Auteur Topic: Inscannen 6X6 negatieven in Linux  (gelezen 718 keer)

Online Eef

• Vaste bezoeker
Inscannen 6X6 negatieven in Linux
« Gepost op: 20 juni 2020, 22:38:45 »
Goedenavond,

Tot voor kort gebruikte ik op mijn Mac een perfect programma om op mijn Canoscan negatieven in te scannen. Welnu, de Mac is dood. Dus een probleem.
Daarnaast gebruik ik uitsluitend Linux. Weet iemand of het mogelijk is om via "Gimp" negatieven te kunnen scannen en te importeren ?
Als dit niet kan, dan kan ik het ook nog proberen op een oude Windows met PhotoFiltre. Heeft iemand daar wellicht ervaring mee?
Als mijn vraag niet duidelijk genoeg is (hetgeen ik me kan voorstellen), even reageren svp.

Groet,

Eef.
Beware of darkness.

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
Re: Inscannen 6X6 negatieven in Linux
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2020, 23:07:06 »
Geen idee of het via Gimp kan maar in ieder geval werkt Vuescan prima in Linux. Daarna kun je natuurlijk in Gimp of Darktable verder aan de slag.

Bij mijn Epson V550 was het voor mij nog een hele klus om de scanner herkend te krijgen in linux. Dit zal wel aan mij hebben gelegen.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Online Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2020, 23:12:51 »
Geen idee of het via Gimp kan maar in ieder geval werkt Vuescan prima in Linux. Daarna kun je natuurlijk in Gimp of Darktable verder aan de slag.

Bij mijn Epson V550 was het voor mij nog een hele klus om de scanner herkend te krijgen in linux. Dit zal wel aan mij hebben gelegen.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Ten eerste: bedankt voor het antwoord.
Ten tweede : Simple scan werkt perfect in Linux. Het probleem is dat het me niet lukt om die scans goed geimporteerd te krijgen. Ik ga morgen Gimp maar eens "uitmelken".
Beware of darkness.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2020, 23:14:34 »
Je kunt bij Canon toch de scansoftware downloaden als je dit niet op cd hebt?
Uit ervaring weet ik inmiddels dat je de scansoftware niet moet laten bewerken maar uitsluitend laten scannen en dan met fotobewerkingssoftware de boel bewerken.

Ik heb zelf ook Photofiltre studio 10 maar ik dacht niet dat je hier rechtstreeks mee kan scannen, ik zal zo toch eens kijken.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Online Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2020, 23:20:43 »
Je kunt bij Canon toch de scansoftware downloaden als je dit niet op cd hebt?
Uit ervaring weet ik inmiddels dat je de scansoftware niet moet laten bewerken maar uitsluitend laten scannen en dan met fotobewerkingssoftware de boel bewerken.

Ik heb zelf ook Photofiltre studio 10 maar ik dacht niet dat je hier rechtstreeks mee kan scannen, ik zal zo toch eens kijken.

Ik heb een misverstand gewekt. De canon scant zeer goed in, alleen de verwerking daarna niet. Maar daar gha ik morgen via Gimp wel aan werken.
Beware of darkness.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2020, 23:25:42 »
Je scanner werkt, de bestanden sla ja dan in een map op na het scannen en als deze bestanden niet corrupt zijn kan je ze toch in ieder fotobewerkingsprogramma openen?

Online Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2020, 23:28:54 »
Je scanner werkt, de bestanden sla ja dan in een map op na het scannen en als deze bestanden niet corrupt zijn kan je ze toch in ieder fotobewerkingsprogramma openen?

Wat ik al zei : DAAR maak ik ergens een fout. Morgen ga ik ermee aan de bak. Heb inmiddels genoeg programma's om dat mee te doen : Gthumb, Darktable en Gimp.
Beware of darkness.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2020, 23:39:09 »
Als je de bestanden als JPG of TIFF opslaat dan kan ieder programma deze normaal openen.
Als je ze als RAW opslaat dan kan Gimp ze niet zondemeer openen.

Gratis fotobewerking voor RAW is Rawtherapee

Er zijn verschillende soorten RAW en om dat op te lossen is er een gratis programma van Adobe die de meeste RAW versies omzet naar DNG en DNG zou de nieuwe standaard moeten worden voor RAW.

Online Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2020, 23:46:42 »
Als je de bestanden als JPG of TIFF opslaat dan kan ieder programma deze normaal openen.
Als je ze als RAW opslaat dan kan Gimp ze niet zondemeer openen.

Gratis fotobewerking voor RAW is Rawtherapee

Er zijn verschillende soorten RAW en om dat op te lossen is er een gratis programma van Adobe die de meeste RAW versies omzet naar DNG en DNG zou de nieuwe standaard moeten worden voor RAW.

Top. Ik ga het proberen.
Beware of darkness.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2020, 10:07:25 »
Tiff en Raw bestanden zouden goed moeten werken in Darktable en Gimp. Ik gebruik een Epson scanner op Linux Mint 18. Een mogelijkheid om direct vanuit Gimp of Darktable te scannen in Linux is er volgensmij niet.

Xsane is een erg goed programma om in Linux te scannen.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
« Reactie #10 Gepost op: 21 juni 2020, 14:58:41 »
Ik gebruik al jaren naar redelijke tevredenheid xsane op mn ubuntu bak emt zowel een epson 3200 als een nikon ls-30. opslaan doe ik meestal in tiff 8 of 16 bits (verschilt per scanner) en bewerken doe ik in Darktable. alleen als ik echt wil knippen en plakken in het beeld grijp ik naar gimp, maar dat komt hoogst zelden voor. ook dat gaat eigenlijk prima.

ik zou zeggen, probeer xsane eens

de interfarce is effe wennen, maar helaas is dat met zo ongeveer elke scansoftware zo. er staan redelijk wat tutorials op youtube. vooral selecties maken en de filmtypes editen is een ramp in xsane. erg on-intuitief. gelukkig went het snel
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Online Eef

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2020, 15:49:22 »
Ik gebruik al jaren naar redelijke tevredenheid xsane op mn ubuntu bak emt zowel een epson 3200 als een nikon ls-30. opslaan doe ik meestal in tiff 8 of 16 bits (verschilt per scanner) en bewerken doe ik in Darktable. alleen als ik echt wil knippen en plakken in het beeld grijp ik naar gimp, maar dat komt hoogst zelden voor. ook dat gaat eigenlijk prima.

ik zou zeggen, probeer xsane eens

de interfarce is effe wennen, maar helaas is dat met zo ongeveer elke scansoftware zo. er staan redelijk wat tutorials op youtube. vooral selecties maken en de filmtypes editen is een ramp in xsane. erg on-intuitief. gelukkig went het snel

Dit was de GOUDEN tip. Heb Mint even gedownload met Xsane : werkt PERFECT. Dank voor de tip.

Topic kan op slot.
Beware of darkness.