Auteur Topic: Mijn eerste vergroter  (gelezen 1485 keer)

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Mijn eerste vergroter
« Reactie #30 Gepost op: 12 januari 2021, 19:26:22 »
Goed gewerkt.

Nou is er geen weg terug meer Ernst-Jan.  ^^
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2021, 19:34:11 »
schrijf dat oude papier niet meteen af. als het sluiert, dan is het altijd nog bruikbaar als chemie testers. ik knip een paar vellen in smalle strookjes en die staan gewoon in het witte licht in een glas zodat ze in ieder geval zwaar belicht worden. wil ik de chemie testen voor ik aan de slag ga, dan neem ik een strookje en doe die in een kleine maatbeker met wat ontwikkelaar.
Wordt ie snel zwart, dan heb je nog goeie ontwikkelaar.
Met een ander strookje (wat na een paar dagen een grijze sluier krijgt van de permanente belichting) test ik de fix. wordt het strookje snel wit, dan werkt je fix nog. Overigens kun je daar ook zwaar overjarige zwart/wit film voor gebruiken.

En om het papier op sluier te testen knip ik altijd een strookje af uit een pak in rood licht en dek een stuk af met mijn duim. die belicht ik een seconde of 10 vlak onder een wijd open lens en gooi em dan in de ontwikkelaar. die laat ik volledig uit ontwikkelen en gooi em daarna in de stop. met wit licht vergelijk ik het met een al afgedrukt stuk papier. is de duimafdruk wit, dan heb je goed papier, is ie grijs, dan gaat het pak door naar de afdeling teststrookjes. op het pak geef ik daarna aan hoe het papier nog is.

je zult zien dat ouder papier ook minder gevoelig is en langere belichtingstijden nodig heeft
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2021, 21:50:56 »
Goed gewerkt.

Nou is er geen weg terug meer Ernst-Jan.  ^^

Klopt, ik heb ook al gekeken naar een 6x7 vergroter, nu ik ook een RB67 heb  :D

MacSimski ik heb al een velletje geprobeerd, die wordt wel zwart. Wellicht eens proberen een negatief er op af te drukken.

Offline Seb

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 13 januari 2021, 09:10:46 »
Mooi resultaat! En zoals Mono al zei, nu is er geen weg meer terug!  ;)

Met de filters vind ik het ook elke keer een beetje zoeken en stoeien, ik begin vaak met 2x M1 en kijk vanaf daar of ik wil bijsturen. Denk dat het vooral een kwestie is van ervaring opdoen.
In de datasheet noemt Foma 1x M1 "Special", en dat zou net iets harder of ongeveer zoals zonder filter moeten zijn (en dat is volgens mij Grade 2), dat is mij niet helemaal duidelijk.
Zoals ik het interpreteer zou 1x M1 overeen moeten komen met Grade 2 (of 2 1/2?), 2x M1 zou dan Grade 3 moeten zijn.

Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je de afdruk kunt maken waar je tevreden mee bent!  :D

Voor het oude papier kun je als test (in het donker / met safelight) een vel in tweeën knippen, de ene helft fixeer je meteen, de andere helft ontwikkel je en fixeer je daarna.
Het direct gefixeerde papier is je referentie, dat zou volledig wit moeten zijn. Het ontwikkelde en gefixeerde papier geeft aan hoe erg het papier gesluierd is en wat het maximaal haalbare wit nog is.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 09:15:13 door Seb »

Online srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #34 Gepost op: 13 januari 2021, 16:01:18 »

Goed bezig :)
Als je naar een vergroter zoekt, zorg dat deze sowieso compleet is wat condensors en negatiefhouder betreft.
Er wordt nogal snel gezegd dat je de missende spullen makkelijk op marktplaats of eBay kunt vinden.
Ik kan je zeggen dat dit tegen valt en als je al iets in goede staat vindt zijn de prijzen er ook naar.
Vergrotingsobjectieven worden wel vaak aangeboden.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 13 januari 2021, 21:29:15 »
Goed bezig :)
Als je naar een vergroter zoekt, zorg dat deze sowieso compleet is wat condensors en negatiefhouder betreft.
Er wordt nogal snel gezegd dat je de missende spullen makkelijk op marktplaats of eBay kunt vinden.
Ik kan je zeggen dat dit tegen valt en als je al iets in goede staat vindt zijn de prijzen er ook naar.
Vergrotingsobjectieven worden wel vaak aangeboden.

Ik heb de Opemus 5 die ik gebruik via dit forum misten nog wat schroefjes en twee stukjes verenstaal die om de knop voor hoogte verstelling zit. Op MP stond een advertentie "Opemus 2 met toebehoren" voor €20.

Daar kon ik de missende schroeven uit halen en bovendien kreeg ik er nog een afdrukraam van 40*30 bij. Die ik had was kleiner.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2021, 21:59:41 »

MacSimski ik heb al een velletje geprobeerd, die wordt wel zwart. Wellicht eens proberen een negatief er op af te drukken.

zwart is nooit het probleem, wit wel. sommige delen moeten wit blijven als er geen licht op valt. als die grijs worden, is je papier gesluierd en voor normaal werk moeilijk bruikbaar.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #37 Gepost op: 14 januari 2021, 17:47:48 »
Als de missende onderdelen net dat is wat altijd stuk gaat , helpt een donor apparaat ook niet, want daar ontbreekt hetzelfde onderdeel.
Sleutel onderdelen moeten werken. Knopje ofzo is prima te vervangen.