Auteur Topic: Onstpanner Fujica STX-1  (gelezen 180 keer)

Offline gabriellam

• Nieuw
  • *
Onstpanner Fujica STX-1
« Gepost op: 13 september 2020, 13:54:32 »
Goedemiddag,

Ik bezit dus een Fujica STX-1, van mijn opa geweest. Staat jarenlang voor de sier boven op de fotoboeken van vakanties en bijzondere momenten. Ik wilde hem weer gaan gebruiken maar bedacht mij toen; de sluiterknop doet het sinds kort niet meer. Hij zit er nog, maar hij is niet meer in te drukken (geen klik), als ik de camera op de kop houd, dan 'valt' hij wel een paar mm naar beneden.

Weet iemand of dit eenvoudig op te lossen is/zelf te vervangen of zo nee, wie dit zou kunnen repareren.

Groeten,
Gabriella

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
Re: Onstpanner Fujica STX-1
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2020, 17:41:59 »
Ik zou de camera lekker laten staan en koesteren als een dierbare herinnering en een andere Fujica STX-1 kopen, die zijn inmiddels echt niet duur meer en een reparatie zal altijd (veel) meer kosten.

Online Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2020, 17:48:44 »
Ik zou de camera lekker laten staan en koesteren als een dierbare herinnering en een andere Fujica STX-1 kopen, die zijn inmiddels echt niet duur meer en een reparatie zal altijd (veel) meer kosten.

Een topadvies. Koester die fijne herinnering en schaf een andere aan. Ze kosten op MP "vrijwel niks". Hier in Veghel zijn er 2 te koop voor tussen de 10 en 25 euro (vraagprijs!).
Beware of darkness.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2020, 20:10:59 »
batterijen vervangen? ik ken deze camera niet persoonlijk, maar camera's met electronische shutter hebben een batterij nodig om te werken. mechanische niet. die gebruiken alleen een batterij voor de lichtmeter.

ook kun je de lens er af halen en kijken of de spiegel omhooggeklapt is. dat hoort in rust niet zo te zijn.

[edit] het is een mechanische sluiter zo te zien op youtube.  het kan ook nog een vastzittende zelfontspanner zijn. kijk eens op youtube hoe hij hoort te werken. https://www.youtube.com/watch?v=DiPu5z1VzK8
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2020, 23:51:03 »
Als ik dit probleem heb bij een mechanische camera haal ik de bodem eraf en kijk ik of hij ergens blokkeert. Met name een armpje dat vast zit. Dat is een simpele fix.

Ik heb dit probleem deze week nog verholpen bij een Nikon FE en bij een Ricoh kr5.

Nikon fe
https://filtergrade.com/jammed-shutter-fix-nikon-fe/

De Ricoh was erg gelijkaardig. Armpje uit de weg duwen en dan werkt het mechanisme weer zoals het hoort. Snap de taal niet maar plaatje 3 duidt hier het armpje aan dat de boel blokkeert.
http://djepret.blogspot.com/2012/01/kokang-ricoh-kr-5-super-tidak-mengunci.html?m=1
« Laatst bewerkt op: 13 september 2020, 23:56:55 door !karen »

Offline gabriellam

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2020, 20:34:41 »
Heel vriendelijk bedankt, dankzij de heldere (beeld)instructie is het gelukt! 🙂