Auteur Topic: Kapotte flitskop? Richter 500  (gelezen 255 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Kapotte flitskop? Richter 500
« Gepost op: 22 juli 2020, 21:23:40 »
Een aantal maanden geleden kreeg ik van srdlm twee oude flitskoppen die het allebei nog deden, een Multiblitz Minilite 200 en een Richter Eco Compact 500. Toen ik vandaag de Richter wilde gebruiken gaf hij één flits en daarna deed hij niets meer. Hij laadt niet meer op want het lampje wordt niet meer groen. Ook het instellicht gaat niet aan.

Daarom concludeer ik dat de voeding stuk is. Is dat een terechte conclusie? Verder concludeer ik dat het super robuust uitziende apparaat daardoor overleden is oftewel dat er niets meer aan te doen valt. Ook terechte conclusie?

De Multiblitz doet het overigens fantastisch en is in zijn simpelheid heel leerzaam.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
Re: Kapotte flitskop? Richter 500
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2020, 22:55:50 »
Balen Martin.
Dat had ik niet verwacht.
Zit er geen zekering houder op of misschien intern ergens een zekering.
Spijt me dat je er maar kort plezier van hebt gehad. oO
'Privacy niet belangrijk vinden omdat je niets te verbergen hebt, is hetzelfde als niet geven om vrijheid van meningsuiting omdat je niets te zeggen hebt.’1
– EDWARD SNOWDEN'

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2020, 22:58:45 »
Balen Martin.
Dat had ik niet verwacht.
Zet er geen zekering houder op of misschien intern ergens een zekering.
Spijt me dat je er maar kort plezier van hebt gehad. oO
Ik zal er naar kijken. Ik breng hem nog even niet naar de stort. Ik heb al veel profijt van de Multiblitz!

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2020, 17:26:11 »
Er zit idd een zekering in van 5A. Die heb ik vervangen maar was helaas niet zonder reden gesprongen. Het instellicht doet het nu weer maar het groene lampje gaat niet aan dus hij wordt niet opgeladen. Kennelijk is er toch intern iets anders stuk.

Geen nood, de zekeringen waren maar 2 euro. En ik knutsel lekker verder met de Minilite. Er komt allicht weer eens iets anders voorbij als die het begeeft.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline paudee

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2020, 04:49:01 »
Alle kans dat de condensator stuk is
Het licht schijnt in de duisternis,..........

Offline Clemens

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Nikon F2, Leica M2
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2020, 07:36:05 »
Alle kans dat de condensator stuk is

Daar zat ik ook aan te denken.

In de tijd dat ik nog volop FOCUS las, werd er vaak over 'configureren' van de condensator gesproken.
Dat werd aangeraden als de flitser langere tijd niet gebruikt wordt en daardoor de condensator zijn lading verloor.

Flitser AAN zetten, volledig laden, volle flits, weer laden (een paar keer) en daarna uitzetten.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2020, 07:49:00 »
Ik vond een filmpje op YouTube waarin ze laten zien hoe je een condensator vervangt. Als je zorgt dat de lading eruit is, lijkt dat niet zo ingewikkeld maar ik heb helaas geen bal verstand van elektro. Ik houd hem nog even...

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2020, 08:19:23 »
Daar zat ik ook aan te denken.

In de tijd dat ik nog volop FOCUS las, werd er vaak over 'configureren' van de condensator gesproken.
Dat werd aangeraden als de flitser langere tijd niet gebruikt wordt en daardoor de condensator zijn lading verloor.

Flitser AAN zetten, volledig laden, volle flits, weer laden (een paar keer) en daarna uitzetten.

Ik heb de kop in het verleden wel regelmatig gebruikt, toch wel maandelijks een paar keer. Heeft hooguit een half jaartje werkeloos in de kast gelegen voordat ik hem te koop heb gezet.
Hopelijk is de kop eenvoudig door iemand te repareren, maar als je geen verstand ervan hebt lijkt het me niet verstandig hier zelf mee te gaan stoeien.
'Privacy niet belangrijk vinden omdat je niets te verbergen hebt, is hetzelfde als niet geven om vrijheid van meningsuiting omdat je niets te zeggen hebt.’1
– EDWARD SNOWDEN'

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2020, 08:30:55 »
Ik wist niet dat een flitskop regelmatig gebruikt moet worden. Goed om te weten, dan zal ik in ieder geval de andere regelmatig even aan het werk zetten.

Het ontladen van de condensatoren is niet ingewikkeld en als je dat eenmaal hebt gedaan en je vindt de juiste vervangende condensator, dan lijkt er met reparatie niet zo gek veel aan de hand. Als ik dat ga doen, dan wel met iemand erbij die er verstand van heeft.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2020, 18:10:02 »
Zelfs bij nieuwe flitsers wel is gehoord dat het beter is om deze zo nu en dan ff aan te zetten.
Gebeurd hier niet en tot nu toe werken ze allemaal nog.