Auteur Topic: werken met een lichtmeter hellup!!!  (gelezen 1467 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: werken met een lichtmeter hellup!!!
« Reactie #30 Gepost op: 20 november 2020, 00:25:07 »
Maar die lichtmeter is wel met batterijen, al zijn het dan gangbare moderne. De oude selenium lichtmeters doen het helemaal zonder batterijen. Het is de slelniumlichtcel die tijdens (of met) de meting de meter voedt. Daarom heb ik een Zeiss Ikophot gekocht. Ik heb ook gezocht naar moderne lichtmeters gezocht zonder batterijen, maar niet gevonden. En daar verbaas ik mij over. Is de zonnecel zoveel vooruitgegaan in de afgelopen decennia, maar een lichtmeter die loopt op en meet met een moderne zonnecel bestaat niet. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Seconic heeft nog de Sekonic L-398A in productie, i.p.v. een seleencel zit daar nu een silicium zonnecel in maar de meter is nog steeds batterijloos.
De Sekonic L-398A is de opvolger van de Seconic  L398M waar een seleencel inzat.
Zowel seleencellen als siliciumcellen kunnen traag zijn en lage lichtwaardes worden niet gehaald.
De supersnelle cellen die tegenwoordig worden gebruikt hebben nou eenmaal batterijvoeding nodig voor het meetcircuit.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.