Auteur Topic: Papieren negatief en grijs verloopfilter  (gelezen 72 keer)

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
    • Mijn eerste uitprobeersels
Papieren negatief en grijs verloopfilter
« Gepost op: 15 september 2020, 22:49:24 »
Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe hobby, fotograferen op fotopapier. Lukt soms best aardig, maar ik heb er vooral lol in. Ontwikkel ze nu als negatief, en heb al de eerste stapjes gezet om ze tijdens de ontwikkeling meteen om te zetten naar positief.

Snap nu de ISO waarde van papier heel laag (ISO 3) is en dat fotopapier met name gevoelig is voor blauw licht. Dus landschappen zonder uitgebleekte luchten wordt lastig. Daarnaast zijn hoge contrasten uit den boze ivm de ongeveer 5 stops die fotopapier heeft.

Gisteren geprobeerd het wateroppervlakte van een meertje te fotograferen. Omdat het water verderop iets van zonlicht had ging het met het contrast waarschijnlijk niet lukken. Daarom een Cokin ND8 hard 3-stop grijs verloopfilter gebruikt. Na het ontwikkelen bleek het het bovenste gedeelte van de foto, die ik juist donkerder wilde hebben veel lichter te zijn. Aangezien de hele compositie max 7 stops was kan ik me niet voorstellen dat de bovenste gedeelte ondanks het grijs verloopfilter overbelicht is.

Nu mijn vraag, zou het kunnen zijn dat het filter niet 100% kleurneutraal is en bv een blauwe afwijking heeft, waardoor het blauwe licht versterkt wordt. En omdat fotopapier hier extra gevoelig voor is komt het tot overbelichting? Dit zou de ietswat donkere rand bovenaan kunnen verklaren, dat daar licht aan de bovenkant van het filter doorheen glipt?
Of werkt een grijs verloopfilter sowieso niet met fotopapier als negatief?

Heb daarna een papieren negatief ontwikkeld van een ander onderwerp dat ik zonder filter heb genomen, en die is prima geworden. Dus aan de ontwikkeling en chemicaliƫn ligt het niet.

Lake

by Nature Wants You Back, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 23:18:32 door DutchLeeuwtje »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Papieren negatief en grijs verloopfilter
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2020, 23:52:54 »
Volgens mij is z/w fotopapier niet alleen gevoelig voor blauw licht. Multigrade is sowieso gevoelig voor zowel groen, blauw, geel en magenta. Alleen voor rood/oranje is het veel minder gevoelig. Uit mijn eigen ervaring met ouder Ilfospeed wat ik voor pinhole en nu ook voor gewone foto's heb gebruikt kan ik niet meteen halen dat het papier erg anders omgaat met kleuren dan z/w film. Je kunt het trouwens opzoeken in de informatie van de fabrikant.

ND filters hebben vaak wel een bepaalde kleurafwijking maar versterken doet het eigenlijk nooit. Het houd voornamelijk licht tegen. De afwijkingen zijn volgens mij ten opzichte van de hoeveelheid licht die ze doorlaten klein.

Even voor mijn begrip - kijken we hier nu naar een negatief of een positief?

Jon

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
    • Mijn eerste uitprobeersels
Re: Papieren negatief en grijs verloopfilter
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2020, 09:10:31 »
Hoi Jon,

ik heb me misschien niet helemaal duidelijk uitgedrukt, bedoelde inderdaad meer dat volgens mij fotopapier meer gevoelig is voor blauw licht.

We kijken hier naar een postief. Wat mij bevreemd is dat het gedeelte van het beeld wat bedekt is door het filter ongeveer overal evenveel overbelicht is. Terwijl op het water verschillende stroken waren met schaduw en licht. Zou verwachten dat als de foto inclusief grijs verloopfilter nog steeds overbelicht was dat je dan in dat 'filtergedeelte' tenminste verschillende tonen zou hebben. Maar alles is evenveel overbelicht.

Nou ja, de reis met de ups en downs is wat het zo leuk maakt.