Auteur Topic: een joekel  (gelezen 1118 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
een joekel
« Gepost op: 4 oktober 2020, 14:05:25 »
Zo.

het was een heel gesleep, maar ik heb nu de beschikking over een Agfa XY-15 scanner met Mac G4 erbij. wat een beest. er was iets met de computer, maar na ee herinstall doet ie het perfect.

Nu alleen nog de ruimte vinden om em neer te zetten. De afmetingen: 130x70x100cm en 150kilo schoon aan de haak. het is een A3+ scanner met een zoom systeem waardoor er kleinbeeld te scannen is op 15000dpi. niet onaardig.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
Re: een joekel
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2020, 16:06:59 »
Is toch gewoon een flatbedje😎😎😜

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2020, 16:12:47 »
felicitaties lijken mij op z'n plaats...Gefeliciteerd!

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2020, 18:23:23 »
Ik lees elders op internet : 99x130x70cm (HxWxD) , helaas staat er geen gewicht bij
Super Pro ! Ben benieuwd wat de resultaten zijn.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2020, 22:02:30 »
tja. wat zal ik zeggen. een imacon is kleiner.  :'D

maar zolang hij nog niet op zn definitieve plek staat is het afwachten. en hij moet in twee delen om in de lift te passen. dat wordt nog een klus aangezien de connectoren van het bovendeel aan de onderkant eruit komen en hij dus niet daar op kan staan. de eigenlijke electronica zit in een kast achterop de ingebouwde voet. verder is die hele voet leeg. daar kun je makkelijk een doka inrichtten.  :D
--

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
  • Je kunt beter camera’s verzamelen dan koelkasten
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2020, 22:29:27 »
‘t is wel een monster hoor, succes ermee

Rob

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2020, 22:46:18 »
Vandaag heb ik er even mee kunnen spelen. Heilige Moses wat een scherpte!

waar je bij een gewone flatbed in twee stappen scant (preview en final scan) heb je hier drie stappen. de eerste is om in te zoemen op de regio van interesse. en hoe verder je in die eerste stap inzoemt, hoe hoger je uiteindelijke resolutie kan worden. Vandaag maar eens een van mijn beste negatieven er maar eens op gelegd en het resultaat mag er wezen.

een beetje onhandig, maar deze screendump was van mijn twee schermen naast elkaar. links een "scan" met mijn Canon 5D mk II en macro lens, rechts de xy-15 op "slechts" 12000dpi.

en hier de totale foto op flickr.
the space between by Simon Claessen, on Flickr

uiteraard ga ik deze opnieuw uploaden, dus het kan zijn dat je dan al tegen de beter aankijkt.

ik ben vooral blij dat deze software te scripten is, dus ik kan van te voren een serie negatieven in een houder stoppen en het script haalt voor mij alle foto's er uit. handig.

maar het blijft een joekel.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 21:46:38 door MacSimski »
--

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 6 oktober 2020, 08:37:29 »
Wat een groot verschil zeg....  Woon jij ook  bij Sonsbeek, dan wil ik wel een negatief 6x6 bij je scannen als dat mag

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 6 oktober 2020, 09:22:08 »
Forumscanner?  :P
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2020, 11:58:45 »
Forumscanner?  :P

Dacht ik ook al aan :)
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
    • Mijn eerste uitprobeersels
« Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2020, 13:19:20 »
We moeten straks nog een nummertje trekken  ^^

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 6 oktober 2020, 13:28:03 »
Fascinerende foto!
Mooie scanner ook natuurlijk. Da's natuurlijk wel het voordeel van analoog, je kan altijd je negatieven eens opnieuw scannen met een hogere resolutie

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 6 oktober 2020, 23:02:18 »
Nou. ik heb net vanavond een snellere mac op gehaald. dat is nog een gevoellige balans. de mac moet mac os 9.1 kunnen draaien. dus er vallen veel snelle kandidaten af. het is een mac quicksilver 800Mhz geworden. helaas kan ik nergens mn mac os 9.2 cd vinden. dus een nieuwe bakken. en er dan achter komen dat de interne drive van de mac niet werkt. :-( het begint weer een projectje te worden...

en er is een windows xp versie in omloop, maar daar waag ik me helemaal niet aan. die driver-hel laat ik graag an een ander over.
--

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2020, 21:52:57 »
Update:

Ik heb van iemand versie 2.5.1 van de scan software gekregen. die geeft geen meldingen meer over missende kleurprofielen. er zat ook een experimentele mac os x versie bij (3.0) maar ik moet eerst een Mac OS X 10.2 op die mac krijgen voor ik dat kan proberen.

Ondanks dat de software weer zijn eigenaardigheden heeft is er een ding waar ik helemaal weg van ben: het scannen gaat los van het uitsnijden en corrigeren. je maakt de eerste scanopdracht klaar en stuurt die naar de wachtrij. de scanner begint en ondertussen kun jij met een andere uitsnede aan de gang. hoppetee, ook de wachtrij in en door. heerlijk.
--