Auteur Topic: Help... en wat nu te doen? (digi)  (gelezen 378 keer)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
Help... en wat nu te doen? (digi)
« Gepost op: 15 augustus 2020, 12:17:34 »
ik heb een gekochte versie van photoshop CS6.. deze draaide ik op mijn macbook pro 2012. nu is er onlangs upgedate /grade bij apple geweest, die zou maken dat photoshop niet meer ondersteund zou worden. Dus ik heb een andere laptop erbij gekocht (weer een MBP2012) met oud besturingssysteem, en heb daar de photoshop op gezet, en de scanner software voor de epson... enz.
maar... nu kan photoshop de nef bestanden van mijn d750 niet meer lezen.. iemand een idee? of een digitaal forum dat mij wellicht hulp kan bieden?
dit alles natuurlijk in de babbel hoek, daar het niet heel analoog is....
(ik heb de software destijds geregistreerd, maar daar zie ik ook niets van terug op de adobe site...)

iemand een idee? super bedankt alvast...

Offline beveland

• Vaste bezoeker
    • Flickr film foto
Re: Help... en wat nu te doen? (digi)
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2020, 12:47:23 »
Je hebt waarschijnlijk de Camera Raw plug-in nodig. Kan je downloaden bij Adobe. Even kijken welke versie er bij CS6 past.
https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/camera-raw-plug-in-installer.html#12_x

Offline casa

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:21:02 »
Als het met t upgraden van de Camera Raw niet lukt, kan kan je bij adobe de app DNG converter downloaden (gratis, digital negative). Daarmee zet je de NEF-bestanden om naar leesbare .dng bestanden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2020, 14:14:53 »
Als het met t upgraden van de Camera Raw niet lukt, kan kan je bij adobe de app DNG converter downloaden (gratis, digital negative). Daarmee zet je de NEF-bestanden om naar leesbare .dng bestanden.

En uit ervaring kan ik zeggen dat de DNG converter perfect werkt, sommige software kan niet overweg met de Canon CR2, omgezet in DNG weer wel.
Het programma zet de hele batch om naar DNG en laat tevens de origine RAW intact.
Het was (is) geloof ik de bedoeling dat DNG de standaard moest worden voor RAW maar of dat gaat lukken.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2020, 15:22:45 »
ja! dank jullie wel! het vreemde vind ik wel dat voorheen..(voor ik photoshop op een andere computer zette, ) ik wel gewoon de nefjes kon gebruiken....

« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2020, 15:38:25 door defotobakker »

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2020, 14:03:20 »
Staat me iets van bij dat je een keer je camera aan de computer moet hangen en dat hij dan iets download waardoor NEF word ondersteund. Maar is lang geleden