Auteur Topic: Het oude album van mijn schoonfamilie, van VOOR de tweede wereld oorlog  (gelezen 324 keer)

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
Dit album is ergens eind jaren zestig samengesteld door mijn schoonvader, vlak voor zijn dood eind december 1969. Het album gaat niet over zijn familie maar die van zijn vrouw. Ze hebben elkaar pas leren kennen twee of drie jaar na de oorlog.

Het album begint met een plaat van de betovergrootmoeder (1871-1962) van mijn dochter. De foto is gemaakt in 1890 ter gelegenheid van haar verloving.

De tweede foto is van na de eeuwwisseling. Hierop staat de overgrootmoeder (1894-1970) van mijn dochter. Ook deze foto is ter gelegenheid van de verloving gemaakt, nu in juni 1914.
Ze poseert hier in haar trouwjurk die ook al door haar moeder en twee zussen eerder is gedragen tijdens hun huwelijk. Zij was de laatste van de drie zusters, er waren geen broers. Zelf zou ze meer kinderen krijgen; zes zoons en drie dochters. Van beiden zou een al in het eerste levensjaar overlijden.

De geboortefoto van mijn schoonmoeder, de grootmoeder van mijn dochter in 1921. De smeedijzeren wieg op deze foto staat al jaren bij ons opgeslagen, na mijn dochter heeft er niemand meer in gelegen.

'Op weg naar de carnaval' was het bijschrift. Jaartal wat er bij staat is 1926 of 1928, niet goed te lezen helaas. De camera was niet erg nauwkeurig in de weergave want afgezien van de overgrootvader van mijn dochter en twee van zijn zwager neven is van de dames op de foto (met moeite zichtbaar) alleen de voorgevel te zien.

Trouwfoto van de oudste zus van mijn schoonmoeder (meteen rechts naast de bruid) in 1936.

Onderweg naar Den Haag in 1939. Mijn schoonmoeder, rechts, met een van haar zussen.

Oom Wil in 193?, niet leesbaar maar waarschijnlijk vlak voor de oorlog. Niet bekend is waar hij bij zat. Leger of marechaussee, geen idee. Wie het weet mag het zeggen.
Met deze plaat stopt dit stuk van voor de tweede wereldoorlog. In de oorlog zijn er behoorlijk wat foto's gemaakt en daarna ook. Hiervan zal ik later een compilatie samenstellen.

M
« Laatst bewerkt op: 20 september 2020, 17:14:29 door beeperhorrie »

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
    • Mijn eerste uitprobeersels
Re: Het oude album van mijn schoonfamilie, van VOOR de tweede wereld oorlog
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2020, 17:16:17 »
Leuk! Vooral ook door de toelichting.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2020, 17:21:59 »
Altijd leuk om terug in de tijd te kijken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2020, 19:51:30 »
En zegge dat veel mensen dit weggooien!

Offline Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2020, 20:50:03 »
Erg leuk deze oude foto's. Wij hebben nog niet zo lang geleden veel oude foto's weggegooid omdat niemand meer weet wie de mensen zijn die er op afgebeeld zijn. Dat waren allemaal losse foto's. Wanneer ze in een album zitten en er is tekst bij geschreven zijn ze beter te duiden.
Mvg. Robbie

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2020, 21:20:26 »
Erg leuk deze oude foto's. Wij hebben nog niet zo lang geleden veel oude foto's weggegooid omdat niemand meer weet wie de mensen zijn die er op afgebeeld zijn. Dat waren allemaal losse foto's. Wanneer ze in een album zitten en er is tekst bij geschreven zijn ze beter te duiden.

Dat gebeurd zoveel. Zonde hoor.
Ik zit al heel wat jaren in het onderwijs en sta dus ook heel vaak op klassenfoto's. Ik heb me eigen gemaakt om bij iedere foto die ik krijg direct een schetsje te maken van de opstellingssilhouetten met daarin de namen van de kinderen en andere leerkrachten. Zo heb ik foto's van twintig jaar terug gevonden waarop ik alle kinderen nu nog kan benoemen.
Ook bij de oude familie albums ben ik zoveel mogelijk bij gaan schrijven waar het was, wanneer en natuurlijk wie er op staan. Een stukje archief waar over honderd jaar mijn nazaten misschien wel heel erg blij mee zijn.