Auteur Topic: Arax (kiev) 60 transportmechanisme werkt niet meer goed  (gelezen 307 keer)

Offline renco

• Regelmatige bezoeker
  • **
Arax (kiev) 60 transportmechanisme werkt niet meer goed
« Gepost op: 29 juli 2020, 21:18:28 »
Nieuwe Arax 60 met mlu  film transport mechanisme werkt niet meer na drie rolletjes geschoten te hebben. Ondertussen maar een Hasselblad gekocht, je moet wat. Maar wie heeft er ervaring mee.?

Gr Renco

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
Re: Arax (kiev) 60 transportmechanisme werkt niet meer goed
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2020, 21:41:13 »
Nieuwe Arax 60 met mlu  film transport mechanisme werkt niet meer na drie rolletjes geschoten te hebben. Ondertussen maar een Hasselblad gekocht, je moet wat. Maar wie heeft er ervaring mee.?

Gr Renco
Milo kent ze op zijn duimpje.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2020, 20:55:36 »
Het is al weer een tijd geleden dat ik er een heb open gehad. Drukke agenda, maar op de wat langere termijn kijken moet misschien wel een keer lukken. Je kan me eventueel een PB sturen.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2020, 22:06:06 »
Of je gaat voor de oplossing die ik in de jaren tachtig heb gekozen; gaatje boren en rood glaasje plaatsen. Werkt ook maar verdient zeker geen schoonheidsprijs. Nu zou ik het niet meer zo oplossen.

Offline renco

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2020, 16:33:06 »
Het is al weer een tijd geleden dat ik er een heb open gehad. Drukke agenda, maar op de wat langere termijn kijken moet misschien wel een keer lukken. Je kan me eventueel een PB sturen.

Ga ik zeker doen naar mijn vakantie

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2020, 21:24:34 »
Citaat
Ga ik zeker doen naar mijn vakantie

Je pb zie ik graag verschijnen.

Citaat
Of je gaat voor de oplossing die ik in de jaren tachtig heb gekozen; gaatje boren en rood glaasje plaatsen. Werkt ook maar verdient zeker geen schoonheidsprijs. Nu zou ik het niet meer zo oplossen.

Een van mijn Kiev 60 camera's is al door de vorige eigenaar op die manier gemodificeerd. Heel erg is het niet, zolang het maar netjes is gedaan en goed werkt.

De Kiev 60 heeft een eigenaardig transportsysteem, met een filmdiktecompensatie. Een strakke spatiƫring zul je tussen de beelden op de Kiev 60 nooit krijgen. Naarmate je rolletje voller raakt gaat de camera minder transporteren. Vergelijk het maar met het terugspoelen van een cassettebandje. Op het einde zit alle tape op een rol en gaat het afspoelen van de andere rol heel snel.

De diameter neemt namelijk met iedere omwenteling toe, het transportmechanisme compenseert dit. Die Kiev 60 doet dit door een schijfje onder de opnameteller, die wordt afgetast door een armpje. Meestal zit daar ook het probleem, of beter gezegd de oplossing. :D

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2020, 22:52:00 »
Nooit geweten hoe dat werkte. Mijn Kiev ging binnen een jaar na aanschaf al fout. Veel overlap en dus heel veel mislukte foto's. Tweedehands gekocht en garantie werd botweg geweigerd.
Mijn tieneroplossing was simpelweg een gaatje boren en er een rood glaasje uit een sloopcamera op plakken. Resultaat was direct. Soms wel drie keer transporteren maar altijd genoeg spatiƫring op de negatieven. O ja, toch een nadeel: ik kon er geen 220 film meer in doen, nu ja die gebruikte ik toch al niet.

Toch vind ik het nu wel zonde. De lijm is opgezwollen en geel geworden na al die jaren. Mooi is het niet. Gebruiken doe ik hem ook al jaren niet meer maar misschien moet ik er toch nog eens wat film aan wagen.

Offline wouthazel

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2020, 14:43:08 »
Ik zet de 120 film erin samen met een stukje ducktape. Klein stukje, vierkante centimeter . Nooit geen problemen meer gehad met spaties. ( tip ergens gelezen op het net en het werkt)

Offline renco

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2020, 17:31:40 »
Het is geen spatiering probleem. De eerste afdrukken waren redelijk, maar het doorspoelen werkt helemaal niet meer

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2020, 19:06:57 »
Oooow dat klinkt helemaal niet goed. 

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 3 augustus 2020, 20:21:44 »
Het probleem zit vaak in de assemblage en smering die slordig is uitgevoerd. De Kiev 60 is tot op zekere hoogte vrij stevig ontworpen. Je ziet wel dat eind jaren '80 en begin jaren '90 de kwaliteit begint af te nemen.

Zolang de camera en het transport niet zijn geforceerd, kun je door de boel te demonteren en echt goed schoon te maken de zaak weer heel netjes krijgen. Mijns inziens meer dan de moeite waard. Naast het feit dat de Kiev 60 een leuke camera is, is de standaard Volna 3 een buitengewoon mooi objectief.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 3 augustus 2020, 22:29:13 »
Het probleem zit vaak in de assemblage en smering die slordig is uitgevoerd. De Kiev 60 is tot op zekere hoogte vrij stevig ontworpen. Je ziet wel dat eind jaren '80 en begin jaren '90 de kwaliteit begint af te nemen.

Maar dit is wel de Arax variant - die zouden toch beter moeten zijn?

Als ze nog bestaan heb je misschien zelf wel garantie  :D

Jon