Auteur Topic: Meyer m42 objectieven  (gelezen 781 keer)

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: Meyer m42 objectieven
« Reactie #15 Gepost op: 29 september 2020, 23:59:09 »

Offline Clemens

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Nikon F2, Leica M2
« Reactie #16 Gepost op: 30 september 2020, 08:51:46 »
Oniomanie is denk ik de beste Nederlandse vertaling, maar ik denk dat bijna iedereen op dit forum wel onder die definitie valt.

Oniomanie (Oudgrieks: ὤνιος, ōnios = "te koop"[1]) is een synoniem voor koopzucht, een verslaving waarbij men impulsief aankopen doet van goederen die hij of zij in principe niet dringend nodig heeft.

:D herkenbaar inderdaad

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #17 Gepost op: 30 september 2020, 11:07:56 »
Het zal mijn gevoel wel zijn, ik heb dat ook met veertigers kaal hoofd, in het pak prachtige schoenen, en een laptop tas.
Als er een dergelijk persoon in onze fotowinkel kwam zei ik altijd oppassen tegen mij zelf en de winkel dames.
Ja een vooroordeel, het viel meestal wel mee, er kwam bijna altijd wel een lul verhaal uit.
Nogmaals niet ze bij de hand maar lekker lullen over fotografie.
Wim :D

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 30 september 2020, 16:58:08 »
Nou vooruit nog maar eentje nu dit weer leeft.

Nu moet je eigenlijk ook op zoek naar een 500mm Orestegor.

Offline jbladel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Praktica MLT 5 B en een fan van Meyer Optik Lenzen
« Reactie #19 Gepost op: 30 september 2020, 18:24:55 »
Die 500 is compleet onpraktisch natuurlijk  (de 300 ook trouwens) maar die staat inderdaad nog wel op het lijstje haha

Lydith 30mm
Orestor 100mm
Orestegor 200mm
Orestegor 500mm

En dan eventueel nog een zeiss flektogon om m'n wide angle mogelijkheden wat te vergroten.
Maar laten we eerlijk zijn. Aan de 29, 50 en 135 heb ik eigenlijk genoeg voor mijn foto doeleinden.

Ik verbaasde me trouwens ook over het feit dat de 29mm significant groter is dan mijn 50mm domiplan. Dat leek me contra intuitief. (dit ligt volgensmij niet aan grotere lenskappen achterop, daar heb ik wel even naar gekeken haha).

Ik ging voor mijn avonturen van vandaag eigenlijk geen post maken. Dus ik doe hier maar een kleine update.

Mijn 300 in m42 mount staat links op de foto, de wat meer gebruikte lensbody. Ik kwam de 300 rechts op mp tegen voor een zacht prijsje, dus meteen maar op de kop getikt, bleek wel een exa mount op te zitten.

De mounts zijn uitwisselbaar, dus dat is geen probleem. Maar de lens met de betere body had slechter glas (rechts op de foto), dus mijn originele idee was de voorste twee elementen wisselen.

Na een kleine schoonmaakbeurt bleek dat echter niet nodig, beide lenzen zijn nu in topstaat. (maar ik hou degene met de m42 mount, met de betere body).

Eenzelfde euvel met mijn 50mm oreston. het goede glas in de wat meer gebruikte body (links) en het glas met een krasje in de betere body (rechts). Het krasje is trouwens redelijk verwaarloosbaar, ik zie het niet terug op foto's en je moet wel je best doen om het enigszins zichtbaar in beeld te krijgen. Maar afijn, ik heb de optie om nu voor 'perfectie' te gaan dus waarom ook niet. De twee voorste elementen omgedraaid en nu heb ik dus een bijna perfecte oreston, en eentje die wat minder perfect is.

Dat was mijn bijdrage zo op de woensdagmiddag, ik hoop dat jullie ook een fijne avond hebben!
Ik heb geen idee maar ik doe het toch

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 30 september 2020, 19:39:32 »
Ik verbaasde me trouwens ook over het feit dat de 29mm significant groter is dan mijn 50mm domiplan. Dat leek me contra intuitief. (dit ligt volgensmij niet aan grotere lenskappen achterop, daar heb ik wel even naar gekeken haha).

De groothoek voor een spiegelreflex heeft noodzakelijkerwijs een retrofocusconstructie. Ander zit de spiegel in de weg.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 1 oktober 2020, 07:28:09 »
Citaat
De groothoek voor een spiegelreflex heeft noodzakelijkerwijs een retrofocusconstructie. Ander zit de spiegel in de weg.

Om die reden is de Tessar ook zo kort gebouwd en vind je geen Sonnar lenzen in de brandpuntsafstand van 50mm voor de kleinbeeld reflex. (er schijnt wel een Japans Sonnar type lens van 58mm te bestaan)

Daarom is een lichtsterker objectief (f2 of meer) meestal en dubbele Gauss. (6 elementen 4 groepen)  Met de glassoorten die voor de oorlog bekend waren, was het nog niet mogelijk om de 50mm te halen. Vandaar dat de Biotar van Zeiss (voor de exakta) ook 58mm was. 
De Biometar heeft 5 lenzen in 4 groepen.

Een retro-focus objectief van Zeiss Jena is meestal een grote verzamelende lens, met daarachter een Tessar of Triplet achtig lensje.

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline jbladel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Praktica MLT 5 B en een fan van Meyer Optik Lenzen
« Reactie #22 Gepost op: 2 oktober 2020, 21:18:23 »

Na hier even overna gedacht te hebben, en me nog wat beter ingelezen te hebben over wat brandpuntsafstand exact is (lang leven m'n oude natuurkundeboek), is dit natuurlijk volledig logisch. Het convergentiepunt achter de flange (dus achter het laatste element), kun je met een 'standart' constructie niet bereiken. Zo leer je nog eens wat.
Ik heb geen idee maar ik doe het toch

Offline Clemens

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Nikon F2, Leica M2
« Reactie #23 Gepost op: 3 oktober 2020, 11:47:39 »
Na hier even overna gedacht te hebben, en me nog wat beter ingelezen te hebben over wat brandpuntsafstand exact is (lang leven m'n oude natuurkundeboek), is dit natuurlijk volledig logisch. Het convergentiepunt achter de flange (dus achter het laatste element), kun je met een 'standart' constructie niet bereiken. Zo leer je nog eens wat.

Tip voor je volgende bezoek aan de kringloop: "Het objectievenboek " van Rudolf Smit, mijn exemplaar is van 1978.
Zeer lezenswaardig!

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 3 oktober 2020, 12:09:36 »
Oniomanie is denk ik de beste Nederlandse vertaling, maar ik denk dat bijna iedereen op dit forum wel onder die definitie valt.

Oniomanie (Oudgrieks: ὤνιος, ōnios = "te koop"[1]) is een synoniem voor koopzucht, een verslaving waarbij men impulsief aankopen doet van goederen die hij of zij in principe niet dringend nodig heeft.

Als je betekenissen    wat   plaats   voor  andere principes geeft   kan je  ook   deze aankopen  verrechtvaardigen door te  verklaren dat dit  eigenlijk   vooruitziende aankopen  zijn  voor   soms vlug gecreeerde schaarste .

Offline CanonFD

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 3 oktober 2020, 12:33:35 »
Jord,
Nu op internet, maar niet helemaal tegen kringloopprijzen.
Wel 1978
https://www.boekenwebsite.nl/fotografie-film/het-objectieven-boek

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #26 Gepost op: 3 oktober 2020, 18:29:56 »
Jord,
Nu op internet, maar niet helemaal tegen kringloopprijzen.
Wel 1978
https://www.boekenwebsite.nl/fotografie-film/het-objectieven-boek
Die heb ik nog liggen.
Mag wel weg.
Als iemand belangstelling heeft stuur maar n pb
Prijs komen we wel uit
Vriendelijke groeten, Hans