Auteur Topic: welke camera  (gelezen 1433 keer)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: welke camera
« Reactie #45 Gepost op: 13 september 2020, 22:52:36 »
En dat zijn betrouwbare batterijen ? iedere alkaline batterij gaat op den duur lekken maar ik zou voor een 6 volt eerder voor een veiligere lithiumbatterij gaan dan alkaline, wat lading betreft scoort de alkaline wel iets beter.

Nooit problemen mee gehad.

Die Camelions  heb ik wel problemen mee gehad. Meerder gekocht op een Fotograficabeurs met een datum ver in de toekomst, toch allemaal leeg uit de verpakking.

De Aldi en Lidl verkopen die knoopcellen ook regelmatig. Die zijn ook prima.

Die Yashica A is het proberen waard. Maar let op - de camera komt van een verzamelaar (dus waarschijnlijk niet gebruikt) en de huidige eigenaar heeft hem ook nooit gebruikt. Dan kan het gebeuren dat de sluiter vast zit of erg traag is. Camera's worden nooit beter van niet gebruiken. Soms wordt een camera ook nooit gebruikt omdat er iets mis mee is.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #46 Gepost op: 13 september 2020, 23:25:06 »
Ik ben altijd voorzichtig met batterijen van een onbekend merk, ik had ooit van iemand made in China batterijen gehad en die waren al aan het lekken in de verpakking voor de einddatum, vandaar dat ik toch liever Varta , Duracell, Panasonic enzo koop.

Yashica A heeft een vrij simpele centraalsluiter die zeer eenvoudig is schoon te maken, nadeel is de bekleding van die camera's die verbrokkeld bij het verwijderen en mag dus vervangen worden.
Een camera die in de leren tas wordt bewaart maakt wel een grotere kans op schimmel.

Iedere TLR die je nu koopt is al gauw minimaal 40 jaar oud en als deze nooit service hebben gehad dan is dat nu toch wel tijd daarvoor.

Omdat je afhankelijk bent van de tweedehands markt loop je altijd een risico, de tijd dat je naar een fotohandel ging om deze camera's nieuw vast te pakken om te kijken welke je het beste ligt is helaas voorbij.

Van de TLR's die ik in mijn handen heb gehad vind ik de Rolleiflex automat de prettigste.
Rolleicord VB is optisch te vergelijken met de automat maar filmtransport en sluiter zijn niet gekoppeld maar als ik de automat niet had gehad dan had ik waarschijnlijk ook een Rolleicord genomen.
Yashica A heb ik ook nog, een simpele camera en ik vind het een ideaal model voor de beginner.
Yashica mat heeft een stugger en luidruchtiger filmtransport.
Seagull is optisch leuk maar het sluitermechaniek is van een slechte staalsoort erg slijtage gevoelig.
Lubitel leuk maar scherpstellen is een hel en de randonscherpte kan voor straatfotografie storend worden.
Mamiya C220 heb ik ook ooit vast gehad maar geen seconde het gevoel gehad "die wil ik hebben" terwijl het geen slechte camera is.

Adviseren blijft lastig want uiteindelijk moet je zelf die klik krijgen met een camera.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Clemens

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Nikon F2, Leica M2
« Reactie #47 Gepost op: 14 september 2020, 06:48:20 »
;) ik wist niet dat je gedachten kunt lezen. Ik zag m inderdaad voor 70E, goede prijs.
Maar ik zag ook een rolleicord vb voor 265E van een prof camera man (Duitsland), hij kwam betrouwbaar over.

Ik heb mij nog niet ingelezen in de yashiya, weet -afgezien v prijs- niet de verschillen. Ben net bekomen vd schrik, batterijtje v mijn ae1 was E 10, en nergens in geen enkele fotowinkel, mediamarkt te krijgen.

Ik heb zelf een Yashicaflex en dat fotografeert prima.

Kijk voor je batterij eens naar: Batterijenland.nl

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #48 Gepost op: 14 september 2020, 09:12:18 »
de gewichten heb ik van het net gevist, een soort wikipedia site voor camera's... ik weeg zelden camera's die ik niet heb, maar op school heb ik met veel plezier met de Mamiya C220 gewerkt..
met alles wat de t.s. vraagt in het begin: dubbel opname, schacht zoeker, 6x6 stil niet absurd zwaar, heldere (modern) matglas en een parallax indicatie en wisselbare optiek, niet duur.. maar als eerder gezegd, je moet het zelf maar een beetje bekijken..sccs!

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #49 Gepost op: 14 september 2020, 21:57:41 »
Een kb compactje ofwel een kleinbeeld cameraatje dat zo in je broekzak past. Point en shoot worden ze ook wel genoemd en die naam zegt het feitelijk al; mikken en schieten.
Zeker wanneer je niet zelf kunt ontwikkelen en scannen denk ik dat je met rolfilm oneindig veel problemen opzoekt waarbij de voordelen vooralsnog niet opwegen tegen de nadelen.

Offline Gre

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #50 Gepost op: 15 september 2020, 00:25:03 »
Je hebt misschien ook wel gelijk hoor. Alleen ik hou van fotos. Het creatieve inspireert. Uit digitaal, apps, clips maken haal ik geen bevrediging meer, omdat het effect wat ik zoek bij een ander type foto ligt. Dus moet ik een nieuwe techniek leren, en beginnen bij 0. En als ik weet hoe ik dat effect kan bereiken, kan ik meer laten zien. Wat in me zit, dat proces er naar toe geeft energie.

Qua verwachtingen. Mn ouder had 3 fotozaken, ben tussen de filmrollen opgegroeid. Heb alleen geleerd voor de canera te staan, niet erachter, heb dus niks geleerd. Dus ja ik ga fouten maken, en is dit wellicht ook een foute koop. Ik ben super blij met alle adviezen, dus dank je! Ook als ik een ander type neem, tis leren. Hotshoe die vergeet ik nooit meer, zou de titel kunnen zijn van een nieuwe Akira kurosawa ;)     

Mijn bod op ebay is geaccepteerd, ik snap alleen niet hoe je moet betalen, wordt vervolgd. Verkoper zit in de UK, en is fotograaf. Heb hem gebeld maar hij nam niet op. Ik zag dat hij meerdere toestellen aanbood. Ik vind het fijner om iets van iemand te kopen die er ook mee geschoten heeft. We zullen zien.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #51 Gepost op: 15 september 2020, 00:41:37 »
Op Ebay betaal je meestal met een Paypal account, maar als je rechtstreeks contact hebt met de verkoper kun je misschien ook via een bankoverschrijving betalen.
Voordeel is dat je tot eind van dit jaar nog steeds kan kopen in GB zonder dat je invoerrechten hoeft te betalen.

Grappig dat je ouders 3 fotozaken hadden, ik kom uit een familie van 3 fotografen.
Mijn vaders broers Leo en Ton ter Heege jr. en mijn vader Pim ter Heege, ik heb het meeste van mijn vader geleerd.

Offline Gre

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #52 Gepost op: 15 september 2020, 03:19:19 »
Het is 3 uur in de ochtend. Ik was in slaap gevallen, nadat ik alles had geprobeerd om te betalen. Eindelijk een berichtje terug, dat hij het object uit de verkoop haalt, omdat hij anders niet aan mij kan verkopen. Ah, lag dus niet aan mijn onervarenheid. Ik heb net betaald met credit card, ik heb geen paypal. Ik heb de aankoop gedaan omdat:
- verkoper zelf had geschoten met de camera
- verkoper is camera man, hij weet dus waar hij het over heeft
- de fotos vd aangeboden camera waren scherp, niet zomaar met een mobieltje genomen, nee echt met een dure camera en ook heel close up en ook veel fotos.
- zijn tekst zie hieronder

‘This camera was serviced late 2019.
This has obviously been well cared for, there are no dings, the paintwork is original,  there is  minor loss of paint on the film back edges where it's handled to open and close. The body covering is original and undamaged.
The waist level finder erects just as it should and the magnifier works fine.
The waist level finder folding side panel on the RHS has been bent at some stage, but this been repaired and when you open the finder up you just have to assist it slightly into the correct fully erect position.
The film chamber back opens and closes with no binding issues.
the focusing is smooth and the front panel is parallel with the body.
The front panel is solid and firm with no movement or sloppyness.
The shutter operates on all speeds, including the slow speeds.
The delayed action works.
The lens is clean’

Mijn ouder was beroepsfotograaf, (zo ook mijn laatste 3 vriendjes. Het leren vh vak aan mij was echter niet iets waar ze aan dachten). Ik heb het meeste v mijn moeder geleerd, maar dat wat je krijgt van je vader kun je niet ontkennen, negeren, wegpoetsen. ‘Registreren’ dat heb ik mn hele leven gedaan. Het zit in je dna.
Afgezien daarvan, ik heb zo ontzettend bijzonder mooie fotos van mijn jeugd. Ben in de tropen geboren. Die momenten, zwart wit, zal kijken of ik iets ervan ooit kan plaatsen. Het avontuur gaat beginnen, mensen. Wachten op mn camera, vallen en opstaan. Nogmaals hartelijk dank voor jullie wijze adviezen. Ik moest dan iedere keer denken, waarom wel/niet.  Jammer dat er geen analoge fotovakschool bestaat.

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #53 Gepost op: 3 oktober 2020, 12:40:19 »
Hoi Gre,

Al nieuws onder de zon

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #54 Gepost op: 3 oktober 2020, 13:39:06 »
Citaat  van Gre: Jammer dat er geen analoge fotovakschool bestaat.

Die ga je hier op het forum wel vinden dacht ik!

Offline Gre

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2020, 00:01:48 »
@cavalier dat klopt. Op FB al die forums, niks gevonden wat ik zocht. Zelfs de FB tips om, bij die en die film laten ontwikkelen, zijn geen tips. Dit forum is het beste, meest inspirerende, moeite waard om regelmatig terug te komen.

Wat ik wel vindt is dat als je beginner bent, je eigenlijk een mentor nodig hebt. Ik merk dat ik mn camera te veel beweeg of zo,dus ik stel de fotos licht bij met een app. Maar misschien moet ik leren dat ook niet te doen. Net geprobeerd de rolleicord handleiding te downloaden van dit forum, maar de link uit 2013 werkt niet. Haha

Analoog is de hemel echt waar, maar soms beetje de hel om het goed te leren.
Erg blij met mn 2 cameras

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #56 Gepost op: 17 oktober 2020, 00:08:05 »
Analoog is de hemel echt waar, maar soms beetje de hel om het goed te leren.

Zoek eens wat boeken uit de jaren 60, 70 en 80. Zo deden veel amateurs in die tijd het ook (ikzelf in ieder geval wel).

Volgens mij leer je dan meer dan van het Internet. Kom je ook nog eens bij dat scherm vandaan  :D

Jon

Offline jbladel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Praktica MLT 5 B en een fan van Meyer Optik Lenzen
« Reactie #57 Gepost op: 17 oktober 2020, 01:58:25 »
Ben nou toch wel heel benieuwd welke camera je gekozen hebt, haal het niet helemaal uit dit lijntje (misschien toch niet zo goed gelezen.

Ook wel benieuwd naar wat voor concerten je gaat en vanaf waar je foto’s maakt! Met een WLF hou je de camera over het algemeen toch wat lager vast dan met een prisma en ik kan me zo voorstellen dat dat onhandig is als je in een groep mensen staat.
Benieuwd naar de resultaten/leerweg
Ik heb geen idee maar ik doe het toch

Offline Gre

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 21 oktober 2020, 23:59:32 »
Hoi
@jonnie88, ik heb idd je advies opgevolgd. Van youtube word ik niet gelukkig. Mijn fotomaatje zit in madrid en corrigeert mijn domme handelingen (bijv lens op camera zetten, met de rug naar beneden (nooit geweten)) via whatssap. Boeken waarop ik zit t wachten: basisboek lichtmeten, basisboek buitenfotigrafie, basisboek zw-wit, alles van ene Buschman (zijn naam stond op dit forum vermeld). 18Euro alles.

@jbladel, is rolleicord vb geworden. Muziek: filmmuziek of avantgarde. Vlgnd concert: 21/10/22, hoop ik. Twee zitplaatsen dit keer gekocht. 1 voor mij en 1 voor mijn camera. Als de flitser piieeeep zegt, zit er tenminste niemand geirriteerd naast mij. Leren: ja moet heel veel leren. Analoge cursussen zijn duur hier, dus ga ik boeken lezen.

Tip voor andere beginners: op FB heb je groepen fotografie, heb ik er niks wat de moeite waard is tussen gevonden. Ben net wel lid geworden v fb groep ‘fotomaatjes’, echter bijna niemand uit de hoofdstad, laat staan analoge fotografie. Is dus geen ruime vijver, bijna iedereen zit op een digitaal tioestel.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 00:07:04 door Gre »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #59 Gepost op: 22 oktober 2020, 00:10:00 »
Maar we hebben dit analoog fotoforum toch waar van alles is te leren over analoge fotografie. ^^