraat meet. De verkoper zegt dat hij er een 1,5 volt batterij met een draadje aan bevestigd heeft en deze de meter uit laat slaan, maar verder zegt hij het niet geprobeerd te hebben omdat hij de juiste batterij niet heeft. Ik wil geen miskoop doen, vandaar mijn vraag. Ik wil hem namelijk aanschaffen om te gebruiken bij mijn Yashica C welke geen lichtmeter heeft en het past goed bij elkaar omdat ze ruwweg uit dezelfde periode komen.

Groet,
RonMon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Fodor Lightmeter Model-80
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2020, 12:34:19 »
Het is op afstand niet te beoordelen of deze meter nog accuraat werkt, maar hij is gemaakt voor 1,35 volt kwikbatterijen en die zijn niet meer te koop, de 625 alkaline batterij heeft in het begin teveel spanning en na een poosje gebruik te weinig, deze batterijen geven een onnauwkeurig resultaat.

De beste manier om een gebruikte meter te testen is als je deze kunt vergelijken met een andere meter waarvan je zeker weet dat deze goed is.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline RonMon

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • De eerste stapjes maken in de handmatige standen.
Re: Fodor Lightmeter Model-80
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2020, 13:26:06 »
Bedankt voor je antwoord Fred! Ik wist niet dat de huidige variant van de 625 batterij toch anders werkte. Dan spaar ik toch even verder voor een moderne lichtmeter  :)