Auteur Topic: Een cadeautje van mijn tante  (gelezen 267 keer)

Offline Wimmeke

• Regelmatige bezoeker
  • **
Een cadeautje van mijn tante
« Gepost op: 16 oktober 2020, 15:20:25 »
Ik heb deze week van een tante 2 oude fototoestellen gekregen die bij haar nog ergens achteraan in een kast lagen. Het gaat hier over een Practica LLC en een Agfa Carat 12.

Op zich zijn dat nu niet echt wereldschokkende toestellen maar in het toestel dat van haar vader was geweest zat nog steeds een niet ontwikkelde Rapid-filmcasette. Op het uiteinde van het filmstrookje dat uit de cassette steekt staat "EXP AGFA ISS" op dus ik vermoed dat er AGFA Isopan ISS film in de cassette zit.

Ik ga nu proberen om de film te laten ontwikkelen(al besef ik dat de kans klein is dat er nog iets bruikbaars op staat) maar in het geval dat het moest lukken kan ik mijn tante toch de eventuele foto’s als verrassing bezorgen.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
Re: Een cadeautje van mijn tante
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:52:06 »
Heel mooi Wimmeke ;  vast & zeker doen !!

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2020, 16:00:50 »
Leuk project, zeker als het familie betreft.
En mooie aanwinsten

Offline Yankee Zulu

• Vaste bezoeker
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2020, 20:36:16 »
Op zich zijn dat nu niet echt wereldschokkende toestellen

ontzettend leuk, helemaal mooi als er nog beelden uit het verleden uit komen.
de discussie is hier vaker gevoerd, maar het is de fotograaf die de foto maakt.
En de kijker die bepaalt wat zij/hij mooi vindt. Of wereldschokkend.

Ik heb nu zo'n 20 mechanische spiegelreflexen van allerlei merken, geniet van allemaal.
Eerlijk gezegd pak ik voor de vakanties wel de nikon FM of FM2,
maar dat is omdat ik altijd nikon gebruikt heb en er de meeste lenzen bij heb.

veel plezier met je aanwinst, lekker rolletjes schieten!

jos

@sir_canalogue op instagram

Offline jbladel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2020, 20:45:36 »
Op zich zijn dat nu niet echt wereldschokkende toestellen

de discussie is hier vaker gevoerd, maar het is de fotograaf die de foto maakt.
En de kijker die bepaalt wat zij/hij mooi vindt. Of wereldschokkend.

Helemaal mee eens "al draagt een aap een gouden ring...", maar de behoorlijke kantteking hierbij is natuurlijk wel dat goed gereedschap elke klus een stuk makkelijker maakt. De melkweg vastleggen op een iphone om maar eens een middel te noemen is zo goed als onmogelijk. En dan is het op de ene camera een stuk eenvoudiger dan de ander.
Dat gezegd hebbende denk ik dat er weinig is dat niet kan op een Praktica, je zult toch vrij groot moeten dromen voordat je echt iets anders nodig hebt.  ^^

Wat betreft je opmerking over de kijker, ik kan me vaag herinneren dat facebook ooit eens de foto 'napalmmeisje' in de ban heeft gedaan. (uiteindelijk inderdaad wel weer toegelaten op het platform maar toch, als je kan twijfelen over een pulitzer-prijs foto  ;))
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon F1 New, Canon MC, FD 35mm, FD 85mm

Offline Yankee Zulu

• Vaste bezoeker
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:05:20 »
Een dure pen maakt je geen schrijver.
Een echte muzikant kan overal muziek uit halen.

Ik heb een tijdje fotoblad ZOOM gelezen. Daar won een keer iemand
de fotowedstrijd met een prachtige foto, gemaakt met een telefoon.
(balen voor de adverteerders in het blad)

die 'napalm' foto werd trouwens geweerd omdat er naakt op te zien was.
ook een leuke discussie ( #freethenipple )

@sir_canalogue op instagram

Offline jbladel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Ik heb geen idee, maar doe het toch.
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2020, 22:46:19 »
Een dure pen maakt je geen schrijver.
Een echte muzikant kan overal muziek uit halen.

Ik heb een tijdje fotoblad ZOOM gelezen. Daar won een keer iemand
de fotowedstrijd met een prachtige foto, gemaakt met een telefoon.
(balen voor de adverteerders in het blad)

die 'napalm' foto werd trouwens geweerd omdat er naakt op te zien was.
ook een leuke discussie ( #freethenipple )

Maar de meeste schrijvers hebben wel een dure pen  ;)
Ik ontken ook zeker niet dat er prachtige foto's gemaakt kunnen worden met een telefoon!
Een simpel stuk gereedschap heeft ook z'n nut. Sterker nog, met hedendaagse telefoons kun je onder de juiste omstandigheden foto's maken die voor een leek niet te onderscheiden zijn van "pro" materiaal. Maar daar zit dus (naar mijn mening he, alles met een korrel zout) de nuance. Een spiegelreflex zoals bijvoorbeeld de LLC kun je toch in veel meer omstandigheden, en voor veel meer doeleinden gebruiken. Maar inderdaad, een 'goede' fotograaf kan ook met een telefoon leuke beelden vinden. Maarja een leuk beeld is niet perse het beeld wat je creatieve geest voor ogen heeft.

In de antropologie van techniek hebben we het nog wel eens over affordance, dit zijn de mogelijkheden die je hebt in een bepaalde situatie. Worden deels veroorzaakt door de mogelijkheden die je hebt als persoon (een persoon met een gebroken been kan niks met een trap) en deels veroorzaakt door de situatie of het stuk techniek (als je geen idee hebt hoe een camera werkt wordt foto's nemen lastig). In deze theorie zijn die twee mogelijkheden niet van elkaar te scheiden. Je kan de vaardigheden van de persoon (de fotograaf) niet los van de situatie (de camera) omschrijven, ze zijn onlosmakelijk verbonden. Maar daar mag ook een korreltje (of een kilo) zout bij, sociale wetenschappen is niet zwart wit.

Maar terug on topic, heb je de film al weggebracht om te ontwikkelen? En waar heb je dit gedaan? En, ben je van plan om plaatjes met de camera's te schieten of worden dit mantelstukjes?
Ik vind Canon dus wel geinig, ieder z'n gebreken
Verlanglijstje: Canon F1 New, Canon MC, FD 35mm, FD 85mm

Offline Wimmeke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2020, 22:57:49 »
Ik besef maar al te goed dat het nog steeds de fotograaf is die de foto maakt en niet het toestel. Een goede fotograaf kan met een point en click camera een interessant beeld maken terwijl iemand die echt geen fotografisch inzicht heeft zelfs met de beste camera ter wereld er niets van zal bakken.

Met mijn opmerking dat het geen wereldschokkende toestellen zouden zijn had ik het niet zo zeer over wat fotografisch gezien mogelijk is met die toestellen maar eerder over de waarde ervan is voor mij. Voor mijn tante heeft die Agfa Carat een emotionele waarde omdat het het fototoestel van haar vader was, maar voor mij is hij jammer genoeg alleen maar bruikbaar om in de kast te zetten tussen de andere balgcamera's omdat het focusmechanisme helemaal vastzit.

Offline Wimmeke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2020, 23:21:15 »
Maar terug on topic, heb je de film al weggebracht om te ontwikkelen? En waar heb je dit gedaan?

Ik heb al contact opgenomen met "a Film Lab" om te vragen of zij het zagen zitten om de film te laten ontwikkelen. Heb hen vandaag nog wat extra info gestuurd betreffende het juiste type van film dat in de cassette zit.

Citaat
En, ben je van plan om plaatjes met de camera's te schieten of worden dit mantelstukjes?
Het Agfa gaat waarschijnlijk gewoon bij in de verzamelkast komen tussen de balgcamera's. Het smeermiddel in het focussysteem is helemaal uitgedroogden dat draait nu heel stroef. En als je de focusring beweegt, dan zie je geen verschil in de meetzoeker. Dit toestel heeft eerst een grondige onderhoudsbeurt nodig eer het terug bruikbaar is.

Die Practica lijkt op het eerste zicht wel perfect te werken maar ik vrees dat die op termijn een andere eigenaar gaat vinden. Ik ben momenteel nog tevreden met de analoge toestellen van Nikon die ik kan gebruiken.