Auteur Topic: hollands licht  (gelezen 539 keer)

Offline Gre

• Regelmatige bezoeker
  • **
hollands licht
« Gepost op: 17 september 2020, 23:32:43 »
Documentaire over natuurlijk licht:
https://www.npostart.nl/close-up/31-03-2012/AVRO_1506199

Ik vond het licht op Terschelling, wadden, Groene strand, de afsluitdijk, Workum. Diffuus licht. Als ik in het water lig (surfen) dan is de verwondering nog veel groter.
Heb deze documentaire een paar keer gezien, een aanrader. De filmmaker heeft een opvolger gemaakt:  ‘the silence of the tides’. Ik vind zijn werk fotografisch filmisch inspirerend, hoe zeg je dat? Deze opvolger heeft alleen beelden, geen stem. Ik zie wel trailers, maar nergens de film (dvd te koop). Vreemd. Zodra hij uit is, dan wil ik naar die bios toe, of misschien is hij al uit geweest

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
Re: hollands licht
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2020, 23:47:39 »
Ik zie dat er een release datum van "herfst 2020" is opgegeven voor de film, ik denk dus dat je gewoon nog even geduld moet hebben.
Een eventuele dvd/blueray zal waarschijnlijk nog wel wat langer duren.
https://www.windmillfilm.com/project/silence-of-the-tides/
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2020, 10:44:30 »
 oO  Al acht jaar oud. Maar nog niet versleten! Dank voor de link/herinnering.

Ja, bijvoorbeeld op de waddeneilanden en ook waar ik woon (tegen het wad aan) is er vaak licht dat ik in andere landen niet zie. Moeilijk te omschrijven.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Gre

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2020, 12:07:41 »
gemaild. de film ligt al sinds eind 2019 klaar, echter door covid geen publicatie (ik denk dat het verschil in streaming omzet versus bios omzet, voor een documentaire wel hoog zal zijn.

@mono bofkont. Welke verschillen zie jij eigenlijk in waddenlicht vanuit Friesland of vanuit de eilanden? Toelichting: dit is een rare vraag, weet ik. Bij mijn laatste bezoek aan West End zei mijn kamerverhuurster, dat een spreker op het eiland langsgeweest was, die uitgelegd had dat het licht tussen vlieland en terschelling bijzonder en anders was. Het stuk bij het vogelgebied. Zat te zoeken in documentaires of ik daar meer info over kon vinden, echter zonder resultaat. Als ik een goedkope kamer kan vinden ga ik (buiten corona-spitsuur) er weer heen, dan maar zonder documentaire.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2020, 15:00:09 »
Tja, zoals ik al aangaf is dat een lastige vraag om te beantwoorden inderdaad. Je moet het ervaren denk ik. Het begint misschien al bij de kleur. Waar weilanden in de Achterhoek en Twente iets naar geelgroen, diepgroen of warmgroen neigen doen ze dat hier ietsjes meer naar blauwig groen, ook bij zonnig weer. Of zo ... Zal wellicht de combinatie van lucht en grote wateroppervlakken in de buurt zijn. Maar het is toch ook weer anders dan aan de westkust, waar ik geboren en getogen ben. De kleur van het strandzand is ook witter in het noorden. Dat omslagpunt ligt ergens in Noord-Holland. Maar bij de waddendijk liggen niet echt stranden natuurlijk en toch is het licht bij mij wel vergelijkbaar met dat op de eilanden, hoewel niet altijd.

Er is hier vrijwel altijd wind en daardoor zul je gemiddeld wat andere wolkenluchten hebben. Geregeld hebben we hier staalblauwe luchten met spierwitte schapenwolken. Typisch "Hollands" zou je zeggen. Maar daar zie ik ze minder. Vliegtuigstrepen des te meer. Maar die heb je hier, wat hogerop in de atmosfeer, ook wel hoor. Alleen even niet aan het begin van de C-crisis. Toen was het licht hier nog mooier.  oO

De avondluchten richting het noorden zijn misschien wel het fraaist.

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.