Auteur Topic: Ferrania p30  (gelezen 960 keer)

Offline hasselbladuser

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Ferrania p30
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2020, 20:41:42 »
Overigens is het probleem van 120 film niet het snijden maar het papier. Dit zogenaamde "Backing-paper" wordt niet standaard gemaakt en er zijn maar heel weinig papierfabrieken die dit kunnen leveren. Dat de kwaliteit van het papier erg nauw komt wordt ook bewezen door de problemen die Ilford en zelfs Kodak in het recente verleden hebben gehad.
Het niet krijgen van het papier is helaas ook de reden dat Silberra, een andere nieuwe fabrikant niet in 120 formaat kan leveren.

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
    • Mijn eerste uitprobeersels
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2020, 22:28:35 »
Overigens is het probleem van 120 film niet het snijden maar het papier. Dit zogenaamde "Backing-paper" wordt niet standaard gemaakt en er zijn maar heel weinig papierfabrieken die dit kunnen leveren. Dat de kwaliteit van het papier erg nauw komt wordt ook bewezen door de problemen die Ilford en zelfs Kodak in het recente verleden hebben gehad.
Het niet krijgen van het papier is helaas ook de reden dat Silberra, een andere nieuwe fabrikant niet in 120 formaat kan leveren.

Technische verhaal klinkt logisch. Maar waarom zouden deze papierleveranciers niet willen leveren aan bv Silberra?

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2020, 13:11:21 »
ze willen wel, maar de kosten voor het opzetten van een complete productielijn zijn enorm. papier maken is bijna net zo ingewikkeld als die van film. ik ben zelf al tijden op zoek naar goed papier om ouderwetse ponskaarten van te maken. onvindbaar want wordt niet meer geproduceerd. papier is een verzamelnaam, vergeet dat niet.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 17 september 2020, 15:25:23 »
ze willen wel, maar de kosten voor het opzetten van een complete productielijn zijn enorm. papier maken is bijna net zo ingewikkeld als die van film. ik ben zelf al tijden op zoek naar goed papier om ouderwetse ponskaarten van te maken. onvindbaar want wordt niet meer geproduceerd. papier is een verzamelnaam, vergeet dat niet.

Dat kan ik me goed voorstellen. Echter er zijn nu externe papier leveranciers die aan bv Kodak en Ilford een goed product kunnen leveren. Misschien denk ik te simpel, maar als het ontwikkelen van goed 'backing papier' veel kost kost dan wil die leverancier het maar al te graag ook aan iemand anders verkopen. Hebben ze de R&D kosten er sneller uit, of misschien wel geld voor doorontwikkelen. Zoveel vraag zal er niet meer zijn naar 'backing paper' dus alle orders helpen om de keten in stand te houden.

Of zie ik iets over het hoofd?

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 17 september 2020, 15:40:23 »
Dat kan ik me goed voorstellen. Echter er zijn nu externe papier leveranciers die aan bv Kodak en Ilford een goed product kunnen leveren. Misschien denk ik te simpel, maar als het ontwikkelen van goed 'backing papier' veel kost kost dan wil die leverancier het maar al te graag ook aan iemand anders verkopen. Hebben ze de R&D kosten er sneller uit, of misschien wel geld voor doorontwikkelen. Zoveel vraag zal er niet meer zijn naar 'backing paper' dus alle orders helpen om de keten in stand te houden.

Misschien is dat contractueel zo vastgelegd met Kodak, Fujifilm of Ilford.

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 17 september 2020, 15:43:32 »

Ik weet niet wat Silberra allemaal levert, maar volgens mij is hun film oa. Double X van Kodak en wat spul van Orwo. Dat is sowieso alleen maar leverbaar als 35mm.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #21 Gepost op: 17 september 2020, 16:06:47 »

producenten zijn niet zo flexibel hierin. het is een nice markt en dan wordt er pas gedraaid als minstens de helft aanbetaald is door een klant. zlef de boer op met dit papier hebben ze geen zin in. "Effe" een productielijn opzetten kost een paar miljoen. wie gaat dat betalen. dat risico gaan ze niet nemen.

maar mischien is China een optie.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 17 september 2020, 16:20:37 »
Soms denk ik dat het vooral bij de 'nieuwe' merken ook wel een beetje een hippe modetrend is. Oude wijn in nieuwe zakken, maar dan met een hele sterke marketing.
Het zijn geen producenten van huis uit en dus willen ze het nieuwe businessmodel opzoeken waar de risico's bij anderen liggen en zij alleen de verkoop doen.

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 17 september 2020, 19:16:28 »
Soms denk ik dat het vooral bij de 'nieuwe' merken ook wel een beetje een hippe modetrend is. Oude wijn in nieuwe zakken, maar dan met een hele sterke marketing.
Dat is het ook deels.
Cinestill is "gewoon" Kodak Vision3 50D en 500T
Foto Mono/Kosmos is Fomapan 100 in een ander doosje
Streetcandy is film voor beveiligingscamera's
JCH Streetpan is volgens mij film dat werd gebruikt in flitskasten
Lomography is een beetje een ander verhaal. Soms is het oude voorraad, soms kopen ze iets in (bijvoorbeeld die nieuwe Babylon film) De meest populaire films 100-400-800 worden bij Kodak gemaakt en zijn emulsies die ze zelf ook verkopen/ooit verkochten.

Verder natuurlijk Agfaphoto APX, Rollei RPX, Fotoimpex CMS die gewoon Krntmere 100 zijn. Maar dat is niet perse een nieuw/hip merk.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2020, 20:13:01 »
Citaat
Verder natuurlijk Agfaphoto APX, Rollei RPX, Fotoimpex CMS die gewoon Krntmere 100 zijn. Maar dat is niet perse een nieuw/hip merk.

Kentmere en Agfa APX 100 zijn inderdaad dezelfde films. Rollei RPX 100 en 400 zijn wel degelijk anders. Dat dacht ik namelijk aanvankelijk ook. Rollei laat ze inderdaad bij Ilford maken, maar de kwaliteit en belichtingsspeelruimte is veel groter dan van de 'nieuwe' APX en Kentmere films. De drager is bovendien veel vlakker.

Ik ben benieuwd hoe het verder met Ferrania zal gaan. Uiteindelijk zal het met de nodige tegenslagen wel weer iets elegants en karakteristieks opleveren.

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 17 september 2020, 22:24:04 »
Kentmere en Agfa APX 100 zijn inderdaad dezelfde films. Rollei RPX 100 en 400 zijn wel degelijk anders.
Okay, dat verklaart me ook het bestaan van RPX25. Als RPX100/400 Kentmere is, zou het vreemd zijn dat er geen Kentmere 25 is :)

Offline hasselbladuser

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2020, 19:27:41 »
Sorry mensen, door allerei omstandigheden niet veel op het forum geweest. Ik zal nog wat uitweiden over backing paper van Silberra. Ze zouden van dezelfde fabrikant als die het papier voor Foma maakt papier kopen. De deal was gemaakt maar toen ze met het geld van de indigogo crowdfunding het papier wilden koen draaide de verkoper de deal terug, vermoedelijk omdat deze zelf een tekort had en het voor hogere prijs aan anderen kon verkopen. De japanners hadden ook een probleem met papier voor bijvoorbeeld Fuji film. Dat werd toen verbeterd waardoor het nu meer plastic dan papier is. Ik bewaar het allemaal voor als ik ooit een rol 65mm film kan kopen en er zelf films van ga snijden.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2020, 20:13:16 »
Hoe nauw het komt met het papier weet ik uit ervaring met de Kiev60 en Kiev 88. De dikte van de film plus papier is bepalend voor de spatiƫring. Bovendien draagt het papier bij aan de vlakligging en moet het volledig lichtdicht zijn.

Maar als ik het goed begrijp heb je nu dus een partij 'backing paper' over zonder film?
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2020, 20:42:40 »
Hoe nauw het komt met het papier weet ik uit ervaring met de Kiev60 en Kiev 88. De dikte van de film plus papier is bepalend voor de spatiƫring. Bovendien draagt het papier bij aan de vlakligging en moet het volledig lichtdicht zijn.

Maar als ik het goed begrijp heb je nu dus een partij 'backing paper' over zonder film?
Hij heeft het niet over, want hij wil het ooit gaan gebruiken.

Maar je bent op zoek naar schutpapier? Ik heb denk ik zo'n 35-40 liggen? Tegen verzendkosten mag je het hebben.