Auteur Topic: Probleem met Nikon LS8000  (gelezen 225 keer)

Offline Coosc

• Vaste bezoeker
Probleem met Nikon LS8000
« Gepost op: 11 september 2020, 17:10:00 »
Beste AFF leden,

Helaas heb ik een probleem met mijn Nikon Super Coolscan 8000. Ik heb hem een tijd niet gebruikt en nu vertonen de scans een patroon van gekleurde strepen (zie foto). Bij het opstarten van de scanner knippert de groene led eerst langzaam en daarna een paar seconden snel. Dit duidt vermoedelijk op een hardware of verbindingsprobleem. Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft. Parallel zal ik ook een bericht sturen naar het Nikon Service Centre.

Elke hulp wordt zeer gewaardeerd.

Groeten,

Coos

Sept1-1 by Coosc, on Flickr

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Probleem met Nikon LS8000
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2020, 17:16:28 »
Niet het antwoord dat je (nu) wilt horen, maar het heeft wel iets.  :|
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2020, 18:08:18 »
lijkt op voedingsproblemen. de leds knipperen tijdens de scan. of het ramgeheugen is overleden.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2020, 19:27:01 »
Ik lijk dit te herkennen van PC's die helemaal volgepropt zitten met stof, zo dik dat er geen enkele koeling meer plaatsvindt. Daar wordt het beeld ook zoals hier in strepen en kleurfout geproduceerd. In dat geval gaat het dus om een processor fout door oververhitting. 

Een defecte voeding kan dit effect ook veroorzaken maar het kan natuurlijk inderdaad ook verderop in de lijn zitten zoals Mono al aangaf. 
Derde (en net zo desastreuze) mogelijkheid is dat het ding ooit een stevige tik heeft gehad en dat de scanunit daardoor beschadigd is.

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2020, 21:49:22 »
Om zaken uit te sluiten kun je als eerste proberen een andere verbindingskabel (USB neem ik aan) te proberen, andere USB poort en ten slotte een andere computer (even een laptop lenen bijvoorbeeld). Dan weet je in ieder geval zeker dat het de probleem daar niet ligt.

Ik krijg soortgelijke strepen namelijk als ik tijdens het scannen andere dingen doe met mijn computer (alvast scans nabewerken, filmpje kijken, facebook checken etc). Mijn oude Dell wordt dan te veel belast.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Coosc

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2020, 22:02:13 »
lijkt op voedingsproblemen. de leds knipperen tijdens de scan. of het ramgeheugen is overleden.

De leds knipperen niet tijdens het scannen. Bedoel je de voeding en ramgeheugen van de scanner? Mijn PC is een vrij nieuwe iMac 27". Hier heb ik in het geheel geen problemen mee.

Ik lijk dit te herkennen van PC's die helemaal volgepropt zitten met stof, zo dik dat er geen enkele koeling meer plaatsvindt. Daar wordt het beeld ook zoals hier in strepen en kleurfout geproduceerd. In dat geval gaat het dus om een processor fout door oververhitting. 

Een defecte voeding kan dit effect ook veroorzaken maar het kan natuurlijk inderdaad ook verderop in de lijn zitten zoals Mono al aangaf. 
Derde (en net zo desastreuze) mogelijkheid is dat het ding ooit een stevige tik heeft gehad en dat de scanunit daardoor beschadigd is.

Mijn PC functioneert uitstekend en de scanner heeft geen ongelukjes of tikken gehad. Tot en met het laatste gebruik functioneerde hij prima. Als het de voeding is, dan moet het die van de scanner zijn.

Om zaken uit te sluiten kun je als eerste proberen een andere verbindingskabel (USB neem ik aan) te proberen, andere USB poort en ten slotte een andere computer (even een laptop lenen bijvoorbeeld). Dan weet je in ieder geval zeker dat het de probleem daar niet ligt.

Ik krijg soortgelijke strepen namelijk als ik tijdens het scannen andere dingen doe met mijn computer (alvast scans nabewerken, filmpje kijken, facebook checken etc). Mijn oude Dell wordt dan te veel belast.

Het is een firewire interface. Ik heb een andere poort gebruikt met hetzelfde resultaat. Ik heb helaas maar één PC met een firewire interface. Verder doe ik niks met de PC tijdens het scannen.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2020, 22:34:22 »
ik bedoel de leds die het negatief belichten, niet de leds voorop. of heeft de 8000 nog een tl buisje? en de ram bedoel ik die in de scanner, maar als die stuk is krijg je meestal zwarte strepen.

op marktplaats is er iemand die defecte opkoopt en repareerd, mail hem eens.

--
kan het uit elkaar? Mooi!

Online MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2020, 11:56:08 »
Op Facebook is er een hele groep geweid aan deze scanners!

Als ik het juist voor heb dan zou dit wel eens een typisch probleem met de firewire kunnen zijn.

De groep heet Nikon Coolscan Users.

Offline Coosc

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2020, 14:50:25 »
op marktplaats is er iemand die defecte opkoopt en repareerd, mail hem eens.

Voordat ik mensen op marktplaats benader, wacht ik eerst even de reactie van het Nikon Service Point af.

Op Facebook is er een hele groep geweid aan deze scanners!

Als ik het juist voor heb dan zou dit wel eens een typisch probleem met de firewire kunnen zijn.

De groep heet Nikon Coolscan Users.

Ik gebruik geen facebook maar het zou best eens een probleem met de firewire kunnen zijn. Ik heb hier al eerder problemen mee gehad maar die waren simpel op te lossen door het geheel opnieuw op te starten. Dat lukt nu helaas niet meer.
Misschien toch maar eens een nieuwe kabel proberen.

Zo zou trouwens de foto eruit moeten zien. Gescand met mijn Epson V500.

Sept1-2 by Coosc, on Flickr