Auteur Topic: Lichtbron Durst CLS500 (Laborator L1200 , 24V 250W Halogeen) vervangen door LED  (gelezen 459 keer)

Offline Herman_VdD

• Nieuw
  • *
 <:) Lichtbron Durst CLS500 (Laborator L1200 , 24V 250W HaloGEENlicht) (! met succes !) vervangen door LED-lichtbron  <:)

Info voor diegenen die het zou aanbelangen :

Het woord HaloGEENlicht duidt op : de halogeenlamp van m'n Durst CLS500 (Laborator L1200) werkt niet (goed meer).  (l)  (niet goed meer = er kwam enkel maar heel weinig licht van de lamp , inplaats van de "250W spot" die ik gewend was...)

Dit probleempje is opgedoken toen ik (met m'n nieuw gefreesde 6x12cm negatiefplaten) na 13 jaar stilgestaan te hebben  0:) 'n print wou maken via mijn Laborator... WOU... Want : haloGEENlicht

Ik dacht : mss is het de lamp : effe lamp vervangen : noppes ; nog es nieuwe lamp gestoken : opnieuw noppes  :|  (het bleef bij 'n héél zwak lichtje)

Het probleem lag dus bij m'n Durst EST500 voeding (24V 275VA out)

Na veel heen-en-weer (online en offline) zoeken , bellen en rijden (naar winkels en herstelcentra) , kwam ik tot de conclusie : BNR (Beyond Normal Repair = via de reguliere keten onherstelbaar & geen technieker te vinden die het wel zou kunnen...)

Dan maar Plan B  <:) (!)
En nu werd de techneut in mij wakker  <:)  : online opzoekwerk gedaan , lichtwaarden vergeleken en conclusie : ik had eigenlijk 'n 4000Kelvin 5000Lumen LED-bron nodig (om de 250W halogeenlamp te vervangen)...
Doch : in de reguliere keten (waar ik <zonder BTW-nummer> terecht kan) is dit niet te vinden...
Tsjah : dan maar Plan B van Plan B  ;)  : ebay : ik vond in de VS 'n aanbod voor Xicato XTM-19-8035-30-cc-a 3500Kelvin 3000Lumen LED-modules , incl koeler en reflector
Ik heb die dan maar aangekocht en verder onderzoek gedaan qua hoe die LED en het secundaire lampjescircuit <verlichting YMC , density en filter-uitgeschakeld-indicator-lampje te voeden

Om 'n heel langdurig verhaal in te korten (tussen bestellen en de nu bijna 95% afgewerkte LED-kleurenkop is er wss zo'n 5 weken verstreken) :
De 3000Lumen LED-bron werkt perfect en wordt straks vast op het afsluitplaatje <bovenop de Laborator L1200> bevestigd  <:)

Het enige wat nodig was waren :
* de LED-kop ( = LED-module + koeler + reflector) : link : https://www.benl.ebay.be/itm/XICATO-LUMINAIRE-XTM-19-8035-30-cc-a-3500K-W-REFLECTOR-KURT-VERSEN-VM/202448918397?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
* 24V voeding (voor aansturing van de secundaire lampjes-kring) : link : https://www.benl.ebay.be/itm/Eaglerise-ELP030V0240LS-24V-LED-Netzteil-Trafo-Treiber-Driver-30W-IP20/283236234313?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=583682729649&_trksid=p2060353.m2749.l2649
* 36V LED-voeding (ik heb de 1.6A 58W versie gekocht) om de LED te voeden : link : https://www.benl.ebay.be/itm/LED-Driver-Netzteil-Trafo-Friwo-LT60SQ-36-1600-36V-DC-58W/274087561735?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

EN ik heb gaandeweg de "walsventilator" ook vervangen <hij "sleepte" af en toe> door 'n 220V 120mm fan (die makkelijk te verkrijgen is ; ik had die nog liggen van 'n vorig project)

2 separate (gescheiden) 220V-circuits gemaakt :
* 1 220V-kabel die de ventilator en het secundaire lampjes-circuit voedt
* 1 220V-kabel die de LED-lamp voedt (via m'n Durst timer)

Ik heb (jammer genoeg) geen foto's gemaakt tijdens de hele operatie , doch zal straks 'n paar "after" foto's bijvoegen : mocht mij iemand AUB kunnen uitleggen hoe hier foto's toe te voegen...

Mocht er iemand zijn die z'n L1200 (of soortgelijke) wil ombouwen naar LED-licht : just ask , is niet zo heel moeilijk , doch vereist wel "enige" techneut-skills  <:)

PS: met deze is er 'n (te herstellen) Durst EST500 voeding met 8 à 10 24V 250W halogeenlampen te koop
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 14:49:35 door Herman_VdD »

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
Re: Lichtbron Durst CLS500 (Laborator L1200 , 24V 250W Halogeen) vervangen door LED
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2020, 16:03:50 »
Mooi werk. Probleem is natuurlijk wel de afwijkende kleurtemperatuur; waarschijnlijk zul je veel proeven moeten doen om weer enigszins normale filterwaarden te krijgen. Probleem met de oude durstvoedingen is dat ze gestabiliseerd zijn met verouderde technieken en niet meer goed verkrijgbare onderdelen. Bovendien klappen ze er erg makkelijk uit. Ik ben een andere weg gegaan en heb een oude 10 ampere 24 volt trafo  gezocht en die doet het prima, ons lichtnet is stabiel genoeg en deze oeroude transformator gaat niet stuk. Om idiote inschakelpieken  enzo te vermijdingen heb ik de boel versierd met een paar relais. Past allemaal nog net in de oude voedingbehuizing, alle knoppen hebben hun oude functie behouden. Doet het nu al jaren zonder problemen!

Offline Herman_VdD

• Nieuw
  • *
Re: Lichtbron Durst CLS500 (Laborator L1200 , 24V 250W Halogeen) vervangen door LED
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2020, 17:49:13 »
Mooi werk. Probleem is natuurlijk wel de afwijkende kleurtemperatuur; waarschijnlijk zul je veel proeven moeten doen om weer enigszins normale filterwaarden te krijgen. Probleem met de oude durstvoedingen is dat ze gestabiliseerd zijn met verouderde technieken en niet meer goed verkrijgbare onderdelen. Bovendien klappen ze er erg makkelijk uit. Ik ben een andere weg gegaan en heb een oude 10 ampere 24 volt trafo  gezocht en die doet het prima, ons lichtnet is stabiel genoeg en deze oeroude transformator gaat niet stuk. Om idiote inschakelpieken  enzo te vermijdingen heb ik de boel versierd met een paar relais. Past allemaal nog net in de oude voedingbehuizing, alle knoppen hebben hun oude functie behouden. Doet het nu al jaren zonder problemen!

ideaal was 4000Kelvin...
3500Kelvin scheelt zoveel niet , gezien ik enkel zwart/wit print  ;)

En het mindere licht-opbrengst (3000Lumen t.o. 5000Lumen , daar doe ik het momenteel wel effe mee...
Ik kan later nog steeds de 5000Lumen LED-module bestellen en plaatsen i.p.v. de 3000Lumen... Zelfde koeler , zelfde reflector (tubus) , zelfde voeding (gezien ik de 1,6A gekocht heb)  0:)

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:21:23 »
Ik heb voor mijn vergroter gebruik gemaakt van RGBW power Leds van cree.
Werkt prima en als je wilt kun je met het groene en blauwe licht ook splitgrade printen, al werkt dit wel erg omslachtig.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Herman_VdD

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2020, 00:07:50 »
Ik heb voor mijn vergroter gebruik gemaakt van RGBW power Leds van cree.
Werkt prima en als je wilt kun je met het groene en blauwe licht ook splitgrade printen, al werkt dit wel erg omslachtig.

Ik werk enkel zwart/wit...  ;)
(ik zou "splitgrade" zelfs moeten opzoeken...  :( )

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2020, 15:05:23 »
Split grade is ook zwart wit afdrukken.
Je gebruikt de twee lagen van multigarde papier apart voor het bepalen van de belichtingstijden.
Groen voor de zachte gradatie en blauw voor de harde gradatie.
Zoek maar eens op.
Zelf gebruik ik het heel sporadisch omdat het handmatig nogal omslachtig werkt. Maar het kan wel verrassend mooie resultaten opleveren bij "moeilijke" negatieven.
Er zijn ook luxe geavanceerde splitgrade belichtingssystemen verkrijgbaar, met ook een luxe prijskaartje.

Offline Herman_VdD

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2020, 14:58:58 »
ideaal was 4000Kelvin...
3500Kelvin scheelt zoveel niet , gezien ik enkel zwart/wit print  ;)

En het mindere licht-opbrengst (3000Lumen t.o. 5000Lumen , daar doe ik het momenteel wel effe mee...
Ik kan later nog steeds de 5000Lumen LED-module bestellen en plaatsen i.p.v. de 3000Lumen... Zelfde koeler , zelfde reflector (tubus) , zelfde voeding (gezien ik de 1,6A gekocht heb)  0:)

Update : het mindere licht-opbrengst (3000Lumen t.o. 5000Lumen) én het feit dat er bij mijn L1200 3 diffusers (!) zitten tussen de lichtbron en het negatief (wat 'n hele hap wegneemt uit het geleverde licht) : oplossing : ik heb zo'n 3 stuks (5000Lumen sets) besteld (dan kan ik met 1 enkele 5000Lumen lichtbron experimenteren) EN ik ben van plan om de 3 stuks (3000Lumen of 5000Lumen) mogelijks in 1 "3-zijdige piramide" (zonder de bodemplaat mee te tellen) in te bouwen , zodat alle 3 samen schijnen op dezelfde "entry-point" , waar normaal gezien de 250Watt halogeenlamp zat... Ik heb ze toch in stock , mss beter er mee experimenteren  0:)
Mét de mogelijkheid om de 5000Lumen-module en de "3x 3000Lumen-set" (of "3x 5000Lumen-set") omwisselbaar te maken (ik ben best wel handig en het zou ergens wel moeten doenbaar zijn  0:)  )

Ik hou jullie op de hoogte van de evolutie van dit project  <:)

Offline Herman_VdD

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2020, 15:01:40 »
Update : mijn 5000Lumen LED's zijn aangekomen & werken perfect op mijn L1200
(1 zo'n LED-module geeft exact dezelfde licht-opbrengst als de originele 250Watt halogeenlamp)

Met deze ga ik 'n advertentie (proberen) aanmaken , om de (te herstellen) Durst EST500-voeding en mijn volledige stock 24V 250Watt halogeenlampen (8 à 9 stuks) te koop aan te bieden...  0:)
Update : ik mag dit dus vergeten... Een nieuw lid moet eerst 20 berichten posten , voordat hij artikelen mag aanbieden...  :|
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 15:43:18 door Herman_VdD »

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2020, 18:52:04 »
Ik ben wel benieuwd hoe een en ander eruit ziet.
Kun je wat foto’s plaatsen?

Offline Herman_VdD

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2020, 18:55:12 »
Ik ben wel benieuwd hoe een en ander eruit ziet.
Kun je wat foto’s plaatsen?

Dag Hans ,

DAT is het frustrerende op deze site : men kan niet "zomaar" foto's plaatsen...
Ik zou moeten (...) eerst de foto's op andere sites zetten of via cloud of dropbox (wat ik dus allemaal weiger te doen , ik gebruik deze sites/mogelijkheden niet...)

Jammer...

Mvg , H.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 18:58:39 door Herman_VdD »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2020, 21:17:08 »
en waarom niet?

Ik gebruik flickr voor mn mooie werk en sinds kort een eigen fotoserver (piwigo) op een eigen domein voor het aanverwante werk.zodra je iets online set is het publiek bezit, dat moet je beseffen, en dus zet ik niet alles klakkeloos op het web of in de cloud, maar met dat in je achterhoofd is het prima te doen.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Herman_VdD

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2020, 23:01:40 »
en waarom niet?

Ik gebruik flickr voor mn mooie werk en sinds kort een eigen fotoserver (piwigo) op een eigen domein voor het aanverwante werk.zodra je iets online set is het publiek bezit, dat moet je beseffen, en dus zet ik niet alles klakkeloos op het web of in de cloud, maar met dat in je achterhoofd is het prima te doen.

DIT : "zodra je iets online set is het publiek bezit" is 1 van de redenen dat ik geen extra (niet door mij dagelijks benodigde) sites en/of diensten ("cloud") wil gebruiken...
Sommige mensen beseffen niet hoe fragiel (hack-baar) deze zijn... En (...) mijn (betere) werken bestaan alleen digitaal op mijn server en mijn computers... Nergens anders online... Ik hoef geen web-pagina om klanten te informeren of beelden tentoon te stellen.
En als ik op 'n pagina 'n werk (of 'n opname) wel wil tonen , wens ik dit rechtstreeks vanop m'n computer te kunnen uploaden. Simpel. Zonder x-aantal (overbodige) tussenstappen...

Sorry , that's my opinion.

Mvg , H.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2020, 23:18:36 »
Misschien denk ik verkeerd, je wilt geen foto's plaatsen in de cloud, maar je zou er geen bezwaar tegen hebben om ze wel rechtstreeks op het forum te plaatsen, het forum is voor iedereen toegankelijk, toegankelijker dus in een al dan niet hack bare cloud.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2020, 23:30:29 »
Passen deze LED's nou precies in de behuizing van de kleurenkop? Of blijft het open aan de bovenkant.

Ik heb een CLS450 met een trafo die nog als nieuw is dus die gaat hopelijk nog even mee maar op termijn zal ik ook iets anders willen hebben alleen al omdat deze kop nauwelijks verder komt dan gradatie 3,5. Ik zou dan het liefst kijken naar een RGB led maar ik geloof dat die nu nog te weinig vermogen leveren (als ik hem in de huidige kop wil laten passen).

Wbt foto's plaatsen hier - als je rechtstreeks zou kunnen uploaden dan moet er voor dit forum extra online ruimte gehuurd worden en dat kost geld. De discussie over de huidige methode is al lang geleden gevoerd en over het algemeen is iedereen hier redelijk tevreden over. Ik krijg na 8 jaar forum bezoek niet de indruk dat er minder foto's gepost worden door het gebruik van deze methode.

Jon

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2020, 00:02:48 »
DIT : "zodra je iets online set is het publiek bezit" is 1 van de redenen dat ik geen extra (niet door mij dagelijks benodigde) sites en/of diensten ("cloud") wil gebruiken...
Sommige mensen beseffen niet hoe fragiel (hack-baar) deze zijn... En (...) mijn (betere) werken bestaan alleen digitaal op mijn server en mijn computers... Nergens anders online... Ik hoef geen web-pagina om klanten te informeren of beelden tentoon te stellen.
En als ik op 'n pagina 'n werk (of 'n opname) wel wil tonen , wens ik dit rechtstreeks vanop m'n computer te kunnen uploaden. Simpel. Zonder x-aantal (overbodige) tussenstappen...

Sorry , that's my opinion.

Mvg , H.

Geen probleem, ik respecteer je gedachte hierover.
Was gewoon benieuwd. :)