Auteur Topic: Strepen op ontwikkeld 120 film  (gelezen 177 keer)

Offline gijsk

• Nieuw
  • *
Strepen op ontwikkeld 120 film
« Gepost op: 15 september 2020, 21:31:09 »
Afgelopen week heb ik een 120 film rolletje laten ontwikkelen. De ontwikkelde film bevat allemaal strepen. Herkent iemand dit probleem?

Hierbij een ingezoomd deel van de foto

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Strepen op ontwikkeld 120 film
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2020, 21:35:24 »
Allereerst, goedenavond.  ;)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Online Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2020, 21:35:52 »
Met wie heb ik het genoegen?
Beware of darkness.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2020, 21:51:29 »
Dag Gijsk
Ik heb zoiets wel eens gehad met een heel erg over de verloopdatum film
Welke film is dit?
Vriendelijke groeten, Hans

Offline gijsk

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2020, 21:55:04 »
Hi SRDLM,

Ik heb een Ilford Delta 100 (120) zwart/wit film gebruikt. Deze heeft ongeveer een twee jaar in de vriezer gelegen. Hij was wel iets over de verloopdatum. Je verwacht dus dat dit eerder aan de film ligt dan het ontwikkelen?

Groeten Gijs
« Laatst bewerkt op: 15 september 2020, 22:04:09 door gijsk »

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2020, 10:08:14 »
Nog wat meer vragen om een goed antwoord te kunnen geven:

* Mogen we het hele negatief ook zien? Ik zou graag willen weten in welke richting de strepen lopen en als het verticaal is, dan zou het een fout in de ontwikkeling kunnen zijn.

* Zie je de strepen ook met een loep direct op het negatief of is dit wat de scanner laat zien?

* Heb je hem eerste een dag laten ontdooien voor je hem gebruikte of is hij direct vanuit de vriezer de camera ingegaan? In het laatste geval zou dat de oorzaak kunnen zijn.

Delta100 die een paar jaar over datum is, heeft hooguit wat meer basissluier maar moet verder uitstekend te gebruiken zijn.

Offline gijsk

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2020, 12:30:41 »
Hoi Huub,

Bedankt voor je reactie. Hierbij toelichting op je vragen.

Als je de fotos landscape hebt, dan lopen de strepen van boven naar beneden. Op de film lopen de strepen over de lengte van de film. Op de eerste fotos op de film zijn de strepen het meest zichtbaar, bij de laatste bijna niet meer.

De strepen zijn zichtbaar op de film zelf, het is geen gevolg van het scannen. De film is professioneel ontwikkeld (in een ontwikkel centrale).

Zover ik me nog kan herinneren kwam het rolletje niet direct uit de vriezen, maar had ik hem klaar liggen in de koelkast.

Hopelijk helpt deze informatie om het probleem te achterhalen.

Thanks voor het meedenken!

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2020, 14:21:37 »
Ik had de strepen ook over de lengte van de film.mijn film was ruim 30 jaar over datum.
De film had ik zelf ontwikkeld op een normale manier.

Slechts enkele jaren over datum lijkt het me sterk dat dit de oorzaak is.
Of er is iets fout gegaan in de centrale, of je film is de oorzaak en zit er een fout in.
Maar misschien dat anderen wel een betere duiding kunnen geven.
Vriendelijke groeten, Hans

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2020, 15:05:22 »
Dat de strepen in de lengterichting zitten sluit in ieder geval een deel van de oorzaken uit. Controleer eerst zelf even aan welke kant de strepen zitten - als dat op de glimmende zijde is dan kun je de negatieven in een bakje met demi-water leggen, eventueel met enkele druppels wasmiddel er in en dan voorzichtig met schone vingers de negatieven schoonwrijven. Als het op de matte emulsiezijde zit, zou ik eraf blijven.

Een oorzaak kan zijn dat er bij het eventuele afstrijken en drogen van de film iets is misgegaan, maar het kan ook een vocht- of condensatieprobleem zijn, bijvoorbeeld als je de film niet lang genoeg hebt laten ontdooien. Dat de strepen gaandeweg de film minder worden kan daar een indicatie voor zijn.  Ik zou enkele negatieven per post naar Ilford sturen met dezelfde vraag. Als zij aangeven dat het een fout tijdens het ontwikkelen is, dan sta je sterk als je bij decentrale wilt reclameren.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2020, 15:20:18 door Huub »