Auteur Topic: Nieuwe Site  (gelezen 480 keer)

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
Nieuwe Site
« Gepost op: 3 augustus 2020, 12:26:19 »
Voor de DhZers / reparateurs etc : https://fixfilmcamera.com/  ^^
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: Nieuwe Site
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2020, 13:21:01 »
Intressante link.
Ik heb de vervolg link bekeken waarin hij uitlegt hoe je een complex diafragma (meer dan 5 blaadjes) in elkaar zet. Ik snap het nog 100%, maar ik denk dat je het moet doen en dat het dan lukt.
Ik weet wel dat ik kort geleden idem had met 10 diafragma blaadjes, en tegen mijzelf zij, Hmm . . dit is echt onmogelijk weer in elkaar te zetten, en heb toen maar een nieuw diafragma besteld. 
Maar met deze werkwijze kan ik het nog eens te proberen.

Zijn artikel om bij een centraal sluiter de lamp synchronisatie weg te halen vindt ik ook interessant (al zie ik mij dat niet zo 1,2,3, doen). Maar mijn ervaring is wel dat veel centraal sluiters altijd traag zijn/ soms blijven hangen bij lange tijden en dat schoonmaken het niet altijd het oplost.
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2020, 13:47:53 door cmug »

Online Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2020, 17:11:09 »
Een goed werkende methode om diafragma-bladen na het schoonmaken weer op hun plaats te leggen is, deze tijdelijk vast te plakken.
Ik heb dit zelf nu bij drie verschillende lenzen toegepast.

Je begint met het in het midden plaatsen van een hulpstukje, dat maak ik steeds op maat van een kurk. De bovenzijde moet op gelijke hoogte zijn van de plaats waar de lamellen liggen. Elk lamel wordt vervolgens vastgeplakt. Dit gaat uitstekend met kleine reepjes "Post-It", die bekende gele plakkers. Je gebruikt de ongeveer één centimeter brede plakstrook daarvan. De plakkertjes die je hiervan maakt zijn ongeveer 3 x 10 mm.

Elk volgend lamel schuif je onder het vorige tot alles op zijn plaats zit. Afdekplaat er op leggen en kijken of alle "meeneem-pennetjes" in de gaatjes vallen. Afdekplaat vastzetten. Als laatste met een pincet voorzichtig alle plakkertjes verwijderen.

De plak van deze plakkers is precies voldoende om de lamellen vast te houden en ze laten zich gemakkelijk weer verwijderen!

Mvg. Robbie

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2020, 19:17:02 »
Handig. ;)
Ik heb het ook wel gedaan door er een een klein gewichtje op te leggen, op de "vorige" lamel.
Dat verplaats ik dan steeds eentje verder.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2020, 02:41:44 »
Ik zie op deze site ook een artikel over hoe je bij een Olympus PenEE en Trip 35 een handmatige bediening van de 2 sluitertijden (1/40 en 1/200) kan maken.
De selenium cel word buiten werking gesteld, een veer en wat van een hendel wordt verwijderd en wat koperdraad als gewicht vast gesoldeerd.
Je moet de camera wel flink demonteren, maar het is te doen.
Als je de camera normaal vasthoudt heb je 1/40 en als je hem ondersteboven houdt heb je 1/200.
Op z'n kant gehouden met de zoeker boven heb je 1/40 en met de zoeker onder is 1/400.
https://fixfilmcamera.com/Trip35Modific/TripIndex.html
Handig voor als je liever de camera manueel hebt of wanneer je selenium cel toch al dood is.

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2020, 11:55:29 »
Ik zie op deze site ook een artikel over hoe je bij een Olympus PenEE en Trip 35 een handmatige bediening van de 2 sluitertijden (1/40 en 1/200) kan maken.
De selenium cel word buiten werking gesteld, een veer en wat van een hendel wordt verwijderd en wat koperdraad als gewicht vast gesoldeerd.
Je moet de camera wel flink demonteren, maar het is te doen.
Als je de camera normaal vasthoudt heb je 1/40 en als je hem ondersteboven houdt heb je 1/200.
Op z'n kant gehouden met de zoeker boven heb je 1/40 en met de zoeker onder is 1/400.
Handig voor als je liever de camera manueel hebt of wanneer je selenium cel toch al dood is.

Ontzettend knap bedacht. Toch zou ik het nooit doen.
Op half kleinbeeld heb ik ook nog een Yashica 72E liggen die een sluitertijden schaal heeft van 1/8 tot 1/250s en diafragma van 2.8 tot 22. Objectief doet zeker niet onder voor dat van een Pen EE.
Ergens zou ik het zonde vinden om een Pen EE zo te modificeren, aan de andere kant als je bij een defecte lichtmeter dan toch weer je camera kan gebruiken.... 
Lastig hoor maar het is zeker een knap stukje techniek aanpassing.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2020, 14:36:10 »
Knap voor een camera die niet sneller gaat dan 1/200

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2020, 14:41:58 »
Vroeger werd er in dierentuinen en pretparken en rondvaartdiensten gefotografeerd met Olympus Pen camera's.
Om het voor iedereen makkelijk in gebruik te maken werd door ons de lichtmeter uitgeschakeld (draadje los) en er werd ergens een veer aan de andere kant van een heveltje gezet.
Zo stond de tijd vast op een snelheid en hoefde men alleen het diafragma in te stellen. Dit gebeurde een paar maal per dag dan liep er iemand met een lichtmeter naar buiten en vertelde aan iedereen welk diafragma er ingesteld moest worden.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2020, 15:49:11 »
Knap voor een camera die niet sneller gaat dan 1/200

Oeps, foutje.  ^D
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2020, 19:10:59 »
Vroeger werd er in dierentuinen en pretparken en rondvaartdiensten gefotografeerd met Olympus Pen camera's.
Om het voor iedereen makkelijk in gebruik te maken werd door ons de lichtmeter uitgeschakeld (draadje los) en er werd ergens een veer aan de andere kant van een heveltje gezet.
Zo stond de tijd vast op een snelheid en hoefde men alleen het diafragma in te stellen. Dit gebeurde een paar maal per dag dan liep er iemand met een lichtmeter naar buiten en vertelde aan iedereen welk diafragma er ingesteld moest worden.

Waarom werden de 'junior fotografen' (ik noem het maar even zo) dan niet uitgerust met automatische halfkleinbeeld camera's als de Agfa Paramat, Fujica half, Petri half 7, Yashica Mimi of Yashica half 17? Lijkt me een goedkopere oplossing.