Auteur Topic: ‘Basisboek lichtmeten’ voor beginner?  (gelezen 362 keer)

Offline Gre

• Regelmatige bezoeker
  • **
‘Basisboek lichtmeten’ voor beginner?
« Gepost op: 25 oktober 2020, 01:23:47 »
Basisboek lichtmeten, M. Buschman.
Dit zou een beginnersboek moeten zijn, ahum. Donald Duck is echt 1000x leuker. Hij viel vanochtend in de bus. Hij heeft 59 paginas, halve cm dik, formaat van een tijdschrift, erg mooie kaft met een Mamiya C330 erop. Ik kreeg hem zonder ezelsoren in bijna nieuwstaat. Foto posten mag niet staat op pagina 1, want dan heb je de copyright politie aan je broek.

Ik heb 3 basisboeken v hem gekocht, deze lees ik als eerste. Ik heb dit boek gekocht omdat dit ergens op dit forum werd getipt. Ik was nieuwsgierig.
Er zit een mooie opbouw in het boek, en je kunt dingen makkelijker oppakken waarschijnlijk omdat de auteur een onderwijzer achtergrond heeft. Hij kan zich inleven in iemand die vanaf 0 begint. Aan het begin maakt hij kleine stapjes en legt uit wat licht is. Vooral als je veel met appjes zoals Lightroom en Snapseed van Google gewerkt hebt, dan beginnen de kwartjes te vallen omdat je begrijpt waarom er bepaalde beperkingen in die programmas zitten. Vreemd genoeg krijg ik bij het lezen  meer begrip over wat ik tot nu toe digitaal gedaan heb dan filmfotografie.

Bestond mijn kennis vanochtend nog uit body, lens, flitser, knopje links, rechts, knopje knopje knopje. Nu begrijp ik beter inkomend lichtmeten, terugkaatsend, exposure value, platte en bolle diffuser, cds en siliciummeetcellen, ddl. Echter omdat het boek een timewarp naar de 80ties is heb ik moeten zoeken naar wat hij bedoelt met ‘het object’. Dat woord wordt zonder uitleg het hele boek doorgebruikt. Achteraf, blijkt dat daarmee ‘lens’ bedoeld wordt. Lens!

In het midden van het boek wordt het wat lastiger te volgen. Dit boek was in delen uitgegeven in een blad dat ‘Focus’ heet en vroeger in Amsterdam zat. Als ze dit op de fotovakschool tentamineren was ik vast gezakt.  Ik heb het middenstuk maar even overgeslagen. Aan het eind is het boek stukken makkelijker en begrijpelijker. Hij legt uit dubbelopnamen, valkuilen. Meervoudig belichten snap ik dan weer niet. Wat ik mooi vind is dat hij iedere keer voorbeelden geeft van een beeld en vervolgens de effecten laat zien als je dit verkeerd doet, dan weer dat verkeerd. Het rijtje van 8 punten over hoe je moet fotograferen vind ik mooi neergezet.  Alhoewel niet helemaal voor de beginner, meer voor intermediate, heeft het mij op dag 1 van lezen veel duidelijk gemaakt. Blij met dit boekje. Moet het nog wel een paar keer herlezen.

De auteur heeft online 1 video gepost, echter dat is voor digitaal.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: ‘Basisboek lichtmeten’ voor beginner?
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2020, 02:39:23 »
Ik heb destijds ook veel gehad aan de basis boeken van Mich Buschman, ik heb ze allemaal nog, inderdaad werden deze boeken als artikelen in de Focus gepubliceerd, Mich Buschman was een van de redacteuren en tevens de test redacteur bij Focus, hij was docent op de Fotovakschool, inmiddels zal hij met pensioen zijn maar af en toe verschijnt er in Focus nog wel een stukje van zijn hand.

Ik begrijp dat je voor het eerst las dat er een tijdschrift is dat "Focus" heet, nou dat is dus het enige overgebleven fotografie tijdschrift in Nederland, zij bestaan al sinds 1914, ik heb zelf alle jaargangen vanaf 1979 en daarvoor las ik hem van mijn vader.

Je mag wel een foto van de voorkant van het boek plaatsen, want daar staat de bronvermelding al op.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2020, 09:03:50 »
Ik heb het boek ook.
Toen ik begon om te begrijpen wat lichtmeten inhoudt kwam de rook vaak uit mijn oren  ^^
Toen ik dit boek tegenkwam heb ik het meteen aangeschaft. Mijn exemplaar heeft inmiddels ezelsoren  8)
Ik moest  stiekem even lachen toen ik jouw opmerking over ‘het object’ las. Toen ik het boek begon te lezen dacht ik dat daarmee het onderwerp bedoelt werd  ^^
Maar ik heb daarvan geleerd dat een lens eigenlijk maar 1 stuk glas is. Meerdere lenzen achterelkaar zijn samen 1 objectief.
Het meten van licht blijft een dynamisch dingetje maar dankzij dit boek gaat het steeds beter.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2020, 09:08:17 »
Het objectief of het optiek.

"Het object" is voor mij nieuw in dit verband.   :\
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2020, 09:15:54 »
Het objectief of het optiek.
‘t Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk  ^D
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2020, 09:34:54 »
‘t Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk  ^D

^^

Altijd al een subjectief voor mijn camera willen hebben.  :P

Maar dat is weer een ander object.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2020, 15:31:34 »
Die basisboeken van Mich zijn echt heel goed.
Kan ik iedereen aanraden.
Veel lees en leerplezier :)
Vriendelijke groeten, Hans