Auteur Topic: Kodak Medalist II kleuren test  (gelezen 241 keer)

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
Kodak Medalist II kleuren test
« Gepost op: 17 oktober 2020, 20:29:22 »
Toen het weer nog warm was ben ik op de fiets gestapt en mijn eilandje over gefietst naar Domburg en terug en de Medalist getest met 2 rollen Kodak porta 160.
Over het algemeen bevalt het wel, wel een paar keer de focus gemist.
Een ding was wel vreemd bij vol direct daglicht lijkt de foto's te overstralen als het ware, bv op de 1ste foto in de reeks zie je 2 verticale lichtstrepen en 1 horizontale streep en verminderd contrast.
Het lijkt wel of er interne reflectie optreed , bij de andere foto niets aan de hand.
1.Voorbeeld

2.

3.

4.

5.

6.

foto 6 (miste de focus)

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
Re: Kodak Medalist II kleuren test
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2020, 15:47:33 »
Heeft niemand een idee wat er aan de hand is in foto 1 en hoe dit te voorkomen ?
Graag wat input .

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Online renco

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2020, 16:16:43 »
Ten eerste flare denk ik (oude coating mogelijk ) en dat heeft ook niet zoveel contrast als de moderne lensen .  Daarnaast de blauwe kleur ( de oude  Schneider angelon's ) hadden daar ook last van, maar is eenvoudig aan te passen in post.) Heeft ook met de coating te maken. En hij lijkt me niet dicht, Plaatje twee onderin links. Waar ik ook aan zit te denken is verouderde ontwikkelaar (vooral het laatste plaatje) .   Ik zou hem snel weer verkopen als je kleur wil schieten , want onderdelen  zoals een mc lens hiervoor lijkt me lastig.
Maar het wel een leuk cameraatje , dat weer wel.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2020, 16:29:47 door renco »

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2020, 16:28:35 »
Bedankt, wat ik nog vergeten ben te melden is dat de ontwikkelaar vers is maar dat ik vergeten was de ontwikkel tijd terug te zetten van 3:45 naar 3:15 voor de eerste 5 rolletjes.
Wat betreft het lichtlek zal ik de achterwand moeten checken.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2020, 17:20:06 »
Ik zat bij de eerste ook meteen aan een lichtlek te denken.

Ik heb ze vanmorgen vroeg ook even bekeken op twee meter presentatieschermen en vooral nummer 6 geeft dan een immense diepte in beeld, erg mooi hoor. Er staat wel bij 'miste de focus' maar dat stoort mij in ieder geval niet.

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2020, 13:20:48 »
Ik zat bij de eerste ook meteen aan een lichtlek te denken.

Ik heb ze vanmorgen vroeg ook even bekeken op twee meter presentatieschermen en vooral nummer 6 geeft dan een immense diepte in beeld, erg mooi hoor. Er staat wel bij 'miste de focus' maar dat stoort mij in ieder geval niet.
Een lichtlek zou kunnen als zonlicht direct op de camera valt ( de achterwand heeft geen velten ik denk niet dat camera's het toen hadden).
Dus voor de zekerheid de wand aftappen in het vervolg.
Bekijk je alle foto's op presentatieschermen ? :D moet mooi zijn.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2020, 13:38:58 »
( de achterwand heeft geen velten ik denk niet dat camera's het toen hadden).

Oude camera's kunnen wel degelijk afdichtings materiaal hebben. Vaak is het vilt of garen. De groeven zijn wel vrij diep maar aan de zijkanten (dus bij scharnier en sluiting) zou het wel kunnen.

Lichtlek via de achterkant zit ook vaak aan de rand van de film waar de nummering staat. Als je daar niks ziet komt het ergens anders vandaan.

Als je last denkt te hebben van overstraling of flare dan is een zonnekap misschien een goed idee.

Jon

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:08:33 »
....Bekijk je alle foto's op presentatieschermen ? :D moet mooi zijn.

Niet alles hoor. Maar als ik op het werk ben en ik bekijk even wat nieuw is danzitten er soms wel bij die ik graag groter bekijk.

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:09:37 »
Niet alles hoor. Maar als ik op het werk ben en ik bekijk even wat nieuw is danzitten er soms wel bij die ik graag groter bekijk.
Ik voel me vereerd 8)

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk