Auteur Topic: Schietgraag  (gelezen 898 keer)

Offline Sluitschutter

• Nieuw
  • *
Re: Schietgraag
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2020, 17:06:21 »
Bij de Yashica verhuist nog wel eens vet naar de lens. Een nieuwe lens is dan niet nodig. Schoonmaken wel...

Ook hier ging het om een Yashica-Mat. Wat je ziet is het achterste element, wat dus het meest je beeld beïnvloedt.
Je hebt wel speciaal gereedschap nodig om dat element er uit te draaien, en als je uitschiet zit er een kras op je lens. Kan dus zijn dat je liever aan een ander over laat. Voor een zichzelf respecterende reparateur is dit echter, als het inderdaad om dit probleem gaat, een fluitje van een cent.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hoi Bert, ik zal kijken of ik nog een foto kan maken die duidelijk het mankement aangeeft maar het was wel wat serieuzer dan een schoonmaakbeurt. Visueel lijkt er een soort permanente vlek op een gedeelte te zitten dat als het ware in de lens zit. Ik heb in ieder geval de diagnose van het bedrijf en die was als volgt:

"Toestel is helaas niet te herstellen, getracht te reinigen echter de kit tussen de lensdelen is losgelaten en dit is niet te herstellen. Geen nieuwe lenselementen meer leverbaar en/ of voorradig"

Nou was ik al gaan kijken naar een vervangend model (twee keer zelfs) want als ik er een voor 100-150,- kan vinden zonder mankementen het mij economisch beter leek omdat reparatiekosten misschien hoger kunnen uitvallen. Echter in beide gevallen hadden de lenzen last van haze of iets anders en ik had geen zin om iets te kopen wat ik ook nog eerst zou moeten gaan nakijken. Ook het feit dat één van de verkopers via mail bevestigde dat hij de camera laatst nog had gebruikt en bij persoonlijke afspraak dat ontkende boezemde bij mij weinig vertrouwen in.
Het liefst diafilm

Offline Bert0324

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2020, 17:40:56 »
Klinkt als “erg jammer” en doet het vertrouwen in de mensheid geen goed.
Bij de mijne had ik wel door de lens gekeken maar zag de troebeling pas toen ik thuis (na slecht resultaat) beter keek - met een zaklantaarn. Toen ik de verkoper een foto stuurde met daarbij de opmerking dat ik het nog wel dacht te kunnen fixen stuurde hij behalve een “succes gewenst” ook een deel van het aankoopbedrag retour. Zoiets is dan wél weer goed voor het vertrouwen in de medemens.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2020, 17:51:47 »
Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar andere leden op dit forum wel.
Lensdelen kunnen volgens mij met Canada balsem opnieuw gekit worden misschien dat degene die dit al eens gedaan hebben hierop kunnen reageren.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2020, 22:19:48 »
Heel vroeger wel eens gedaan. De lensdelen werden als ze nog op elkaar zaten in een houder geplaatst en dan boven een bunsenbrander geplaatst en zo verhit tot de Canada balsem smolt.
Dan werd het bovenste lensdeel bewogen om de Canada balsem te verdelen en dan lieten we het weer langzaam afkoelen met enige druk op de lensdelen.
Zou het nu niet meer aandurven en bovendien heb ik de middelen er niet voor.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 12 juli 2020, 22:30:38 »
Heel vroeger wel eens gedaan. De lensdelen werden als ze nog op elkaar zaten in een houder geplaatst en dan boven een bunsenbrander geplaatst en zo verhit tot de Canada balsem smolt.
Dan werd het bovenste lensdeel bewogen om de Canada balsem te verdelen en dan lieten we het weer langzaam afkoelen met enige druk op de lensdelen.
Zou het nu niet meer aandurven en bovendien heb ik de middelen er niet voor.

Dus gewoon met de oude balsem begrijp ik; zonder de delen te scheiden?
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2020, 23:14:36 »

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2020, 09:42:45 »
Ja, maar die haalde ze toch echt los en met nieuwe balsem ertussen?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2020, 13:48:15 »
Ja, maar die haalde ze toch echt los en met nieuwe balsem ertussen?

Lijkt mij zondemeer beter om verse balsem te gebruiken.

Maar we weten nu wel uit de diverse artikelen dat een loslatende kitlaag niet automatisch einde lens betekend.
Misschien wel aan te raden om dat eerst maar eens te oefenen met oude gekitte lenzen die je toch niet meer kunt gebruiken.
Moet wel goed gebeuren want een klein beetje scheef gekit en de optische as is niet meer recht.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2020, 14:05:38 »
Moet wel goed gebeuren want een klein beetje scheef gekit en de optische as is niet meer recht.

Precies.

In sommige, oudere testrapporten werd ook op de zuiverheid van die optische as getest.

Offline Sluitschutter

• Nieuw
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2020, 16:51:45 »
De situatie met de balsem klinkt zeer informatief. Met de gedachte dat ik niet zelf aan de Yashica ga doe-het-zelven aangezien ik er het materiaal en de ervaring niet voor heb, wat zou eventueel de beste optie zijn met het oog op het financiële plaatje?

Ik zou de Yashica-Mat naar bijv. Will van Manen kunnen sturen (is hij de enige bij wie ik terecht kan?) maar weet iemand aan welk bedrag ik dan moet denken? Als het met de balsem niet lukt dan zou hoogstwaarschijnlijk de taking lens vervangen moeten worden door een nieuwe en daar is wellicht een donorcamera voor nodig.

Reden dat ik het vraag is dat als het vele honderden gaat kosten dan investeer ik het liever in een mooie Bronica/Rolleicord set als er één in de nabije toekomst wordt aangeboden voor een fatsoenlijke prijs (300-400). Ik begin net met medium format en wil niet gelijk hoge bedragen in medium format materiaal stoppen als ik het kan vermijden en het met de camera kan doen die ik nu heb.
Het liefst diafilm

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2020, 17:18:42 »
Wat het gaat kosten moet je echt aan de reparateurs vragen.
Ik begreep dat Will van Manen op dit moment alleen nog camera's uit het topsegment in reparatie neemt maar wil je het zeker weten dan even een mailtje of belletje naar hem.

Als je lenzen uit een donor camera wil hebben dan worden het beide lenzen uit dezelfde donor camera want die lenzen worden normaal gesproken op elkaar afgestemd.
(al ga ik er vanuit dat dat Yashica wel zuivere lenzen kon maken beide 80 mm en niet de ene 78 en de ander 82 mm en dan maar twee lenzen bij elkaar zoeken die exact hetzelfde brandpunt hadden).

Je moet verder de waarde van de camera en de eventuele reparatie kosten tegen elkaar afwegen.
Een werkende Yashica mat wordt normaal tussen de € 150,+ en € 200,= aangeboden dan ga je geen € 150,= voor een reparatie betalen.
Rolleicord prijzen rijzen op dit moment de pan uit, jarenlang schommelden ze rond de € 100,= afhankelijk van het type maar dat is inmiddels bijna verdubbeld.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2020, 17:34:22 door Fred »