Auteur Topic: fomapan 400 en stand ontwikkeling  (gelezen 653 keer)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: fomapan 400 en stand ontwikkeling
« Reactie #15 Gepost op: 5 juli 2020, 23:50:52 »
Kan het niet zo zijn (en nu dus die lekenvraag) dat die wijze van ontwikkeling al het mogelijke uit de film trekt dat er ooit is in terechtgekomen, oftewel : maakt deze wijze van ontwikkelen de film niet wat minder ondergeschikt? NOGMAALS : het is een LEKENvraag.

Dat dacht ik ooit ook met bijvoorbeeld Retro 80s en zelfs Fomapan 100. Echter ik kreeg juist vaak een onhandelbaar contrast - met een scanner ging het redelijk goed maar in de doka had ik moeite om in de hoge lichten en zowel de donkere schaduwen doortekening te houden. Alleen met veel doordrukken en tegenhouden kon je er wat mee. Ik heb zowel Rodinal als Caffenol geprobeerd.

Ik doe tegenwoordig weer de gewone methode (ook met Rodinal) en dat gaat prima en kost me minder tijd.

Wbt Foma - ik vind ze te gevoelig voor krassen , stipjes en andere ellende. Als je dat een paar keer hebt gehad en bij een iets duurdere film niet dan ga je snel over. Het aanbod van film die rond een euro per stuk meer kost is vrij redelijk - en die komt (meestal) bij Harmann vandaan en daar hebben ze het allemaal net iets beter voor elkaar.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: fomapan 400 en stand ontwikkeling
« Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2020, 00:30:23 »
Dat films in de doka soms moeilijker af te drukken zijn dan in te scannen en te bewerken heeft natuurlijk ook te maken met het verschil in contrast omvang van de film t.o.v. papier, als ik het goed onthouden heb uit het "Basisboek zwart-wit fotografie" van Misch Buschman heeft een film een bereik van 9 LW en papier gradatie 2 maximaal 5 LW, met fotosoftware kun je de hooglichten en schaduwen onafhankelijk afstellen.

Harman spul zou inderdaad top kwaliteit moeten zijn maar mijn laatste Pan F+ en FP4+ vond ik erg tegenvallen in Rodinal, FP4+ deed het iets beter.
Wat dat betreft vind ik dat Fomapan het beter doet in Rodinal maar dat kan er mee te maken hebben dat zowel Foma als Rodinal van oude procedures gebruik maakt.
Foma is inderdaad gevoeliger voor krassen, onverklaarbare stippen en strepen heb ik tot nu toe niet meegemaakt met Fomapan waar ik bij moet zeggen dat ik van hen uitsluitend de 100 Asa gebruik.
Mocht ik ooit een snellere film dan 100 Asa nodig hebben dan grijp ik waarschijnlijk wel weer naar HP5+ maar dan wordt de ontwikkelaar geen Rodinal.

Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.