Auteur Topic: GAUMONT  (gelezen 455 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
GAUMONT
« Gepost op: 23 juli 2020, 13:11:06 »
Weer eens wat op zware gok gekocht. Ik had nog nooit van het merk Gaumont gehoord.
Waarom deze ? Ik wilde graag 6x13 formaat stereo (heb mijn Sputnik verkocht). Nou ik vindt het leuk als een camera nog te gebruiken is.
De meeste stereo camera's uit begin vorige eeuw hebben cassette systeem, waarvan ik mij sterk afvraag of dat werkende te krijgen is. Deze advertentie had er 12 platen cassettes + matglas bij. Dus die is zeker bruikbaar met vlakfilm.
Liefst had ik een 120 film stereocamera. maar deze modellen zijn mij altijd veel te duur.
Uiterlijk is heel behoorlijk netjes m.i. ; doch mechanische op de sluiter na is deze aardig rot (vorige eigenaar heeft met waterpomptang o.i.d. en oliekan wat proberen te repareren). Ik hoop hem weer goed werkende te krijgen.
2 glasdia's erbij met datum 1933; weet niet of die er echt bij horen.

« Laatst bewerkt op: 23 juli 2020, 13:14:55 door cmug »

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
Re: GAUMONT
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2020, 19:37:35 »
Dat klinkt ook als een interessant stukje voor een mooi reparatieverslag. Ik ben benieuwd wat het gaat opleveren (met of zonder fotoverslag).

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2020, 22:23:18 »
Standaard maak ik foto's als aantekeningen, dus wie weet t.z.t. een verslagje.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2020, 11:35:03 »
Leuke camera, ik hoop dat je hem weer aan de gang krijgt.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2020, 21:40:23 »
Over het reparatie proces. De sluiter is inmiddels weer helemaal nagekeken.
Het is geen Duits precisie mechaniek, doch meer creatief vijl werk met messing profielen in de bankschroef. Iemand voor mij heeft alle schroef koppen al flink beschadigd.
Er zit iets roest op de sluiterbladen, Alles met waterproef schuurpapier korrel 2000 behandeld + wat koperpoets. Dan schoongemaakt en alles weer gemonteerd.

Het is een guillotine shutter. Op de regelknop staat:  0/P to 16/G (OP - 1 - 2 - 4 - 8 - 16G)
Die getallen hebben m.i. niks met de seconde tijden te maken ?
Twijfel of de vertraging goed werkt. Dat zou ik moeten meten. Op het gehoor klopt het niet.
Het is een luchtzuiger. Zie links onder op de foto. Met de regelknop regel je de lucht lek. Maar de zuiger loopt te soepel denk ik. Zou er ooit een O-ring in gezeten hebben ? of is het kwestie van beetje vet rond de zuiger aanbrengen ?
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2020, 15:49:55 door cmug »

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2020, 15:48:03 »
De lenzen aan de voorkant nu volledig kunnen demonteren. Dit is 90 %
Alles is al schoon, nog wat problemen met het diafragma, wat tijd zal gaan kosten.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2020, 16:08:54 »
........Op de regelknop staat:  0/P to 16/G (OP - 1 - 2 - 4 - 8 - 16G)........
Is toch hardstikke duidelijk. Is het aantal gigs van de opname.

Gr. MoTo (die goede adviezen altijd zo weggeeft  ^^ )

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2020, 19:26:27 »
Inmiddels de zuiger die bij de vertragingsmechanisme hoort er maar eens uitgehaald om te bestuderen.
Het blijkt dat aan het eind van de stang een rond schijf zit van 5,45 mm diameter. Dan wat zacht materiaal 'x' en dan een kleinere schijf om het vastgeschroefd bij elkaar te houden. Natuurlijk had de zachte schijf 'x' een tikje uit moeten steken en groter moeten zijn dan 5,45 mm. Maar dat schijfje was kleiner. Versleten dus. 
Het schijfje moet dus vervangen worden. Ik kon niet thuis brengen wat voor materiaal het geweest is. Het uiterlijk deed wat aan kaarsvet denken (maar dat was het niet). Mogelijk een rubberschijf die na 100 jaar geen enkele eigenschap van het origineel meer beschikt. Of nog waarschijnlijker een soort vilt of leer.
Kortom ik moet nieuwe schijf maken. Schat de dikte als een dikte van stukje papier (0,1mm). De diameter zal ik proefondervindelijk moeten uitproberen. Maar schat 5,55 mm.
Moet i.s.m. messing buiswand een soepele en luchtdichte zuiger opleveren.

Hoe maakte ik de zuiger luchtdicht ?  (werkplan)
Ik heb een op maat gemaakte rubber ring nodig.
Ik start met 2 glasplaatjes die ik beplak met PE (boterhamzakje). Dan leg ik op vierhoeken een dunne ring (dit is de dikte van de toekomstige rubber plak)
Het PE even iets vochtig nat maken.
In het midden een dot siliconen kit. De glasplaatjes tegen elkaar klemmen en een dag wachten. Dan heb je de volgende dag een mooi plakje siliconen rubber.
Hieruit kun je met holpijpje rondjes steken. Beter blijkt te werken een gatentang. Maak het rondje iets te klein, als je deze monteert (aandrukt) wordt de schijf wat groter. Zoek de perfecte balans tussen luchtdicht afsluiten en soepel bewegen. 

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2020, 13:09:04 door cmug »

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2020, 16:22:22 »
Toppunt van saaie films. Dus alleen interessant voor niche markt van techneuten.
Maar wie wil zien hoe de Double Guillotine sluiter werkt. Ik heb de zuiger nu weer voldoende luchtdicht gekregen en een paar seconden film gemaakt van de werking
De link werkte bij mij alleen in webbrowser Firefox
https://sendvid.com/ig0w6ra8
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2020, 17:51:50 door cmug »

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2020, 16:36:11 »
Gaaf om te lezen! Ik kan helaas niets bijdragen maar ik vind het erg indrukwekkend. Ik hoop dat je het geheel weer aan de praat krijgt en de resultaten hier kan delen!
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2020, 20:09:43 »
Blij dat ik Firefox gebruik. :D
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Matim

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2020, 19:06:51 »
Toppunt van saaie films. Dus alleen interessant voor niche markt van techneuten.
Maar wie wil zien hoe de Double Guillotine sluiter werkt. Ik heb de zuiger nu weer voldoende luchtdicht gekregen en een paar seconden film gemaakt van de werking
De link werkte bij mij alleen in webbrowser Firefox
https://sendvid.com/ig0w6ra8
Bij mij ook in Opera.
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2020, 13:54:02 »
De bouten aan de voorkant waren extreem lelijk en beschadigd. Leek wel met een zakmes losgeschroefd. Deze schroeven waren van messing, met groefkop en zwart.
Idem boutjes vinden was me wat te veel uitdaging. Maar nu wel andere nette M1,6 boutjes gevonden. Kruiskop zou ik erg lelijk vinden. Maar
deze inbus RVS vindt ik prima oplossing. [Op zijn Duits  Innensechskantschraube Bauer und Schaurte.]

Echte probleem bij de demontage waren de onderstaande bussen van het objectief. Deze zaten muurvast aan elkaar. Doch zouden soepel moeten draaien om te kunnen scherpstellen.
Na alle lenzen gedemonteerd te hebben en nacht weken in de kruipolie niet werkte. Een ander oplosmiddel gezocht. Om de lak niet te beschadigen voorzichtig opbouwen. Eerst maar eens water van 90 ÂșC. Dat bleek de oplossing. De ranzige vet resten die de messing bussen muurvast bijeenhielden kwamen eindelijk los.
Daarna harde vet lagen verwijderen en wat polijst werk gedaan. Ze staan nu klaar voor hermontage.
Het wachten is nu nog op levering van ander onderdeel . . .

Offline EricDamstra

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 7 augustus 2020, 15:16:08 »
Prachtig om te lezen en te zien. Filmpje werkt ook in Chrome moet ik zeggen.
Ben benieuwd naar de volgende stap

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 9 augustus 2020, 13:26:04 »
Volgende stap is de sluitertijden eens meten.
Voor een amateur camera uit 1925 zijn dit denk ik realistische waarden.
De knop klikt niet in maar het is een vloeiende schaal. Dus je krijgt nooit dezelfde waarde als de vorige keer.
Snelste tijd is circa 1/20 ; niet zo snel dus.
In de 2e rij de laatste kolom ( breuk schrijfwijze ) had 0,8 sec. moeten staan.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2020, 13:31:03 door cmug »