Auteur Topic: Amateur film-beelden uit mijn collectie  (gelezen 303 keer)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Amateur film-beelden uit mijn collectie
« Gepost op: 12 juli 2020, 20:36:17 »
Ik ben al een tijdje bezig met FILMKAPITAAL om mijn groeiende collectie beeldmateriaal te digitaliseren. Veel stukjes heb ik al laten zien op deze fora.

Het leek mij beter om een centraal draadje hierover te vormen, gevonden foto's is namelijk al aardig vol met mijn topics... oeps  8(

In deze collectie zitten beelden van 1900 tot 1970.

Van dingen zoals typische vakantie-kiekjes tot het ophalen van een Mercury ruimtecapsule, een familie die hun huis aan het bouwen zijn en 9,5mm opnamen van nazi-officieren.

Nu heb ik lang nagedacht over wat voor presenteer-formaat hier goed bij zou passen. Zelf ben ik geen fan van watermerken op oude filmbeelden maar FILMKAPITAAL heeft dat liever wel.

Deze beelden van een reis naar Zuid America heb ik al een tijdje liggen. Niet de mooiste of meest bijzondere beelden, maar wel redelijk oud. Ook opgenomen met een aparte beeldverhouding op 16mm.

https://www.youtube.com/watch?v=UiQkKgYKP_8

Goed om te kijken wat mooi werkt voor jullie of niet... laat mij het weten!
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
Re: Amateur film-beelden uit mijn collectie
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2020, 22:28:27 »
raar formaat inderdaad. lijkt wel anamorfotisch opgenomen. hoe ziet een film strip er uit?

qua naam in beeld. al die filmarchiefbedrijven zien het materiaal als hun eigendom en willen dat zover verminken, dat het publiekelijk zichtbare materiaal niet bruikbaar is voor documentaires ofzo zonder aan die filmarchiefbedrijven te betalen.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2020, 22:46:35 »
Toch fijne, nostalgische beelden. Negentig jaren en heel veel bomen terug ...

Over watermerken kan ik niet zoveel zinnigs zeggen, behalve dat ze me storen.
Maar ja.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2020, 15:13:54 »
Ik heb nog een ander juweel van amateurfilmopname gevonden en kon het niet laten om het lot aan te schaffen.

Deze collectie bestaat uit 50 minuten originele Z / W 16mm-beelden, 1 grote spoel en twee kleinere spoelen.

Het is waarschijnlijk dat de vader of een ander familielid deze films heeft gemaakt om de bouw van hun huis in Berlijn te catalogiseren.

Het begint met het schoonmaken en leggen van de basis van het huis en eindigt in de laatste fase, zoals het plaatsen van badkamermeubels. Ze lijken eind jaren dertig begin jaren veertig te zijn genomen. Er zijn heldere zonnige scènes maar ook scènes met sneeuw.

De kinderen, moeder, vader en wellicht andere familieleden helpen netjes mee.

Ik heb de locatie van het huis gevonden en het staat nog steeds op Google maps, precies zoals te zien in de latere stadia van de film. Ik heb ook een kentekenplaat voor de auto gezien.

Mijn plannen met deze collectie zijn de volgende:
1. Neem contact op met de huidige bewoners van de woning en laat deze film zien.
2. Neem contact op met afstammelingen en familie van de mensen die in de opname te zien zijn en laat ze de collectie zien.
3. Publiceer de volledige collectie op YouTube in FullHD vanuit een 4K-scan, als de afstammelingen het hiermee eens zijn.

Ik denk dat het geweldig zou zijn als we deze films zouden kunnen herenigen met nakomelingen en deze opnames uiteindelijk online zouden kunnen publiceren.

Frames van DSLR-video van geprojecteerde film, niet uiteindelijke digitalisering:

Support me on Patreon

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2020, 15:29:09 »
Mooie vooroorlogse DKW. Ik kan alleen niet onderscheiden of het een F5, F7 of F8 is.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2020, 23:31:36 »
beeperhorrie,

Hier twee extra frames:

Support me on Patreon

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2020, 00:06:34 »
Prachtig hoor. Waarschijnlijk een F8. De sedan versie van de F5 was nooit in dit patroon bicolor geleverd en de F7 had meestal een rechthoekig stuk midden boven de voorruit.
Waren best aparte wagentjes. Minder hard dan een eend. Er was een eenvoudig ladder chassis met daarop een grotendeels multiplex opbouw bekleed met hard gelakt linnen (of soms zelfs papier met katoen resten) Uiterlijk was het wel wat maar als weer en wind hun gang konden gaan dan was de levensduur maar een paar jaar.
Op de foto waarop het front ook wat te zien is zie je al dat de deur totaal niet meer goed aansluit op de koets. Ze wogen ook maar zo'n zevenhonderd kilo. Overigens wèl voorwielaandrijving.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2020, 22:23:22 »
En die is regelmatig te zien in deze opnamens, met andere auto's en trucks  :D
Support me on Patreon