Auteur Topic: Pentax KX gordijnen  (gelezen 336 keer)

Offline Rein.B

• Nieuw
  • *
Pentax KX gordijnen
« Gepost op: 8 augustus 2020, 09:50:09 »
Een hele goede morgen!

Wie is Rein?
Sinds enkele jaren had ik iedere keer het voornemen om te stoppen met foto's te maken met m'n telefoon en terug te gaan naar analoog. Voor de mooie foto's heb ik een Nikon gekocht (alles automatisch). Maar tegelijkertijd heb ik een Pentax kx gekocht. Vind het optisch echt een mooie camera en heb begrepen dat het een camera is die ook nog mooie foto's kan maken.

Problemen...
Na twee rolletjes vol te hebben geschoten leek m'n lichtmeter niet (meer) te werken. Batterijen vervangen maar mocht niet baten. Internet stelde voor de draden van de batterij na te gaan. Hier is het mis gegaan. Ik heb de gordijnen aanpasser los gedraaid en dat is niet de bedoeling.... Nu dacht ik het misschien zelfs te willen proberen maar kwam er al snel achter dat dit niet iets is wat ik kan zonder kennis van zaken. Weggooien en nieuwe kopen zou de makkelijkste optie zijn. Dit wegbrengen naar een zaak ben ik namelijk denk ik echt aan de beurt. Zoals de reclame zegt: waardeer het, repareer het. Misschien is er een hobbyist die tegen een vergoeding mijn camera wil nakijken? Die het leuk werk vind, de tijd ervoor kan nemen en het de liefde geeft die het zou moeten verdienen.

De vraag!
Nu lees ik in de reacties dat Fred de man bent die van wanten weet die heb ik alvast een PM gestuurd. Zijn er eventueel  (nog) andere mensen die dit kunnen en of een persoon kennen die mij verder zou kunnen helpen?

Alvast bedankt! Groetjes Rein!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Pentax KX gordijnen
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2020, 10:32:50 »
Welkom Rein!  :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2020, 10:39:42 »
De Pentax KX, niet te verwarren met de digitale variant, is mijn favoriete Pentax trouwens.
En bij de kleinbeeldreflexen in het algemeen (alle merken en modellen) staat-ie ook in de hoogste regionen, wat mij betreft.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Rein.B

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2020, 15:09:14 »
Het gaat inderdaad om de niet digitale KX (dus degene zonder een streepje ertussen).

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2020, 15:25:44 »
Ik had Rein al een PB gestuurd maar voor camera gordijnen afstellen geld het volgende voor alle gordijnsluiters:

Na 40 jaar vervuilt het mechanisme, oliƫn en vetten drogen uit waardoor de sluiter trager en/of onregelmatig gaat lopen.
Als nu de sluiter opnieuw wordt afgesteld zonder schoonmaakbeurt dan is de kans heel erg groot dat de veerspanning op de gordijnen te zwaar wordt afgesteld om het mechanisme door het oude vet te trekken en dan loop je het risico op verhoogde slijtage en breuk van de gordijnbanden of aanhechting, tevens zal met het uitsluitend afstellen van de veerspanning nooit een zuivere gordijnloop worden verkregen als het overige mechanisme niet aangepakt wordt (CLA dus).
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.