Auteur Topic: Hypothetisch: Canon fd primes met adaptor vs 24-105 f4 L  (gelezen 203 keer)

Offline westmaasmaarten

• Regelmatige bezoeker
  • **
Hypothetisch: Canon fd primes met adaptor vs 24-105 f4 L
« Gepost op: 16 november 2020, 19:21:00 »
Hallo,

Ik fotografeer tegenwoordig voornamelijk op film (hp5) met een Canon Eos 30. Meestal heb ik daar de 24-105 f4L op zitten, maar ik heb ook nog een aantal fd primes (de nieuwe versies, bijv de 50mm1.4). Ik vroeg mij af of er nog voordeel in zou zitten om die oude primes met een goede adapter op de Eos 30 te zetten. Zouden de foto’s met de primes scherper zijn? En zou de sfeer van het beeld anders zijn? Natuurlijk begrijp ik dat je een testrol zou kunnen schieten, maar ik heb de adapter nog niet. Is het zinvol er eentje aan te schaffen? Ik fotografeer voornamelijk landschappen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Hypothetisch: Canon fd primes met adaptor vs 24-105 f4 L
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2020, 19:41:51 »
In hoofdzaak spelen er dan twee vergelijkingen denk ik.
1. Prime versus zoom.
2. Oude versus nieuwere optieken.

En dan heb je in potentie al voer voor een lange discussie. Ik hou het deze keer kort en geef gewoon mijn persoonlijke voorkeur, voor wat die waard is. Ik heb niets met zoomlenzen en alles met vaste-brandpuntobjectieven, gemaakt van metaal en glas.

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
    • Mijn eerste uitprobeersels
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2020, 20:07:58 »
Toen Canon over ging van FD naar EOS hebben ze voor professionele klanten een adapter met corrigerend glas gemaakt. Zo konden ze de oude lenzen toch op de nieuwe camera gebruiken. Deze zijn nu zeldzaam en duur.
Dan heb je nog de 'made in China' adapters. Je kunt hiermee FD lenzen op een EOS camera schroeven, maar optisch niet ideaal.

De 24-104 f/4L is een meer dan prima lens. Ik betwijfel of een oude FD lens (zelfs een vaste brandpuntsafstand) met een 'China' adapter een beter resultaat oplevert. Echter het gaat niet altijd om het beste resultaat. Als je het fijner vindt om met goed gebouwde metalen lenzen te werken zou ik het gewoon doen.

Offline Gilex_35mm

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Caffenol-C-L gebruiker en koffie drinker
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2020, 20:11:35 »
Volgens mij heb je met een FD naar EF adapter geen mogelijkheid om tot "oneindig" te focussen
Geloof ook dat er nog een extra glas element inzit ivm het verschil in de "Flange focal distance" meen 42mm voor FD en 44 voor EF
Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes

Offline Gilex_35mm

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Caffenol-C-L gebruiker en koffie drinker
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2020, 20:18:05 »
Ik zou persoonlijk dan op zoek gaan naar bijv een EF F1.8 50mm mk I, de  EF F2.0 35mm mk I, EF F2.8 24mm en bijv de EF 1.8 85mm als op je Eos vaste brandpunten wil gebruiken.
Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes

Offline westmaasmaarten

• Regelmatige bezoeker
  • **

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2020, 21:04:16 »
Glas in de adapter is nodig om op oneindig te kunnen werken maar zal altijd van invloed zijn.
De originele FD adapter was peperduur en optisch naar mijn idee niet vergelijkbaar met wat nu te koop is. Bovendien ook maar geschikt voor een beperkt aantal brandpunten.
Als je FD objectieven wilt gebruiken kun je m.i. beter een FD body erbij kopen.

Rob
« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 21:07:46 door Chromenose »

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2020, 21:06:06 »
En een Sony A7.   :|
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline leevmeister

• Analoog liefhebber
  • Canon verzamelaar, alles-gebruiker
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2020, 21:36:14 »
FD objectieven op EF cameras met adapters met corrigerende glazen elementen; begin er NIET aan want het is dramatisch voor de beeldkwaliteit op zo goed als elk objectief.
Kan je beter een Canon T90 kopen ofzoiets.
Levi

More is less... ;-)