Auteur Topic: Cyanotypie, UV lamp in vergroter?  (gelezen 284 keer)

Offline cmug

• Analoog liefhebber
Re: Cyanotypie, UV lamp in vergroter?
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2020, 17:31:46 »
De link is wel interessant. Lees wel dat hij vaak 5x7 inch negatief gebruikt en met afdruk formaat B5 is dat amper vergroot. En dan belichtingstijden lees ik in orde 3 a 7 uur; tja dan is er misschien best wat mogelijk.

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2020, 17:52:31 »
Een oude hoogtezon met UV lamp is misschien ook een mogelijkheid. Ze worden op Marktplaats nog wel aangeboden. Pas wel op met je ogen. UV geeft zonnebrand op het netvlies. Bij de oude hoogtezonnen zat een donker brilletje.
If it ain´t broke don´t fix it

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2020, 11:01:13 »
Hoi Erik,

Ik dacht aan een 10 of 20 watt  led module en deze te monteren boven een stuk mat plexiglas (uv transparant) boven de condensor.  De oude opemus objectieven hebben weinig coating dat zou kunnen helpen.   Normale cyanotype belicht ik ook door vensterglas wat uv deels tegenhoud dus dacht ik dat een eenvoudige lens dat ook zou doen.

Meer ideeën?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

die zijn onbehoorlijk duur en je kunt voor het rendement veel beter een uv pl lamp gebruiken voor het desinfecteren van water in een aquarium. die kosten geen drol. maar je optiek gaat je parten spelen helaas.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 30 juni 2020, 11:37:08 »
een uv pl lamp gebruiken voor het desinfecteren van water in een aquarium

Eerst de vissen eruit?
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Petrusk

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 30 juni 2020, 12:07:01 »
Waarom gaat de optiek parten spelen?

De beste bruikbare golflengte lijkt rond 365 nm  te liggen.   Gewoon glas laat doorgaans alle uv boven de 300nm door.

Een blacklight geeft licht met een golflengte  tussen 300 en 400nm  met een piek bij 365nm.  Ideaal dus,  ook voor het Cyano process.

Een UV C buis uit vijver heeft een golflengte tussen 100 en 280nm  en is dan eigenlijk minder geschikt.

De condensor er uit en een soort diffuser maken met een 50 W led module of  black light buisjes.    Mijn condensor zit in een buis die verwijderbaar is (Omega 4x5 vergroter) ik kan zo'n nieuwe buis maken met een soort diffuser erin.  Dan kan ik de boel zo omsteken van Wit Led  voor standaard papier of Uv voor Cyano

Experiment van een  ongeveer 50 euro

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
    • Mijn eerste uitprobeersels
« Reactie #20 Gepost op: 30 juni 2020, 14:37:17 »
Goed bezig. We komen graag bij je kijken als het klaar is  ^^
Nemen wij een paar negatieven mee en mag jij laten zien hoe het werkt ... :)