Auteur Topic: Happy Kids: The Book  (gelezen 550 keer)

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
Happy Kids: The Book
« Gepost op: 7 oktober 2020, 08:37:58 »
Hoi allen,

sommige hier zijn mogelijk bekend met de reeks die ik maak met kinderen en een groot formaat camera.

Nu; ik sta op het punt deze te laten samenbrengen in een boek.
Tabletop hardcover book.

Hiervoor werk ik samen met een boeken ontwerpster die dit in goede banen zal leiden.

Ik sta nu dus op het punt om alle geselecteerde beelden opnieuw in te scannen met oog te het doorsturen naar de boeken ontwerpster.

Dus ik ben nog op zoek naar hints/tips/suggesties om deze bestanden zo goed als mogelijk af te leveren?

De technische gegevens dat ik heb gekregen zijn:
Bestanden in TIFF of PNG, omgezet naar CMYK profiel - minstens 300PPI.

Alle hints zijn welkom om mijn beelden verder voor te bereiden voor deze.

Thanks! :-)

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
Re: Happy Kids: The Book
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2020, 16:37:52 »
Met laten drukken kan veel verkeerd gaan....daarom proefdruk laten maken en de beelden stuk voor stuk beoordelen zodat er nog een correctie mogelijk is.

Offline casa

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2020, 16:58:14 »
Proefdrukken worden nauwelijks nog gemaakt, dat is niet te betalen. Je kan wel een digitale proef -pdf- krijgen neem ik aan. Het omzetten van rgb naar cmyk kan kleurverandering opleveren en het profiel wat je daarvoor gebruikt moet aansluiten op wat de drukker gebruikt. Meestal gebeurt dat bij het omzetten van het digitaal opgemaakte boek naar het te drukken bestand. Dat doet de ontwerper gewoonlijk, die weet ook hoe en wat de drukker nodig heeft. 

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2020, 17:11:42 »
Beste bestand is TIFF. Zeker geen PNG. Wat kleurprofielen betreft.  Ik zou overleggen met de drukker. Waarschijnlijk is het beste dat jij aan levert in een zo groot mogelijke kleurruimte. Dus RGB in Adobe RGB of nog beter Pro foto RGB. De drukkerij zou expert moeten zijn deze kleurruimte om te zetten naar CMYK kleurruimte die hoort bij het type inkt en papier dat gebruikt wordt.   

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2020, 18:05:40 »
Geen tips van mijn kant.

Wel heel tof man, succes!
~ Grain is life ~

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2020, 19:05:39 »
De vormgever zal waarschijnlijk werken met InDesign of een vergelijkbare software. Zelf gebruik ik Affinity Publisher. Ik kan wel even nakijken welke instellingen ik daarin gebruik voor mijn boeken. Als ik het goed herinner is daarin alles al CMYK. Ik ben nu op vakantie maar kan het dit weekend wel even checken. Verder goed met de drukker de aanlever specificaties afstemmen. Een digitale drukproef kan maar mijn ervaring is dat de definitieve druk dan alsnog heel anders er uit kan komen. Kies dus een drukker met ervaring in foto boeken en kies een papier waarvan foto druk voorbeelden zijn. Wordt het offset of digitale print?

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2020, 06:25:17 »
De vormgever zal waarschijnlijk werken met InDesign of een vergelijkbare software. Zelf gebruik ik Affinity Publisher. Ik kan wel even nakijken welke instellingen ik daarin gebruik voor mijn boeken. Als ik het goed herinner is daarin alles al CMYK. Ik ben nu op vakantie maar kan het dit weekend wel even checken. Verder goed met de drukker de aanlever specificaties afstemmen. Een digitale drukproef kan maar mijn ervaring is dat de definitieve druk dan alsnog heel anders er uit kan komen. Kies dus een drukker met ervaring in foto boeken en kies een papier waarvan foto druk voorbeelden zijn. Wordt het offset of digitale print?

Het gaat een digitale print worden (géén offset).

Misschien een stomme vraag maar het kleuren-profiel (CMYK) is niet het print-profiel, toch?

Dus kan ik best aan mijn vormgeefster vragen in welk printprofiel ik aanlever, of dewelke de drukker hanteerd.

De vormgeefster (en drukker) zijn inderdaad bekend met printwerk van fotografie in boekvorm. ( vormgeefster is Tina De Souter - of Tinadesouter.be )

Het enige ''lastige'' is dat eigenlijk zij in rechtstreeks contact staat met de drukker, niet ik. Wat ergens niet onlogisch is...

Maar als ik het goed heb moet ik dus vragen wat de drukker als juiste specificatie gebruikt, maar dan vraag ik het mij af... eens de vormgeefster deze heeft vormgegeven dan vallen die profielen toch weg? Want het uiteindelijk project zal toch worden afgegeven aan de drukker in een ander soort profiel dan waarin ik de beelden aflever? Of zie ik dat fout? En dus zou ik eigenlijk ook nog het printprofiel moeten 'krijgen' van de drukker?
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2020, 06:54:01 door SmithDW »

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2020, 06:26:33 »
Proefdrukken worden nauwelijks nog gemaakt, dat is niet te betalen. Je kan wel een digitale proef -pdf- krijgen neem ik aan. Het omzetten van rgb naar cmyk kan kleurverandering opleveren en het profiel wat je daarvoor gebruikt moet aansluiten op wat de drukker gebruikt. Meestal gebeurt dat bij het omzetten van het digitaal opgemaakte boek naar het te drukken bestand. Dat doet de ontwerper gewoonlijk, die weet ook hoe en wat de drukker nodig heeft.

Tenzij je naam bvb Van Fleteren is?

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2020, 08:04:55 »
citaat: Dus kan ik best aan mijn vormgeefster vragen in welk printprofiel ik aanlever . . .
Precies, goed communiceren en vragen hoe je het beste de bestanden kunt aanleveren.

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 8 oktober 2020, 09:54:34 »
Het print profiel moet de drukker aangeven. Is vooral afhankelijk van de papiersoort, bijv Fogra39 voor ongestreken papier versus Fogra29 voor gestreken of gelamineerd (omslag) papier. Weet je al wat voot papier je wilt? Met digitale print heb ik zelf geen ervering maar het lijkt mij makkelijker dan offset, je kunt denk ik beter een goede proefdruk maken.

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2020, 14:51:22 »
Dus ik heb de vraag ivm print profiel doorgestuurd en ze stuurde mij het volgende:

oke, dat begrijp ik - het printprofiel is dus een cmyk 300dpi PDF x-4: 2010 export volgens de gwg 2012 voorwaarden

en daarbij ook:

maar weeral, het enige waar jij in photoshop (of lightroom) rekening mee moet houden in de profielomzetting van een rgb foto naar een cmyk 300dpi beeld, dat is gewoon kleuromzetting, waarschijnlijk het contrast en verzadiging met 5-10% omhoogheffen (deze kleuromzetting doet je afbeeldingen wat doffer uitkomen) en er een high res export naar png of tiff van maken. De rest doe ik

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2020, 21:54:48 »
bijzonder dat ze dat vraagt. maar ik begrijp het. dan is het jouw verantwoordelijkheid dat het wordt zoals je wil. helaas is cmyk niet goed af te beelden op een rgb monitor, dus zul je ook je monitor goed moeten ijken. of het bij haar op de computer doen. zij zal een geijkte monitor hebben.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2020, 22:58:00 »
( vormgeefster is Tina De Souter - of Tinadesouter.be )

Naam doet me een belletje rinkelen? Fotografeert ze ook analoog, allicht dat ze in een Facebookgroep zit.

Maar even on topic. Voor het beste resultaat moet je een monitor hebben die is gekalibreerd.
Een jaar of 7 geleden heb ik voor de studievereniging een jaarboek gemaakt in Indesign, het gebruikte kleurprofiel was ook CYMK. Destijds kreeg ik volgens mij van de drukker een bestand/profiel met hun instellingen.

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2020, 23:05:30 »
Als je vormgeefster het printklare bestand aanlevert aan de drukker mag je er van uitgaan dat zij de specificaties goed afstemt met die drukker.
Daar het digitale print betreft moet het eenvoudig en niet kostbaar zijn om een proefdruk te maken met enkele representatieve foto's op het gekozen papier; dat zou ik zeker doen! Ook raad ik je aan samen met je vormgeefster bij de drukker(s) langs te gaan om voorbeelden te bekijken van verschillende drukken op verschillende papieren. Dat is nuttig, leuk en inspirerend!
In Amsterdam hebben we de Monsterkamer: een instituut dat eindeloos veel voorbeelden heeft van allerlei druktechnieken op allerlei papieren. Ongelofelijk interessant en inspirerend.
Gezien de aard van jouw foto's raad ik je aan heel zorgvuldig naar de papier- en druk uitvoering te kijken: jouw foto's hebben een heel bijzondere, ingetogen sfeer. Dat verdient een zorgvuldige keuze ten aanzien van boek ontwerp en materialen.
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat en wens je heel veel succes met dit avontuur!

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2020, 16:44:31 »
Kleine mini update:

De vormgeving is nearly done. Na veel wikken en wegen, heen en terug...
Volgende week gaat hij op de druk.

wish me luck.