Auteur Topic: Verschillende film developers  (gelezen 434 keer)

Offline Pepijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
Verschillende film developers
« Gepost op: 15 augustus 2020, 15:09:32 »
Hoi Allen,

Ik ben nu een halfjaar analoog aan het fotograferen (eigenlijk voornamelijk experimenteren) en heb inmiddels een werkende doka met een groeiende hoeveelheid aan apparatuur.

Ik schiet nu zelf alleen nog nieuwe 35mm film van Ilford met Ilford chemicaliën die ik nieuw koop om een duidelijk referentie kader te hebben. Als filmontwikkelaar gebruik ik nu Ilfosol3. Om de kosten te drukken experimenteer ik er flink op los met op marktplaats gekocht papier.

Nu ben ik al een beetje aan het experimenteren met soorten papierontwikkelaar op basis van en boek van John Hedgecoe maar wil nu verder gaan kijken en bekijken welke soorten filmontwikkelaar er zijn en welke effecten die geven.

Welke gebruiken jullie zelf of zouden jullie mij adviseren op bovenstaande info. Wat zijn de effecten van de verschillende soorten?Mocht je een andere tip hebben dan zijn die altijd welkom.

Groeten,

Pepijn
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2020, 15:17:03 door Pepijn »

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
Re: Verschillende film developers
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2020, 16:35:51 »
Als je de verschillen wilt onderzoeken, heb aan een stuk of vijf genoeg. Ik zou een Rodinal kloon proberen met een film als FP4+ of PanF, die dan 2/3 stop overbelicht moet worden, iets zoals Microphen op HP5+ of Delta400, die ik dan een stop zou onderbelichten, een pyro-ontwikkelaar, een ontwikkelaar als Perceptol, waarbij je ook 2/3 stop overbelicht en een min of meer standaard ontwikkelaar als de Ilfosol die je nu gebruikt. Die vijf geven een aardig idee van de verschillen die je kunt bereiken.

Verder geeft de volgende link een aardig idee van wat verschillende ontwikkelaars op verschillende films doen: https://fotoimport.no/fktmax. De indruk die ik daaruit krijg is dat het allemaal tamelijk subtiel is, zonder echt duidelijke winnaars.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2020, 17:50:10 »
Ik gebruik meestal ID-11. Met de stock oplossing kan je ongeveer 10 films in een liter ontwikkelen, maar je moet na een paar films wel tijd gaan compenseren vanwege de afnemende werking.
Ik gebruik zelf altijd de 1+3 oplossing. Deze is voor eenmalig gebruik wat als voordeel heeft dat je altijd even sterke ontwikkelaar hebt. Nadeel is dat je wat minder films met een liter kan ontwikkelen.
Mocht je veel ontwikkelen dan heeft ID-11 nog een voordeel; een 5 liter verpakking kost evenveel als 2 stuks van 1 liter.
Oh ja, FP4+, HP5+ en Delta 100 hebben bij 1+3 dezelfde ontwikkeltijd (20°, 20 minuten) en kunnen bij elkaar in de tank. Voor andere Ilford films zal je de stock of 1+1 oplossing moeten gebruiken.
Op de site van Ilford Photo kan je heel veel informatie vinden over welke film werkt met welke ontwikkelaar en in welke oplossing.
https://www.ilfordphoto.com/wp/wp-content/uploads/2017/03/Film-processing-chart-.pdf
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2020, 18:00:46 »
Aan het lijstje zou je ook nog tweebad ontwikkelaar  kunnen toevoegen, zoals Diafine (Amaloco 2+2).
die geven voor alle films dezelfde ontwikkeltijd en werken gevoeligheidsverhogend.
Dat was eigenlijk ontwikkelaar voor het snelle werk zoals voor persfotografen, het contrast in deze ontwikkelaar is vaak laag.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2020, 19:01:54 »
Verder geeft de volgende link een aardig idee van wat verschillende ontwikkelaars op verschillende films doen: https://fotoimport.no/fktmax. De indruk die ik daaruit krijg is dat het allemaal tamelijk subtiel is, zonder echt duidelijke winnaars.

Die Adox CMS20 is wel een klasse apart natuurlijk. Met goede optieken moet die toch middenformaat-kwaliteit kunnen leveren.

OK, hij is traag. Maar kleinbeeld heeft meer scherptediepte dan middenformaat, dus je kan wat wijder diafragmeren. En dat maakt hem effectief dan minder traag.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline droomplek

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2020, 01:45:14 »
Er is een heel mooie (Noors / Engelse) website waar je heel veel film/ontwikkelaar combinaties naast elkaar kunt vergelijken:
https://fotoimport.no/fktmax
Je kunt daar zien wat een bepaalde film doet met allerlei verschillende ontwikkelaars, of een bepaalde ontwikkelaar met allerlei verschillende films. Je ziet dan naast elkaar de (uitvergrote) beelden en de densitometrische grafieken. Reuze handig!
Natuurlijk zijn er nog oneindig veel meer varianten en combinaties mogelijk. Maar vraag je af hoeveel tijd en energie je daarin wilt stoppen..... zelf vind ik een beetje experimenteren ook wel leuk maar of het veel bijdraagt aan je resultaten is maar zeer de vraag.
Een vriend van mij gebruikt al meer dan 40 jaar 1 ontwikkelaar en 2 films, gewoon volgens de gebruiksaanwijzing. Zijn foto's en boeken worden wereldwijd geëxposeerd en verkocht in musea en galeries; hij is waarschijnlijk de enige fotograaf in Nederland die van zijn fotografie kan leven zonder ooit foto's in opdracht te maken. Waarmee ik maar wil zeggen... laat je niet gek maken; met vrijwel elke film/ontwikkelaar combinatie kun je prima foto's maken.

Offline Pepijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2020, 12:59:41 »
Dank voor alle reacties! Ik ga wat verschillende kopen en proberen. Eerst nog maar wat verder in verdiepen en niet gelijk om belangrijke film proberen.

Offline CanonFD

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:20:20 »
Waarschijnlijk een open deur, maar om een goed werkend referentiekader voor z/w film te hebben is
https://www.digitaltruth.com/devchart.php ook een optie.
Geeft standaard tijden/ temp voor combinaties film / ontwikkelaar.
En je kunt beginnen te zoeken vanaf filmtype, als ook ontwikkelaar.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2020, 14:35:33 »
Hoe meer  je erover leest ; van  mensen  met diverse  gebruiksmaterialen ; hoe meer je begint te twijfelen .  ik  ook  hoor!  elkeen  wil zijn zeg doen .
Momenteel nog een  viertal verschillende  films  en een 2tal   filmontwikkelaars .
Vroeger     één  film   en  een  tweetal  ontwikkelaars van hetzelfde  merk .
toen wist ik niet beter  maar  was wel  meer gerust  en ook alles goed onder kontrole !

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2020, 14:46:54 »
In principe honderden mogelijkheden maar daardoor ga je zeker niet beter fotograferen. Na ca. 30 stuks letterlijk doorgelicht te hebben met de densitometer (met de bijbehorende logD curves) bleven er 4 combinatie's over die ik regelmatig gebruik. Maar wel handig als theorie en praktijk enigzins met elkaar aansluiten.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline CanonFD

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2020, 15:37:20 »
Helemaal eens met eMWee.
Pak een film met een ontwikkelaar en probeer deze combinatie uit.
Uitgaande van ervaringen en gevoel experimenteren
Alternatief is een film 100 asa, uitbreiden met een hogergevoeliger (400 asa), dan een 25 asa film
Toch experimenteren, maar met wat meer grip op proces
En vooral iedere belichting sluitertijd en diafragma noteren, dan kun je per negatief goed vergelijken en hierdoor je gevoel ontwikkelen.

Offline kroon

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2020, 20:58:24 »
Hallo,

Kies van ilford of kodak een film en bijpassende ontwikkelaar.

Ga met deze combinatie aan het werk.

Leer ontwikkelen om constant ontwikkelde film te krijgen, drogen zonder kalkvkekken en ander ongerief.

Kies een vergroter in goede staat waarmee je voorlopig tevreden bent voor kb en 6x6

Maak afdrukken van je ontwikkelde films met goed zwart en wit zonder stof of anderongerief.
Belichte films snel ontwikkelen en goed noteren wat je gedaan hebt.

Maak platen voor aan de muur.
Maak een map met eigen werk.

Nu kun je een paar experimenten doen. Je hebt nu de ervaring met ontwikkelen om constant te werken en je hebt eigen afdrukken om mee te vergelijken.

succes
kroon