Auteur Topic: krijg negatieven niet scherp  (gelezen 998 keer)

Offline pdjtje

• Nieuw
  • *
krijg negatieven niet scherp
« Gepost op: 18 november 2020, 18:57:08 »
hallo ,wie scant er zijn negatieven in met zijn digitale camera ? eerst wat heb ik
een nikon D5200 , een macro lens , lichtplaat , negatiefhouder  , statief
nu wil ik mijn negatieven digitaliseren met mijn nikon , maar al wat ik doe krijg ik mijn negatievieven  niet goed al wat ik zie op mijn camera is een wazige plek , ik heb al de standen geprobeerd en heb al alles afgezocht, internet, youtube
hoe je doet met de d5200 maar niets te vinden
nu heb ik mijn probleem aan nikon zelf gesteld !! en vandaag antwoord gekregen volgens hun zou het zelf niet gaan met de d5200 enkel met hun d850 en de d780 ??? omdat zij een stand hebben speciaal daar voor
wie weet er raad of werkt ook met een d5200 :( :(

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
Re: krijg negatieven niet scherp
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2020, 19:46:23 »
Welke lens gebruik je voor het digitaliseren?
Een macro lens zou hier het best geschikt voor zijn.
De sporadische keer dat ik negatieven digitaliseer met mijn camera (fuji X-H1) gebruik ik een macrobalg met 80 mm vergroting objectief. Werkt perfect.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline pdjtje

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2020, 19:53:16 »
Met een macro lens van sigma

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2020, 20:09:31 »
Nou die Nikon helpdesk heb je totaal niks aan zeg. Je kunt dit met iedere camera doen, ook met een d5200. Andere camera's hebben hier niet een speciale stand voor.

Heb je camera op handmatige scherpstelling staan of op autofocus?

Ik zou handmatig proberen - ik gok dat de automatische scherpstelling op een negatief niet zo goed lukt.

Als je een voorwerp dichtbij kan fotograferen dan moet een negatief ook lukken. Dat is niet anders dan een voorwerp dichtbij. De camera "weet"niet dat dit een negatief is.

Jon

Offline Beeldmaker

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2020, 20:17:03 »
Welke macrolens heb je ?
Naast mijn D800 met 105 macro gebruik ik ook een D7000 met de AF-S Micro Nikkor 40mm F2.8.
Dit gaat perfect  icm met kaiser Slim pano en de EFH (Essential FilmHolder)
haarscherpe scans. zelfs met AF

Offline pdjtje

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2020, 20:26:21 »
Is een sigma 18- 250 mm 1:3.5- 6.3 macro HSM  lens

Offline casa

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2020, 20:44:14 »
Moet prima kunnen met je D5200, maar je hebt wel een goed macro-objectief nodig. Ik weet niet of jouw zoom hiervoor geschikt is? Er zit een macro-stand op begrijp ik maar vaak moet je dan toch behoorlijk afstand houden om scherp te kunnen stellen.
Er bestaan ook macro-tussenringen die je met een gewoon 50mm objectief kan gebruiken, werkt ook prima.

Vreemd die reactie van Nikon Ik heb net een paar filmpjes gedigitaliseerd met een Nikon D610 en dat gaat dus prima.

Offline pdjtje

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2020, 21:04:45 »
Ja vind ook vreemd van Nikon het merk !! En dan na 3 dagen pas antwoordt

Offline pdjtje

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2020, 21:06:32 »
Heb ik ook liggen een set van 3 ringen

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2020, 22:15:19 »
Als je AF gebruikt zou ik dat uitschakelen en met de hand scherpstellen. Kan zijn dat de AF geen punt voor scherpstelling kan vinden.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2020, 22:39:33 »
Citaat
en vandaag antwoord gekregen volgens hun zou het zelf niet gaan met de d5200 enkel met hun d850 en de d780 ???

Hoi,

Is gewoon onzin van Nikon.

Ik zou handmatig scherpstellen op je negatief, zoals anderen ook al aangeven. Ik weet niet of het mogelijk is om met je camera een heel eind in te zoomen via je display op de camera, maar als dat wel kan met jouw camera, dan zou ik scherpstellen op de korrel van het negatief.

Welk diafragma heb jij gebruikt? Ik zou als diafragma f/8 of f/11 kiezen.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2020, 08:41:44 »
niet elk macro objectief gaat dichbij genoeg om em scherp te krijgen. meestal staat er iets van 1:2 of 1:1 op om aan te geven hoe dichtbij hij scherp kan worden gesteld. 1:1 betekend dat het afgebeelde net zo groot is als de maat van de film of chip. 1:2 betekend dat het afgebeelde de helft zo klein wordt met een gebied er om heen wat ook in beeld komt. dus uitgezoomed voor leken
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 19 november 2020, 10:05:41 »
Kijk ook even naar je diafragma. F/5,6 of hoger geeft vaak al scherpere resultaten omdat omdat de lens op een grotere opening vaak alleen in het midden echt scherp is.

Offline Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #13 Gepost op: 19 november 2020, 20:19:23 »
De lens die je gebruikt heeft een minimale scherpstel-afstand van 35cm lees ik ergens. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het fijn werkt als je de camera aansluit op een laptop. Je krijgt groot in beeld wat je gaat fotograferen, negatief of dia. Je hebt goede controle of je alles in beeld hebt en of het recht staat en je kunt makkelijk scherpstellen.
Mvg. Robbie

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #14 Gepost op: 19 november 2020, 22:56:54 »
Is een sigma 18- 250 mm 1:3.5- 6.3 macro HSM  lens

Dat is natuurlijk geen echte macrolens. Dan zou het best zo kunnen zijn dat je om beeldvullend een negatief scherp in beeld te krijgen te dichtbij zit voor de scherpstelling. De minimum scherpstelafstand van 35 cm geldt waarschijnlijk alleen voor de kortste brandpuntafstand (18mm).

Jon