Een testrolletje Lomo zwartwit volgemaakt met de Fujica 600 meetzoeker. Ik had deze nog nooit gebruikt en dat is natuurlijk zonde van een destijds duur stukje techniek.
Helaas blijkt de meetzoeker niet de zelfde richting te hebben als het objectiefje. Als de camera horizontaal wordt gehouden, worden de foto's een stuk lager genomen dan wat ik in beeld heb in de zoeker. Bij de staande foto's is het dus een stuk meer naar links of rechts, afhankelijk van hoe de camera is gehouden.
Voor mij niet zinnig te gebruiken en dus waardeloos. Toch wat kunnen regelen met iemand. Deze camera gaat vandaag nog met de Fujica 500 (die ik ook nooit gebruikt heb) naar een liefhebber in Duitsland in ruil voor een set gele mistlampen voor mijn 205 (en ja, hij weet dat de zoeker niet goed staat).
Beeld is wel aardig goed. Scherpte is goed. Weinig verloop in onscherpte maar dat is met een objectief van 25mm ook niet te verwachten. Geen vignetering. Toch mis ik ook bij deze automaat gewoon toch de mogelijkheid van zelf instellen.
1. Mijn auto's in de regenIk had ze meer centraal in beeld willen hebben met zowel links als rechts de omlijsting van de struiken en links dan ook nog de tuinlantaarn.
2. Mijn dochter geduldig poserend Ik had dit portret met de derden regel willen maken waarbij ze naar het midden van het beeld gericht zou staan. Helaas staat ze nu voorbij de helft.