Auteur Topic: Beginners vraag over fixeer  (gelezen 168 keer)

Offline Pepijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
Beginners vraag over fixeer
« Gepost op: 28 juni 2020, 12:08:57 »
Hoi Allemaal,

Ik heb wat vragen over mijn fixeer gebruik.

Ik meng hem meestal 1:9 maar zie ook veel mensen 1:4 gebruiken. Wat is het verschil hier in op de foto?

Ik fixeer meestal 1:30 min, wat is het effect van langer of korter fixeren in het algemeen?

Waar moet ik op letten bij fixeer bij verschillende soorten papier?

Zijn er verschillende soorten fixeer en wat zijn de verschillen?

Hoop dat jullie mij met deze vragen kunnen helpen:)

Bedankt en een fijne zondag!

Pepijn

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
Re: Beginners vraag over fixeer
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2020, 12:35:00 »
vaak zit er een bijsluitertje op de fles waarop aangegeven is hoe het werkt. als je nog niet heel bekend bent in de foto wereld dan is het vaak het beste om die aangegeven waarden aan te houden. sccs!

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2020, 12:52:49 »
Ik meng hem meestal 1:9 maar zie ook veel mensen 1:4 gebruiken. Wat is het verschil hier in op de foto?

Op het beeld heeft het geen verschil.  1:4 werkt sneller en kan voor meer films/papieren worden gebruikt.

Ik fixeer meestal 1:30 min, wat is het effect van langer of korter fixeren in het algemeen?

Als je langer fixeert verminder je het risico dat het papier achteraf nog gaat doorontwikkelen.  Bij barietpapier gaat de fixeer echter in de vezels zitten, en dan krijg je op de lange termijn (soms jaren later, het is echt een spookbeeld) gele vlekken.  Dit voorkom je weer door langer te spoelen.  Daarom zie je dat veel mensen uit voorzorg lang fixeren en nog langer spoelen.

Ilford heeft onder gecontroleerde omstandigheden getest hoeveel gefixeerd/gespoeld moet worden (bij hun eigen papier), en zij komen juist uit op vrij bescheiden tijden voor fixeren en spoelen.

Waar moet ik op letten bij fixeer bij verschillende soorten papier?

Bij Barietpapier moet je langer spoelen.

Zijn er verschillende soorten fixeer en wat zijn de verschillen?

Voor dokagebruik is er zure en niet-zure fixeer.  Zure fixeer werkt ook als stopbad, maar heeft een houdbaarheidsdatum; ook als je de oplossing niet gebruikt zal deze langzaam slecht worden.  Niet-zure fixeer heeft geen houdbaarheidsdatum, maar kan wel worden 'opgebruikt' doordat je teveel papier/film hebt gefixeerd.  Ook kan ontwikkeling doorgaan in je niet-zure fixeerbad als je een print niet goed stopt en spoelt.  Niet-zure fixeer schijnt ook iets makkelijk uit barietpapier te spoelen.

Er is ook nog niet-rapid fixeer (die is traag, en is volgens mij tot in de jaren '60 gebruikt omdat men onterecht dacht dat prints van 'rapid' fixeer minder lang goed bleven).  Ook is er fixeer voor ontwikkelmachines die juist supersnel werkt, maar aanzienlijk giftiger is.   Beide zijn eigenlijk niet zo zinnig om thuis te gebruiken.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2020, 17:28:15 »
Ik meng hem meestal 1:9 maar zie ook veel mensen 1:4 gebruiken

Ilford  geeft voor de rapid fixer 1+9 voor papier en 1+4 voor film. 1:4 is volgens mij 1 op 4 totaal dus 1 deel fixeer met 3 delen water voor 4 delen totaal, 4x verdund. 1+4 is 1 deel fixeer met 4 delen water, 5x verdund. 1+9 is 10x verdund. Voor fixeer maakt het niet zoveel uit maar zeker met filmontwikkelaar moet je er wel op letten.

Ilford geeft 1 minuut voor RC papier en 2 voor FB. Te kort geeft afdrukken die op de langere termijn verkleuren of uitbleken, te lang is geen probleem hoewel ik heb gelezen dat na een uur of zo het beeld zelf langzaam kan beginnen te verdwijnen. Zelf doe ik als het papier in de fixeer ligt de volgende afdruk en als die in het stopbad ligt gaat de afdruk in de fixeer spoelen.

Waar moet ik op letten bij fixeer bij verschillende soorten papier

Fixeertijd (zie boven) en spoeltijd. RC 2 minuten, FB 60.

Wat betreft het aantal afdrukken dat je kan fixeren voordat ie op is heb ik aan de hand van de Ilford datasheet het volgende uitgerekend:

1 liter 1+9 fixeer doet 80 vellen 20x25 RC
1 vel FB is 2 vellen RC.

Ik gebruik 20x25 RC voor contactafdrukken en proefafdrukken (2 op 1 vel) en grotere vellen FB voor de goede foto's. Je kan het omrekenen via de oppervlakte. Ik krijg dan:

1 20x25 FB = 2 RC
1 30x40 FB = 5 RC
1 40x40 FB = 6 RC
1 40x50 FB = 8 RC
1 50x60 FB = 12 RC

Via deze tabel reken ik alles terug naar vellen 20x25 RC. Een fles van 2 liter doet er 160. Als ik nieuwe fixeer maak plak ik een velletje papier op de fles met afplaktape. Als ik dan bijvoorbeeld 7 vellen 20x25 RC en 5 vellen 30x40 FB afdruk schrijf ik 7 + 5x5 = 32 op (is aantal vellen gebruikt). De volgende keer bv. 10 RC en 5 40x40 FB = 40, dat wordt 72 enzovoort. Bij 160 is de fixeer op.
If it ain´t broke don´t fix it