Auteur Topic: Wat een dag... (OM-2 filmtransport)  (gelezen 474 keer)

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
Wat een dag... (OM-2 filmtransport)
« Gepost op: 18 november 2020, 16:49:18 »
Wat een dag vandaag... Prachtig weer, heerlijk in de natuur gewandeld en een rolletje volgeschoten met prachtplaten (althans dat dacht ik), maar na frame 36 kwam er geen einde aan het rolletje!
De eerste paar frames had ik specifiek nog gekeken of de terugspoelknop mee draaide met het filmtransport, daarna heb ik er niet meer op gelet.
Nu aan het einde draaide hij niet meer mee, maar ik kon hem ook niet ver terugdraaien dus de film zat in ieder geval goed op de spoel dacht ik nog.

Thuis de camera open in de wisselzak, stukje film uit de cassette getrokken en afgeknipt. De rest van dat rolletje kan ik nog wel een keer gebruiken...
R-knopje gedraaid en zachtjes aan de film getrokken om hem uit de camera te halen. Resultaat: 36+ frames op de plaats van 5... :'(

Onderweg ook nog een lensdop verloren dus mijn dag kan niet meer stuk! :|

Nu de hamvraag; er is iets mis met de automatische koppeling in het filmtransport, die heb ik al eens open gehad en gesmeerd maar dat heeft blijkbaar maar heel even geholpen..
Ik heb nog een OM-1 voor onderdelen liggen, weet iemand van jullie wellicht zo of het filmtransport mechanisme van beide camera's identiek is? Mijn vermoeden zegt van wel, maar ik ben vast niet de eerste met dit probleem...  :D

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
Re: Wat een dag... (OM-2 filmtransport)
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2020, 16:59:17 »
Ohw balen.

in iedergeval had je nog fotos' ik ben wel eens met een lege camera op stap geweest...
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2020, 18:58:56 »
Nou, ik heb niet eens de moeite genomen om het stukje film te ontwikkelen.
Er zit zoveel slip op het transportmechanisme, dat het waarschijnlijk één grote overbelichte panorama van 36 frames op een stukje van 4-5 frames geworden is...

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2020, 19:26:50 »
Bladerdeeg is ook ontstaan door een fout van een bakker destijds.

Wellicht heb je wel een onbetaalbaar kunstwerk gemaakt.
~ Grain is life ~

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2020, 22:41:36 »
In principe zijn de transport mechaniekjes van een om1 gelijk tenzij je een heel erg oude hebt die nog geen motordrive aansluiting had, die kan anders zijn.

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2020, 07:52:09 »
Bladerdeeg is ook ontstaan door een fout van een bakker destijds.

Wellicht heb je wel een onbetaalbaar kunstwerk gemaakt.

Haha wie weet... Ik heb 't stukje film wel lichtdicht bewaard dus misschien haal ik 'm nog door de ontwikkelaar als ik de rest van dit rolletje volgeschoten heb.
De teleurstelling was gisteren dusdanig groot dat ik geen zin meer had om er speciaal ontwikkelaar voor te gaan aanmaken...   ^^

In principe zijn de transport mechaniekjes van een om1 gelijk tenzij je een heel erg oude hebt die nog geen motordrive aansluiting had, die kan anders zijn.

Het is een latere versie voor zover ik weet en hij heeft een motordrive aansluiting, dus dat komt goed uit.
Uiteindelijk een kwestie van openmaken en vergelijken natuurlijk, maar als het bij voorbaat kansloos was dan ging ik eerst op zoek naar een donor OM-2...

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2020, 11:57:40 »
Mocht je nog een OM1 hebben met een plastic schroef voor de batterijhouder dan heb ik interesse in de schroef.

Offline FotoHans

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2020, 12:50:08 »
Zo heb ik de prachtige stad Florence in 1 dia! ook 36 foto's over elkaar. Bij mij sprong de Rewind Release Lever niet vanzelf weer terug na het openen van de Camera Back. Toen ik dat eenmaal wist heb ik altijd zelf de schakelaar handmatig terug gezet.
So many cameras, so little time

Offline Aurelius

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2020, 17:15:43 »
Ai, wat een baaldag.

Ik kan u niet helpen met het Olympusprobleem, maar wil u wel een digitaal schouderklopje geven. Zijn er analoog liefhebbers zonder af en toe een probleem met één of andere camera/lens/film/ontwikkelaar/...? Bij mij heeft dat de liefde voor analoog toch niet verminderd. :)

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 19 november 2020, 19:40:14 »
Mocht je nog een OM1 hebben met een plastic schroef voor de batterijhouder dan heb ik interesse in de schroef.
Ik heb 'm ff voor je opengemaakt, het is een veel recenter model met een metalen schroef (serienummer >1,4mln).
Het was er een zonder schuim rond het prisma (daarvoor had ik hem o.a. gekocht, om mijn eigen OM-1 op te knappen).

Zo heb ik de prachtige stad Florence in 1 dia! ook 36 foto's over elkaar. Bij mij sprong de Rewind Release Lever niet vanzelf weer terug na het openen van de Camera Back. Toen ik dat eenmaal wist heb ik altijd zelf de schakelaar handmatig terug gezet.
Heel zuur, kan me goed voorstellen hoe je je toen voelde!  ^D
Dat mechanisme heeft bij mij altijd goed gewerkt, maar zojuist tóch maar even gecontroleerd, want het zou toch niet...
Dat werkt bij mij nog naar behoren.

Ai, wat een baaldag.

Ik kan u niet helpen met het Olympusprobleem, maar wil u wel een digitaal schouderklopje geven. Zijn er analoog liefhebbers zonder af en toe een probleem met één of andere camera/lens/film/ontwikkelaar/...? Bij mij heeft dat de liefde voor analoog toch niet verminderd. :)
Ach, het hoort erbij wanneer je met oud materiaal op pad gaat denk ik dan maar...
Jammer omdat ik denk dat er echt prachtplaten tussen zouden hebben gezeten, maar verder geen man overboord.
Voor mij zéker geen reden om er mee te stoppen! (Wél reden om de volgende keer tóch die tweede body ff in de tas te stoppen... :'D)

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2020, 20:18:03 »
Vandaag de OM-2 en donor OM-1 maar eens opengemaakt en het asje met de slipkoppeling overgezet.
Ze zijn vrijwel identiek, de ene is ietsje anders, maar dat is eerder een revisie-verschil dan dat ze écht anders zijn.
Functioneel en in pasvorm zijn ze verder gelijk.

Vooralsnog lijkt 'ie weer goed te werken met een testrolletje, hopelijk ook in de praktijk...  ^^

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2020, 20:46:38 »
Vandaag de OM-2 en donor OM-1 maar eens opengemaakt en het asje met de slipkoppeling overgezet.
Ze zijn vrijwel identiek, de ene is ietsje anders, maar dat is eerder een revisie-verschil dan dat ze écht anders zijn.
Functioneel en in pasvorm zijn ze verder gelijk.

Vooralsnog lijkt 'ie weer goed te werken met een testrolletje, hopelijk ook in de praktijk...  ^^

Deze draad zou ook niet misstaan in de reparatiesectie.   :)

O, en als je ze toch op de operatietafel hebt:
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,26901.0.html
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2020, 21:09:28 »

Deze draad zou ook niet misstaan in de reparatiesectie.   :)
Had al even getwijfeld bij het openen van dit topic waar ik 'm het beste kon plaatsen... 
Achteraf was misschien beter daar geweest. :D

O, en als je ze toch op de operatietafel hebt:
https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,26901.0.html

Het aangevreten prisma-verhaal en ook dat topic is me (helaas) bekend, dat heb ik gelukkig een hele tijd geleden al aangepakt.
Bij mijn OM-2 zit er nu alleen nog een heel klein vlekje rechtsonderin de zoeker, te klein om een andere OM voor op te offeren vind ik.
Het prisma in mijn OM-1 was werkelijk FUBAR dus daarvoor (en voor de CdS cellen) had ik toen deze donor OM-1 gekocht, kon ik nu mooi het asje nog van hergebruiken!

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #13 Gepost op: 1 december 2020, 09:20:43 »
Als je dat asje met slipkoppeling er toch uit hebt kun je het demonteren en schoonmaken dan werkt het waarschijnlijk weer.

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 1 december 2020, 20:01:09 »
Die tip had ik inderdaad via een ander forum al eens gehad en dat had ik ook gedaan; netjes uit elkaar gehaald, schoongemaakt met alcohol, terug in elkaar gezet en daarna gesmeerd met naaimachine-olie.
Het heeft een korte tijd weer goed gewerkt, maar na een paar rolletjes was het nu toch weer raak en zelfs erger dan voorheen...  ::)

De OM-1 had ik nog liggen en die is inmiddels toch te ver heen om nog te herstellen, dus daarom het asje maar overgezet. Hopelijk is het nu definitief opgelost!  :D