Auteur Topic: Tegenlicht  (gelezen 436 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Tegenlicht
« Gepost op: 19 november 2020, 08:33:23 »
Ik heb gisteren lekker gespeeld met mijn Hasselblad en een ORWO NP 15 uit 1992 die duidelijk niet goed bewaard is. Het is een film uit een pak van tien dus ik wist wel een beetje wat mij te wachten stond en omdat de film toch zwaar gesluierd uit de fixeer zou komen heb ik mij veroorloofd de tijd te verdrijven met wat experimenten en wat foto's van het zadel van mijn fiets gemaakt met tegenlicht.
De film is twee stops overbelicht met ISO 6 en ontwikkeld als twaalfde film van een liter Tmax Dev 1:4.
De zon staat net buiten beeld boven de linker bovenhoek.
Het is papiertje is gegradeerd bariet van AGFA en ook gesluierd.
Je kunt bovenin de eerste foto zien dat ik een stuk karton heb gebruik om het objectief in de schaduw te houden. Rechts mijn vingers, links het karton.
Bij de tweede is dat niet gebeurd.

Germaan

Germaan tegenlicht
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Tegenlicht
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2020, 08:44:27 »
Lijkt mij een goede stimulans om zonwering serieus te nemen.

Voor een ieder die dat mogelijk niet doet.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2020, 12:43:33 »
Toch vind ik foto twee ook wel wat hebben, het straalt iets uit van heel erg oude foto's.

Germaan heb ik zelf ooit nog een brommer van gehad, een Florence met zo'n heel kort breed voorspatbord. Nooit geweten dat ze ook fietsen hadden gemaakt.

Offline jbladel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2020, 17:08:39 »
Ode aan de zonnekap inderdaad, voor 'weggooi' film vind ik de resultaten nog steeds geinig! Kun je denk ik best wat leuke plaatjes mee schieten. Foto 2 heeft inderdaad die echte 'oude' film look waar mijn generatie bekend mee is.
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon F1 New, Canon MC, FD 35mm, FD 85mm

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2020, 18:27:47 »
Ode aan de zonnekap inderdaad, voor 'weggooi' film vind ik de resultaten nog steeds geinig! Kun je denk ik best wat leuke plaatjes mee schieten. Foto 2 heeft inderdaad die echte 'oude' film look waar mijn generatie bekend mee is.
Jazeker! Met die film zijn nog hele leuke dingen te doen.
Het is echt niet zo dat een beetje sluiering van de film roet in het eten gooit. Dat is, als je tenminste geen foto's van eten maakt natuurlijk  ^^
Er zijn per slot van rekening niet voor niets stainende ontwikkelaars en daar lijkt het toch wel een beetje op.

Het eerste negatief van de film heeft de mooiste oude uitstraling. De rest van de film heeft tegenlicht zonder zonnekap nodig  ^D

Met het papier ook.
Ik heb vandaag foto's afgedrukt op MCC van ADOX wat ook sluiert als het te lang in de ontwikkelaar ligt. Maar als je dat voorkomt en het zo belicht dat het maar zestig seconden in de ontwikkelaar hoeft te liggen dan is het nog heel goed bruikbaar  :)

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2020, 02:16:42 »
Rechts mijn vingers, links het karton. ^D
Het was mij niet eens opgevallen, het is dat je het zei. Door de onscherpte valt het eigenlijk niet op, het karton zou de lucht boven een schuin dak kunnen zijn.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2020, 07:27:26 »
Rechts mijn vingers, links het karton. ^D
Het was mij niet eens opgevallen, het is dat je het zei. Door de onscherpte valt het eigenlijk niet op, het karton zou de lucht boven een schuin dak kunnen zijn.
Ja, ik dacht er goed aan te doen het er even bij te vertellen  ^^
Ik wilde zelf ook wel eens weten wat het verschil zou zijn. Nu zit ik te denken om het ook eens te proberen mét en zonder filter om er achter te komen of een filter het erger maakt. Of juist minder  (?)

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2020, 09:51:25 »
Je karton/vingers zonnekap heeft zekers invloed op het beeld.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2020, 11:11:59 »
Heel fraai    :)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2020, 11:37:31 »
Je hebt ook losse zonneschermpjes, bijvoorbeeld met een balhoofdje aan een zwane(n)hals. Die kunnen aan een "hot shoe" bevestigd worden of anderszins. Een beetje handige doet-het-zelvert kan zoiets ook zelf maken trouwens.

Helemaal als je altijd vanaf statief fotografeert, zoals Charles, is zo'n ding het overwegen waard.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2020, 20:54:19 »
... of een "matte box" natuurlijk, zoals die in de filmwereld gebruikt wordt. Misschien kan Mac daar nog iets over zeggen.

Maar zo'n schermpje als ik eerder noemde is minder kolossaal en schermt alleen af waar het op dat moment nodig is. Bij ieder willekeurig objectief met welke filtermaat dan ook (wat grotendeels ook geldt voor een matte box).
Eh, nou ja, bij een fisheye-lens wordt het wat lastig ...

Hier is een video van een zelfgemaakte. (Ik heb nog wel betere gezien, maar die kan ik nu niet vinden.)
https://www.youtube.com/watch?v=xDOMFHitSfQ

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2020, 22:32:35 »
Ik wilde zelf ook wel eens weten wat het verschil zou zijn. Nu zit ik te denken om het ook eens te proberen mét en zonder filter om er achter te komen of een filter het erger maakt. Of juist minder  (?)

Je bedoelt eventuele reflecties tussen lens en filter ?
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2020, 14:35:53 »
Je bedoelt eventuele reflecties tussen lens en filter ?
Nou ja, eigenlijk of zo'n filter niet of wel gecoat is en of er dan meer of minder flare en/of reflexies ontstaan inderdaad.
Maar mijn eerste gedachte ging over het wel of niet ontstaan van flare door het filter zelf en of het dan erger zou worden dan zonder.
Tussen het filter en het voorste element gebeurt ook nog van alles en nog wat maar dat ziet er misschien weer anders uit.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2020, 14:56:43 »
... of een "matte box" natuurlijk, zoals die in de filmwereld gebruikt wordt. Misschien kan Mac daar nog iets over zeggen.

Maar zo'n schermpje als ik eerder noemde is minder kolossaal en schermt alleen af waar het op dat moment nodig is. Bij ieder willekeurig objectief met welke filtermaat dan ook (wat grotendeels ook geldt voor een matte box).
Eh, nou ja, bij een fisheye-lens wordt het wat lastig ...

Hier is een video van een zelfgemaakte. (Ik heb nog wel betere gezien, maar die kan ik nu niet vinden.)
https://www.youtube.com/watch?v=xDOMFHitSfQ
En anders zet ik een pet op. Altijd een schermpje bij de hand  ^^

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2020, 15:19:07 »
En anders zet ik een pet op. Altijd een schermpje bij de hand  ^^

Maar dan zie je niet wat je doet omdat je zelf verblind bent.   :P