Auteur Topic: Probleem met Olympus OM1  (gelezen 608 keer)

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
Probleem met Olympus OM1
« Gepost op: 16 augustus 2020, 19:08:49 »
Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn. De foto's zijn gemaakt door een kennis met een OM1 met een sluitersnelheid van een 1000ste seconde. het lijkt dat het 2e gordijn te traag gaat of zijn er andere opties?

Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Probleem met Olympus OM1
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2020, 19:22:02 »
Het tweede gordijn haalt het eerste in waardoor de linkerkant van het negatief (rechterkant van de foto) onderbelicht is.

Als je nog een oude beeldbuis tv of monitor hebt kun je dit controleren.

http://rick_oleson.tripod.com/index-135.html

Deze methode is alleen geschikt om te kijken of de gordijnen verschillende snelheden hebben, voor een sluitertijdentest is deze methode totaal niet geschikt.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2020, 19:44:06 »
Het tweede gordijn haalt het eerste in waardoor de linkerkant van het negatief (rechterkant van de foto) onderbelicht is.

Als je nog een oude beeldbuis tv of monitor hebt kun je dit controleren.

http://rick_oleson.tripod.com/index-135.html

Deze methode is alleen geschikt om te kijken of de gordijnen verschillende snelheden hebben, voor een sluitertijdentest is deze methode totaal niet geschikt.
Dank voor je reactie Fred, wel vreemd dat ie dat alleen op een 1000ste seconde heeft zoals ik heb begrepen.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2020, 20:07:03 »
Ik ken het mechanisme niet van de Olympus maar ik heb het met een Pentax K1000 gehad, dat het met 1/1000 het meest opvalt is dat daar de opening tussen de gordijnen het kleinst is en er dus sneller een overlap kan plaatsvinden 1/500 was ook te snel maar daar hadden de gordijnen net geen overlap.

Bij de K1000 was een klein stelschroefje waar het loslaten van het tweede gordijn mee afgesteld kon worden maar vanwege een slijtage van de sluiterkam bleef het bij de K1000 onregelmatig.

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2020, 20:20:39 »
Ik ken het mechanisme niet van de Olympus maar ik heb het met een Pentax K1000 gehad, dat het met 1/1000 het meest opvalt is dat daar de opening tussen de gordijnen het kleinst is en er dus sneller een overlap kan plaatsvinden 1/500 was ook te snel maar daar hadden de gordijnen net geen overlap.

Bij de K1000 was een klein stelschroefje waar het loslaten van het tweede gordijn mee afgesteld kon worden maar vanwege een slijtage van de sluiterkam bleef het bij de K1000 onregelmatig.
Ik zal de camera eens hier naar toe laten komen, eens kijken wat ik er aan kan doen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2020, 20:33:26 »
Ik zal de camera eens hier naar toe laten komen, eens kijken wat ik er aan kan doen.

Is meestal de enige manier om de kwaal te beoordelen en mogelijk te herstellen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2020, 20:58:26 »
Marcel?
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2020, 22:33:02 »
Leuk die oude beeldbuis tv of monitor methode. Die ga ik eens proberen. Gelukkig staat er nog een oudje in de kelder bij mij.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2020, 23:04:01 »
Leuk die oude beeldbuis tv of monitor methode. Die ga ik eens proberen. Gelukkig staat er nog een oudje in de kelder bij mij.

Zolang je het alleen gebruikt ter indicatie of de gordijnen wel dezelfde snelheid hebben maar het geeft geen enkele indicatie of de tijden juist zijn.

Omdat bij verhoging van de sluitertijd de breedte van de strepen wel halveren heb je een indicatie van de verhoudingen tussen de tijden maar dan ook niet meer dan een indicatie.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2020, 14:15:27 »
Fred kan heel goed gelijk hebben. Even een sluitertester gebruiken dan weet je wat de tijden zijn en of er ingehaald word.
Daarom vind ik het nog steeds jammer dat ik wel de sluitertijd kan meten maar niet kan zien wat de snelheid (gordijnspanning) van beide gordijnen is.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2020, 17:16:42 »
Fred kan heel goed gelijk hebben.

Daar twijfelde ik niet aan hoor.  ;)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2020, 19:43:14 »
Volgens de gebruiker zijn de onderliggende sluitersnelheden geen probleem, kan het zijn dat alleen de 1000ste van slag is?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2020, 19:54:22 »
Volgens de gebruiker zijn de onderliggende sluitersnelheden geen probleem, kan het zijn dat alleen de 1000ste van slag is?

Dat lijkt mij met een mechanische camera niet mogelijk, de andere tijden zullen ook van slag zijn maar daar overlappen de gordijnen elkaar waarschijnlijk niet omdat de opening wat groter is.
Wel zal er een verschil in tijd zijn tussen links en rechts van het frame maar als dat verschil niet zo heel groot is dan moet je heel goed kijken wil je dat op je film terug zien.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2020, 10:19:11 »
Zijn alle opnamen gemaakt op 1/1000ste? zo niet dan eens vragen of hij nog weet welke andere tijden er bij zijn gebruikt want als het zo erg is op 1/1000ste moet je het zeker ook terug zien op 1/500ste.
Wat ook nog zou kunnen is dat de rem van het eerste gordijn te snel in komt of aanloopt.