Auteur Topic: Epson V800 filmhouder aanpassen voor maximale scherpte.  (gelezen 789 keer)

Offline SmithDW

• Vaste bezoeker
Epson V800 filmhouder aanpassen voor maximale scherpte.
« Gepost op: 13 oktober 2020, 07:45:21 »
Hoi iedereen,

Ik ben al mijn beelden aan het her-scannen, en ik weet dat er nog verschil kan zijn in scherpte (scan) door de schuifjes van de filmhouder aan te passen.

Nu, ik heb dit eens gedaan met een beeld op drie verschillende standen maar ik zie helemaal géén verschil.

Ik moet wel zeggen, ik heb voor de drie beelden één keer gé-prescanned en dan telkens gewoon bij alle drie scan gedaan. Kan het zijn dat het is omdat ik ze telkens moet préscannen ook? Lijktme toch niet zo?

Schermafbeelding 2020-10-12 om 17.31.15 by Smith De Westelinck, on Flickr

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Epson V800 filmhouder aanpassen voor maximale scherpte.
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2020, 08:37:25 »
Het pre-scannen maakt volgens mijn niks uit. Je scanner heeft geen interne scherpstelling. In feite is het variëren van de afstand met de filmhouder een soort "scherpstelling".

Ik vind het eerste beeld marginaal scherper dan vooral de meest rechtse.

Ik heb het ooit met een V700 geprobeerd en zag ook weinig verschil. Je kunt eens een scan doen met het negatief los op de glasplaat - puur om te zien of dat invloed heeft (dichterbij de scan unit kom je niet).

Wat voor filmformaat is dit? Flatbedscanners vind ik erg geschikt voor middenformaat en groter.

Jon

Offline SmithDW

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2020, 08:42:41 »
Het pre-scannen maakt volgens mijn niks uit. Je scanner heeft geen interne scherpstelling. In feite is het variëren van de afstand met de filmhouder een soort "scherpstelling".

Ik vind het eerste beeld marginaal scherper dan vooral de meest rechtse.

Ik heb het ooit met een V700 geprobeerd en zag ook weinig verschil. Je kunt eens een scan doen met het negatief los op de glasplaat - puur om te zien of dat invloed heeft (dichterbij de scan unit kom je niet).

Wat voor filmformaat is dit? Flatbedscanners vind ik erg geschikt voor middenformaat en groter.

Jon

Dit is een 4x5 negatief.

Recht op het glas heb ik nog niet geprobeerd eigenlijk.
Moet wel zeggen dat dit een serieuze inzoom is op het beeld.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2020, 08:47:37 »
Als je het uiterste uit je negatieven wil halen, dan moet jee misschien eens een afspraak maken met Macsimski. En kijken of een scan op zijn ‘mega’ scanner, een verschil in kwaliteit opleverd.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2020, 09:14:16 »
hoi smith,

ik heb ook even op je flickr pagina gekeken om de beelden goed te kunnen zien, maar er is echt een marginaal verschil tussen links (het scherpst)  en rechts.. in dit geval is het lastig om te vergelijken, omdat de gezichten niet scherp gefotografeerd zijn.. onderlangs haar truitje in met name het paarse gedeelte , daar is het 't scherpst... misschien kan je deze test het beste uitvoeren met een scherp negatief, of in iedergeval vergelijken op het scherpste stukje.  een krasje op een stukje film zou in feite al kunnen werken. sccs!

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2020, 09:25:31 »
Het lensje heeft natuurlijk een bepaalde scherptediepte. Wat je nog zou kunnen doen is wat muntjes onder de holder leggen, dus wat extremer verhogen en kijken wat dat doet.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2020, 10:12:48 »
Moet wel zeggen dat dit een serieuze inzoom is op het beeld.

Op zich valt het resultaat mij niet tegen. Voor 4x5 heb je niet veel andere praktische opties behalve fotograferen met een DSLR. Die scanner van Simon zit waarschijnlijk niet in de buurt voor jouw (en om hem nu alles van het forum te laten scannen lijkt me ook wat overdreven...)

Het lensje heeft natuurlijk een bepaalde scherptediepte.

De V700/800 hebben wel de minste scherptediepte vergeleken met andere flatbeds die ik heb gebruikt (Canon 8600/9000 en Epson 4870/4990). Hij is ook net iets scherper, maar dan wel op maar 1 focusafstand. Als je negatieven hebt die niet mooi vlakliggen heb je kans dat je in de scans verschillen in scherpte gaat zien.

Jon

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2020, 13:35:41 »
Mooi artikel. De v700 en hoger kunnen een resolutie halen van 2800 dpi, mits goed afgesteld. Dat is ook wat ik ervaar. De fashion foto met het masker bij middenformaat is geschoten op 3200 dpi en iets verkleind. Tussen mij Sony A7R3  van 42 megapixels en de Provia scan zit niet eens zoveel verschil qua resolutie, detail en ik schat het in de buurt van een digitale camera van 24mpx. Dat is toch niet slecht met zo'n v700.... Uiteraard moet je dit door 4 delen voor kleinbeeld dus 6mpx. Dat is dan wel een beetje weinig.
Leerzaam:
https://www.sebastian-schlueter.com/blog/2017/3/10/optimum-resolution-sharpening-settings-for-epson-scanners

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2020, 10:08:04 »
hey, ik heb de foto Juulz-2 nog even op flickr bekeken, en het lijkt alsof je (perongeluk) een klein beetje hebt getilt, het gezicht van Juul is niet (helemaal) scherp, maar plantenstengels achter haar voeten zijn het wel... (of meer) je scherpte gebied loopt vanachter haar voeten, door haar knieën en dan verder omhoog, schuin naar ons toe.. ik ben bang dat dit negatief van Juul nooit helemaal scherp zal worden in haar gezicht.