Auteur Topic: werken met een lichtmeter hellup!!!  (gelezen 839 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: werken met een lichtmeter hellup!!!
« Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2020, 01:21:03 »
105 mm op een 6 x 6 is een matig telelensje meer een portret lens.
Een tele op je Practica om licht te meten hoeft niet maar de beeldhoek wordt kleiner dus kun je wat selectiever meten.

Een normale lichtmeter vertaald dat wat hij meet naar midden grijs dus je meet normaal wat je midden grijs wil hebben maar als je gereflecteerd licht meet dan richt je de lichtmeter op je onderwerp, beter is het om met het witte bolletje op de cel te meten, dan meet je niet het gereflecteerde licht maar het licht wat op je onderwerp valt (dus dan meet je richting camera met de meter bij je onderwerp) dat laatste gaat natuurlijk niet lukken met straat of landschapsfotografie.
Stel een ouderwets bruidspaar voor, vrouw in het wit en man in het zwart als je gereflecteerd licht meet dan reflecteert de witte jurk veel licht dus ga je meer diafragmeren of een snellere tijd maar als je het zwarte pak meet dan moet je weer langer belichten of minder diafragmeren terwijl bruid en bruidegom in hetzelfde licht zitten, vandaar dat direct licht meten met het bolletje beter werkt.

Er zijn boeken vol geschreven over licht meten maar je leert het het snelst door te experimenteren.

Sluitertijden testen op gehoor gaat nooit lukken, je kan wel horen of alles soepel loopt en met een centraalsluiter hoor je ook wel verschil tussen de tijden maar niet of die tijden ook daadwerkelijk kloppen.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 8 augustus 2020, 09:39:56 »
105 mm op een 6 x 6 is een matig telelensje meer een portret lens.

Uitgaande van de beelddiagonaal is 105mm op 6 x 6 ongeveer 56mm op kleinbeeld.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 8 augustus 2020, 12:51:18 »

Uitgaande van de beelddiagonaal is 105mm op 6 x 6 ongeveer 56mm op kleinbeeld.

Ik heb ooit zo'n camera in huis gehad met een 80 en een 105 lens en er zit wel een groot verschil in de beeldhoeken vandaar dat ik uitkom op een portretlens.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 8 augustus 2020, 13:43:38 »
Ik heb ooit zo'n camera in huis gehad met een 80 en een 105 lens en er zit wel een groot verschil in de beeldhoeken vandaar dat ik uitkom op een portretlens.

Ik begrijp de gedachtegang, maar de conclusie klopt denk ik niet helemaal. Ik zal proberen het te verduidelijken.

Het effectieve negatiefformaat van 6 x 6 ligt in de regel tussen de 56 x 56 en 57 x 57mm. Dan ligt de beelddiagonaal rond de 80mm. En dat is bij dit formaat ook typisch een standaard brandpunt.
De effectieve maat bij kleinbeeld is meestal echt 24 x 36mm. Dat geeft een beelddiagonaal van 43.3mm. De standaardlens bij een kleinbeeldreflex is echter meestal 50mm (dus iets te lang) en was vroeger vaak 55 of zelfs 58mm, helemaal bij de lichtsterkere. Dat is om de spiegel mis te peilen bij het opklappen (zonder duidelijk naar een retrofocusconstructie te hoeven grijpen). Dat is dus feitelijk iets "tele", maar van een portretlens zal men niet spreken.

Ik had trouwens even snel 56mm voor kleinbeeld uitgerekend als vergelijk met de 105mm op 6 x 6, maar het is bijna 57mm. Voor wat het waard is. Nog steeds te kort voor klassiek portretwerk in ieder geval.

Wel is het zo dat je bij 6 x 6 al gauw voor een (verticaal) rechthoekige uitsnede zult gaan bij het afdrukken. Als je dan ook nog ietsjes (deel)vergroot ga je wel al aardig in de goede richting natuurlijk.

Nou ja, terug naar lichtmeters.
« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2020, 13:47:53 door Mono »
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2020, 00:13:29 »
zo dat is allemaal veel informatie om te verwerken! Ik weet niet of ik het allemaal snap, maar dat komt wel als ik eea in de praktijk ga zien. Ik ga eerst maar eens wat expirimenteren met negatieven omdat hier meer aan te sleutelen valt bij afdrukken.

Ik ben geen profi, maar ik durf wel te beweren dat ik mooie plaatjes kan schieten die zeker ansichtkaartwaardig zijn en ook wel iets meer! Het mooiste vind ik een geprojecteerde dia. Maar ook in de doka kan ik me heerlijk uitleven (ZW)

Even terug op wat ik eerder postte, een zoeker met een meter er in. Is dat een optie? Zitten we hier weer met het kwikbatterijprobleem of niet? Ik heb wat nader zitten speuren en zo duur zijn ze nu ook weer niet maar 50 euro of meer weggooien vind ik zonde, dat kan ik immers ook bij een tweede of derde lens leggen bijvoorbeeld.

Nogmaals de oproep, is er iemand in een straal van laten we zeggen een uur tot anderhalf met de auto vanaf Almelo, die mij wat wegwijs wil maken met het lichtmeterverhaal?? (we kunnen samen een paar rollen volschieten, en ik kan naar je toekomen).

Fred opperde dat de lens die op mijn camera zit meer een tele of portretlens is. Op zich is daar niets mis mee en kun je daar natuurlijk ook andere plaatjes mee maken, maar heb je een tip naar wat voor lens ik moet uitkijken voor algemener gebruik zoals dat landschap, dat straatje met de kerktoren of gewoon een mooie zonsondergang met een vuurtoren in de verte? Oftewel een foto waar wat meer beeld op staat?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 9 augustus 2020, 00:38:22 »
Voor straatfotografie heb je meer aan een  groothoeklens.

Maar wat bedoel je met een lichtmeter met zoeker, een spotmeter of zo?

Oude modellen hebben inderdaad vaak kwikbatterijen nodig.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 9 augustus 2020, 01:32:57 »
Ok nou snap ik hem,

Ik heb het even opgezocht: https://www.cameramanuals.org/mamiya_pdf/mamiya_cds_magnifying_hood.pdf

En hier gaan twee makkelijk te verkrijgen SR44 batterijen in, zilveroxide dus. kwik batterijen worden zelfs afgeraden vanwege de lage spanning.

Het is dus weer een CDS meter en ook al behoorlijk oud dus weet je niet hoe zuiver de meter nog is.

Als ik de prijzen zie dan ben je inclusief verzending zo'n €70,= kwijt voor dat bedrag betaal je geen invoerrechten maar achteraf mag je wel BTW betalen, als de vervoerder Pitney Bowes is dan regelen zij de invoerrechten maar daar betaal je dan ook voor maar buiten de EU hoef je pas boven de € 150,= invoerrechten te betalen + BTW (over het totaal bedrag) onder de € 150,= betaal je alleen de BTW, onder de € 22,= hoef je ook geen BTW af te dragen.

In het kort komt het er op neer dat als je een zo'n  Mamiya CDS meter besteld buiten de EU dan ben je al snel € 85,= kwijt voor een meter waarvan je niet zeker bent of deze wel goed is, want voor die prijzen zie ik overal staan dat het geen werkende meters zijn (broken of for parts) , de enige werkende meter die ik op Ebay zag staan koste zelfs tussen de € 300,= en € 415,= inc. verzending.

Dan zou ik toch maar gaan voor een  nieuwe Seconic Seconic L208 voor € 109,= dan heb je een nieuwe meter met garantie.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2020, 02:18:30 door Fred »

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #23 Gepost op: 9 augustus 2020, 08:42:46 »
dag Adriaan, bij de lichtmeter is het inderdaad zo als eerder aangegeven dat je met het bolletje van het onderwerp naar de lens (fototoestel)  toe meet. in geval zonder het bolletje meet je naar het onderwerp toe, midden (stoeptegel 19% grijs) wordt dan aangegeven op bijbehorend diafragma, sluitertijd en isowaarde. dit kan dus echt afwijken van wat je wil, wanneer je naar een wit of juist zwart onderwerp richt.. de lichtmeter zal dit in de uiteindelijke name proberen 19% stoeptegel grijs te maken...  je hoeft niet meteen een nieuwe meter te kopen, maar de wetenschap achter HOE een lichtmeter bepaald wat de juiste belichting is, dat is interessant en essentieel om te weten.. de meter weet namelijk niet WAT je fotografeert... sccs!

Offline adriaanvogelzang

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2020, 19:51:21 »
beste allen,

Ik heb de sekonix l208 die Fred aanried besteld! voor 110 euro op de kop af kun je geen gezeur hebben, inderdaad die andere meters voor op de camera (waar ik de ebay link van heb gestuurd) die zijn ook allemaal oud en nog niet zo goedkoop in de aanschaf.

Dan maar een nieuwe ik heb er op internet goede reviews gelezen, hij kan zelfs op de camera geklikt worden dus dat moet wel goed komen!

Nu nog even een paar diarollen bestellen (valt me trouwens mee!! omstreeks de 9 euro per stuk op calumet).

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2020, 21:07:55 »
Daar ga je een fijne meter aan krijgen, geschikt voor gereflecteerd en opvallende lichtmeting en geen gelazer met niet meer verkrijgbare batterijen  :D.

En met dit soort meters ben je ook niet meer aan een bepaald type camera gebonden (wat je met de Mamiya CDS meter wel zou zijn).

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 10 augustus 2020, 21:28:25 »
Vast & zeker een  goede aankoop ; die staat ook op mijn verlanglijstje; voor zover ik weet is er ook  een  bevestiging  bij om  dat  handige metertje  bovenop  je  camera vast te maken