Auteur Topic: batterij Metz mecablitz 60 CT-4  (gelezen 3316 keer)

Offline Shitani

• Nieuw
  • *
batterij Metz mecablitz 60 CT-4
« Gepost op: 7 november 2020, 18:45:07 »
Ik heb een tweetal Metz Mecablitz 60 CT-4 gekregen en probeer deze weer nieuw leven in te blazen. Maar helaas zijn beide batterijen (Dry fit accu 100 204 010) overleden. Al enige tijd over het net gesufed op zoek naar nieuwe, maar nog zonder resultaat.
Voordat ik knip enplakwerk ga verrichten om zelf een passende batterij te fabriceren, heeft iemand een adres waar ze mogelijk nog te koop zijn?

reacties worden op prijs gesteld!

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: batterij Metz mecablitz 60 CT-4
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2020, 19:34:47 »
Goedenavond.   ^^
Mijn code blijft analoog.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2020, 22:33:11 »
ik heb een plaatje gemaakt met twee punaises er op waar de contactjes moeten zitten op de batterij. die fungeert als bovenkant van de "batterij". daar heb ik met een stukje hoekprofiel een zgn "barreljack" ingang op gemaakt die tussen de spleetjes van de batterijdeksel passen. daar past dan weer een stuk snoer in met een stekker en dat gaat naar een generieke 6volt gelaccu die in een tasje zit.

Dat plaatje houd ik omhoog tegen de twee contactjes van de flitservoeding aan met een stuk steving schuim wat ik nog had liggen. werkte prima voor de paar keer dat ik em nodig had om de deel van een boerderij te fotograferen.

zal als ik tijd heb em eens tevoorschijn halen en foto's maken van de contraptie
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline hasse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2020, 11:45:44 »
Als vervanger heb ik destijds die van Sonnenschein A506/4.2K gekocht en dat werkt prima.
Je moet er alleen even om denken dat de ribbel er niet op zit maar eenmaal op de juiste manier geplaatst of er een stickertje opplakken helpt om het verkeerd om aan te sluiten te voorkomen.

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2020, 14:47:49 »
Wanneer de accu’s zijn overleden willen flitselco’s het ook nog wel eens begeven wanneer ze bruut ontwaakt worden

Rob

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2020, 00:12:41 »
Ik heb ook 2 van deze flitsers en heb een paar jaar geleden ook gezocht naar batterijen.
Deze waren toen nog verkrijgbaar, maar een originele kostte toen ongeveer € 50,-.
Gezien mijn batterijen nog werken heb ik de €100,- maar in mijn zak gehouden.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2020, 00:21:41 door Erwin TF »
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Shitani

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 11 november 2020, 09:26:02 »
Ik heb inmiddels een klein testje uitgevoerd met een tweetal Ultracell 1.3-6 Pb accu's. Deze passen gezamelijk in het accucompartiment van de extentie. laadstation functioneert, en ook de flitser werkt zoals verwacht. Ik ga nog een test uitvoerren om te kijken wat de capaciteit is van vervanger.
Volgende stap is een uniforme behuizing maken met een 3d printer, nu moet ik nog een beetje friemelen met draden om de accu's te verbinden met de laadpunten in de behuizing.
De twee batterijen kosten, met verzendkosten, samen net iets minder dan 15 euro bij 123accu.nl

groet,
Martienn

Offline fpetry

• Nieuw
  • *
  • Vandaag is de eerste dag van de rest of je leven
    • Website van Frans Petrij
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2022, 15:10:25 »
Ik heb inmiddels alles aan de gang bij mijn CT 60-4
Hoe ga je te werk .....
1. Haal de defecte dryfit batterij uit het compartiment
2. Zaag het deksel eraf en haal het hele binnenwerk leeg, de plastic schotjes heb ik met een oude hete houtbeitel (zo goed en zo kwaad als het ging) verwijderd.
    Het deksel heb je niet meer nodig. Het voorste contact in de unit van de CT60 is de plus en achterste de negatieve pool.
    Soldeer hier een rode en een zwarte draad aan. Dit kan een beetje moeilijk gaan maar met wat schuurwerk en wat soldeer vloeistof moet het lukken 
3. Koop bij AliExpress de volgende 7.2v batterijen (2x) https://nl.aliexpress.com/item/1005002565418325.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.7f154c4d3zD6ki
4. + een oplader van 7.2V, je kan 1 batterij de oplader + bekabeling in 1 setje kopen  en zal dan 1 extra batterij bij moeten bestellen
   Het complete set past met wat rommelen precies in de oude batterij zodat je deze weer terug kunt plaatsen in de houder
5. Laad beide beide batterij packs zeker 2 uur op voor je ze gaat gebruiken
6. Aan de batterijen zitten SM connectors die op elkaar passen
7. Knip één van de mannelijke connectors af en verbindt deze met de + en de - van de CT 60 unit (de rode en de zwarte draad, die je aan de contacten hebt gesoldeerd)
8. De batterij SM connectoren passen in de SM connectors van de kabelbundel die meegeleverd wordt. 
9. Laat de enige vrouwelijke connector naar buiten hangen zodat je de boel op kan laden. 
9A. Verbind de flitser met de unit door de juiste kabel aan te sluiten
10 Als alles is aangesloten zet je de schakelaar boven op de CT-60 unit in de "1" stand het lampje moet nu gaan knipperen, wat wil zeggen dat de unit voldoende is opgeladen
11. Daarna zet je de flitser aan door de schakelaar achter op de flitser omhoog te schuiven
12. Na een tijdje moet het buislampje achter op de flitser gaan branden en is de flitser klaar voor gebruik
Heb je vragen .. stuur me dan even een mailtje of een PB-tje 

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2022, 15:30:22 »
Dank en welkom.   :)
Mijn code blijft analoog.