Auteur Topic: Info over papiersoorten  (gelezen 180 keer)

Offline Pepijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
Info over papiersoorten
« Gepost op: 28 juni 2020, 11:56:42 »
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs wat pakketen papier aangeschaft om te testen in mijn doka. (Argenta, Kodak, Agaf)
Nu ben ik als beginneling niet thuis met de afkortingen zoals FB en RC en de getallen die daarbij horen.

Is er iemand die mij kan helpen met wat tekst en uitleg van deze termen en soorten papier en de daarbij horende ontwikkel tijden.

Is hier niet toevallig een soort goede tabel van?  Van kodak en Ilford papier is veel te vinden maar van de overige merken vrij weinig en dan is het relevant om te weten wat de termen inhouden.

Alle hulp is welkom:)

Pepijn

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Info over papiersoorten
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2020, 12:26:28 »
Ik heb onlangs wat pakketen papier aangeschaft om te testen in mijn doka. (Argenta, Kodak, Agaf)

Deze merken maken al een tijdje geen papier meer dus het is oud en de kans op sluiering is zeker aanwezig. Agfa RC is er heel bekend om.

Nu ben ik als beginneling niet thuis met de afkortingen zoals FB en RC en de getallen die daarbij horen.

FB: fibre based - wij noemen dit ook wel bariet papier. Het klassieke spul. Kartonachtig papier met een emulsie laag erop. Het bariet slaat op een laag bariumsulfaat die het wit maakt.
RC: resin coated: er zit een laagje plastic (polyethelyeen - ook wel PE genoemd) tussen de drager en de emulsie waardoor je het sneller kan verwerken omdat de chemie niet doordringt in de papierlaag.

De getallen verschillen per fabrikant maar geven vaak aan wat voor type oppervlakte het is (glanzend, mat etc).

Is er iemand die mij kan helpen met wat tekst en uitleg van deze termen en soorten papier en de daarbij horende ontwikkel tijden.

Bij oud papier kan je die het beste zelf ontdekken door te proberen omdat het papier niet meer reageert als toen het nieuw was. Er zit meestal wel een tabelletje in het pak zelf - als startpunt kan je dat gebruiken. Vers RC papier ontwikkel ik meestal 2 minuten maar je moet gewoon ontwikkelen tot het uitontwikkelt is (maximale zwart is bereikt).

Verder doe ik ook rond de twee minuten in de fixeer, afhankelijk van de verdunning. Bij RC is langer fixeren niet zo erg - bij bariet is het beter om dat niet te lang te doen omdat het dan ook langer moet spoelen.

Er valt nog veel meer uit te leggen maar dan wordt het verhaal hier heel erg lang. Probeer eens een oud doka boek te vinden. Die zijn meestal heel informatief. Internet vind ik niet altijd een goed bron.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2020, 14:04:01 »
Een goed boek voor beginners is nog altijd "Het Fotoboek" van Dick Boer, nog volop tweedehands verkrijgbaar.
Daar staan een paar hoofdstukken in gewijd aan ontwikkelen en afdrukken, speciaal voor de beginner geschreven, inhakend op wat Jonnie schreef, op internet gaat het vaak te ver voor een beginner en er wordt ook een hoop onzin geschreven.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2020, 14:44:13 »
speciaal voor de beginner geschreven

... al had hij daarbij dan in eerste instantie wel een bepaalde sekse en statuur voor ogen.  :\
Je moet alles in zijn tijd plaatsen, maar dan nog.  :o

Maar nuttige informatie staat er zeker ook in.  :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2020, 14:55:13 »
... al had hij daarbij dan in eerste instantie wel een bepaalde sekse en statuur voor ogen.  :\

Maar nuttige informatie staat er zeker ook in.  :)

Dat was misschien in de eerste druk uit 1945 nog zo maar Het Fotoboek is in de loop der jaren behoorlijk aangepast en zeker nog tot ver in de jaren 80 uitgegeven, ik heb hier de 23e druk uit 1984.

Offline Pepijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2020, 15:44:55 »
Ik ga het boek Lezen!

Ik heb ook een aantal paketten RRS, RRW, BH, BW en BS van Afga. Kan niets vinden over deze papieren, Hebben jullie hier ontwikkel tips bij?

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2020, 15:59:34 »

Nou ben ik - onbekend met Dick Boer - eigenlijk wel benieuwd.  Volgens mij is het bekend dat George Eastman bang was dat fotografie een naam zou krijgen als 'vrouwenhobby' (omdat vrouwen in die tijd waarschijnlijk ook minder te besteden hadden).  Daarom verzon hij volgens hem typisch 'mannelijke' namen voor zijn produkten.  Keelklanken als 'Kodak' en 'Ektar' die je eigenlijk eerder bij de hondentraining van het Pruissische leger zou verwachten.  En misschien heeft zich dat zelfs doorgezet in de naamgeving van andere fabrikanten (Hector, Rokkor, etc. )

Dus hij zou niet de eerste zijn die op die manier de hobby een onprettige bijsmaak geeft.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2020, 16:19:31 »
Dat was misschien in de eerste druk uit 1945 nog zo maar Het Fotoboek is in de loop der jaren behoorlijk aangepast en zeker nog tot ver in de jaren 80 uitgegeven, ik heb hier de 23e druk uit 1984.

Mijn exemplaar is de dertiende druk, uit 1958.

Even een heel kleine greep dan.

Bladzijde 143, over de inrichting van de doka:

"Een kleine bovenvoorkamer in een Nederlands suite-huis is eigenlijk ideaal. Heeft de huisvader zulk een kamertje voor eigen gebruik, dan schaffe hij zich een kastje aan, waarin foto-ingrediënten geborgen worden."

En dan deze, op bladzijde 274, over de vraag of fotografie kunst is. Maar hij verwerkt er terloops nog enkele andere zaken in:

"Kan onze camera kunstfoto's leveren? Ja, dat kan, als . . . de man die het toestel gebruikt, een kunstenaar is.
Want: waar een kunstenaar werkt, ontstaat kunst!
Dan doet het er niet toe, welk technisch instrument hij gebruikt om zijn kunstzin te uiten, een piano, een penseel of een camera. Het ligt nl. niet aan het instrument of er kunst ontstaat, maar aan de man, die het instrument bespeelt of hanteert."

Nee hij is nog niet klaar:

"Of mijn werkster nu op dezelfde piano gaat spelen als waarop Beethoven eens speelde, zij produceert geen kunst. Hij deed dat wèl."

Terug naar papiersoorten.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2020, 19:25:04 »
Nou ben ik - onbekend met Dick Boer - eigenlijk wel benieuwd.  Volgens mij is het bekend dat George Eastman bang was dat fotografie een naam zou krijgen als 'vrouwenhobby' (omdat vrouwen in die tijd waarschijnlijk ook minder te besteden hadden).  Daarom verzon hij volgens hem typisch 'mannelijke' namen voor zijn produkten.  Keelklanken als 'Kodak' en 'Ektar' die je eigenlijk eerder bij de hondentraining van het Pruissische leger zou verwachten.  En misschien heeft zich dat zelfs doorgezet in de naamgeving van andere fabrikanten (Hector, Rokkor, etc. )

Dus hij zou niet de eerste zijn die op die manier de hobby een onprettige bijsmaak geeft.

Ondanks dat ik een beetje off topic ga moet ik als oud Kodak medewerker even reageren.

De reden dat George Eastman de letter "K" koos voor zijn producten was simpel, hij vond het gewoon een prettige letter en geschikt voor internationaal gebruik omdat de K klank in iedere taal uitspreekbaar was.  ^^
De naam Kodak was oorspronkelijk NODAK afkomstig van de staat NOrth DAKota maar Eastman vond Kodak prettiger klinken.
En hij vond fotografie zeker geen exclusieve mannen hobby, op de oude Kodak reclames zie je vaak een dame met een camera en als kinderen met een Kodak fotograferen op die reclames is het vaak weer een meisje die de camera bedient, Eastman wilde iedereen aan de fotografie helpen.

En om toch weer een beetje on topic te komen, kan ik Pepijn behalve het Fotoboek van Dick Boer ook het boekje 200 Doka tips van Emile Voogel en Peter Keyzer aanraden, ook dat is zeer geschikt voor de beginner.

Offline DutchLeeuwtje

• Vaste bezoeker
    • Mijn eerste uitprobeersels
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2020, 20:04:42 »
Pratend over Kodak. Kwam laatst het boek tegen: The Theory of the Photographic Process
BY C.E. KENNETH MEES, D.Sc., F.R.S.
VICE PRESIDENT IN CHARGE OF RESEARCH AND DEVELOPMENT· EASTMAN KODAK COMPANY

1118 pagina's fotografisch scheikunde en natuurkunde van het meest nerdy niveau. Ben ook niet verder gekomen dan pagina 16  8(

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2020, 20:17:59 »
Begin jaren 90 heb ik dit boekje heel veel gebruikt: https://www.stormybooks.nl/a-41481043/hobby-vrije-tijd/life-de-fotografie-handleiding-voor-de-fotograaf/#description

Handzaam formaat ook nog en er staat zelfs een tabelletje van fotopapieren uit die tijd in in  :D

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2020, 20:50:58 »
Begin jaren 90 heb ik dit boekje heel veel gebruikt: https://www.stormybooks.nl/a-41481043/hobby-vrije-tijd/life-de-fotografie-handleiding-voor-de-fotograaf/#description

Handzaam formaat ook nog en er staat zelfs een tabelletje van fotopapieren uit die tijd in in  :D

Jon

Dat boekje heb ik ook, de druk uit 1972, nog van mijn vader geweest.

Dus dit zijn voorlopig de drie aan te raden naslagwerken.  :D

Offline Clemens

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Nikon F2, Leica M2
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2020, 23:29:17 »
In mijn kast staan ook een paar versies van Dick Boers uitgaven. Nogal een verschil tussen de uitgaven van 1953 en 1973!

Ik heb indertijd ook de serie van Hans Götze gekocht en daar veel aan gehad.
"Over negatieven" en "over positieven" zij de titels die voor dit draadje geschikt zijn lijkt me.