Auteur Topic: Pro8mm Ektachrome 100D in dubbel super 8  (gelezen 194 keer)

Offline sven

• Nieuw
  • *
Pro8mm Ektachrome 100D in dubbel super 8
« Gepost op: 20 juni 2020, 17:50:43 »
Zoals sommigen misschien weten is er sinds 2016 geen makkelijk verkrijgbare kleuren film in het dubbel super 8 film formaat meer te krijgen, en sinds 2013 niet meer van Kodak.

Echter gaat het bedrijf Pro8mm deze zomer een limited batch van de nieuwe Ektachrome 7294 in dubbel super 8 laten produceren en verkopen. Het is echter wel op pre-order en je moet voor maandag bestellen, zodoende dacht ik het hier toch maar even te melden. Als je dit spul wil moet je nu de pre-order doen, volgende run zou pas vanaf oktober weer zijn. Via click en surr kan je ook melden, die willen het misschien in hun winkel kopen maar doen een bestelling aan de hand van belangstelling. Wel duurder daar, er zouden ook andere bedrijven van plan zijn om wat dubbel super 8 van Pro8mm te kopen, maar welke is onduidelijk.

Zie: https://www.pro8mm.com/blogs/blog/introducing-the-new-ektachrome-in-double-super-8-film?fbclid=IwAR3Mqz_6ha0-CPMIC0C3KsdLQQxthctly0_XDVBNPD11g8ZqEW1jKBFA3mo

Mocht dit een succes worden dan komen misschien andere Kodak films ook in het dubbel super 8 formaat zoals Vision 3 250D of Vision 3 50D.

Even los hiervan is sinds kort ook Ektachrome 7294 in dubbel 8 te krijgen via FPP, Mutascan en John Schwind. Film is alleen wel alleen maar op de kleine 7,5m rollen te krijgen, de 30m is er helaas nog niet.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2020, 17:54:23 door sven »

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Betwijfel het.
    • Flickr
Re: Pro8mm Ektachrome 100D in dubbel super 8
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2020, 21:32:06 »
Ik wist ├╝berhaupt niet dat Dubbel Super 8 bestond, nog nooit van gehoord.
Ik ken Super 8 en Dubbel 8, Dubbel Super 8 is voor mij de grote onbekende.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2020, 14:18:33 »
Ik zou wel willen schieten in Dubbel super 8 Max en Ultra
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2020, 14:23:11 »
Ik wist ├╝berhaupt niet dat Dubbel Super 8 bestond, nog nooit van gehoord.
Ik ken Super 8 en Dubbel 8, Dubbel Super 8 is voor mij de grote onbekende.
Je wil niet weten hoe veel filmformaten er zijn buiten de bekende 8mm, 16mm en 35mm.

Oneindig veel gewoon.

En fans van deze obscure formaten willen natuurlijk allemaal dat Kodak weer film voor hun gaat maken  ^^

Denk aan 28mm, 4 3/4mm, 7mm, 9,5mm, 26mm.

Zelf een filmperforatie machine maken/restoureren en afstellen is moelijk moelijk moelijk. De marges waar je mee werkt zijn erg klijn. En dan moet je natuurlijk nog ongeperforeerde film kunnen kopen ergens....

Of een grotere stock kopen (35mm, 70mm) en de perforaties er afsnijden. Zo werden veel smallgauge films gemaakt vroeger.

Maar ja dan heb je ook een snijmachine nodig en dat is ook moelijk moelijk moelijk  8(
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2020, 14:46:38 door Kodachrome25 »
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline sven

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2020, 20:49:18 »
Dubbel super8 is nooit erg populair geweest in het westen. Hoewel er wel een aantal mooie cameras gemaakt zijn zoals de Elmo C300, Pathe webo Ds8 en Canon Ds8. Ook zijn er cameras omgebouwd zoals de Bolex H8 Rex.

Achter het ijzeren gordijn echter was het een heel ander verhaal. Daar was dubbel super8 best populair. Met de kleine Quarz ds8 cameras bijvoorbeeld. Daar gaat bijvoorbeeld 10m film in. Of bijvoorbeeld de Oost Duitse pentaflex. Orwo en svema maakte Ds8 film.

De tot dit moment enige goed verkrijgbare dubbel super8 film is fomapan r100 in 10m en 30m.

Daarnaast maakte tot voorkort Kahl Ds8 films namelijk in kleur omkeer ut18 en ut21, en orwo un54 en n74 omgewerkt naar Ds8. Verder maakte Kahl nog een aantal negatief films in Ds8. Maar is sinds ze niet meer aan particulieren leveren extreem lastig aan te komen...

Daar komt dan nu van pro8mm Ektachrome 100d bij en misschien als het een succes word andere Kodak emulsie. We zullen zien ben benieuwd hoe het lopen gaat.

Een ander bijzonder film formaat wat ook gebruik maakt van Ds8 film is die ultra Ds8.

Ik weet trouwens wel wat mensen die uit 16mm film 9,5mm kunnen maken. Alleen z/w is lastig aangezien er geen plek is die dat ontwikkeld alleen voor kleur zijn er beperkte opties. Ik heb wat verhalen over Ektachrome 16mm geperforeerd en gesneden naar 9.5mm gelezen. Zelf heb ik zo wat z/w film in 9.5mm gekocht een paar jaar geleden maar verder niet veel mee kunnen doen vanwege dat probleem. Plus ik ben te druk geweest met andere formaten waardoor dit project een beetje in de ijskast bij mij verdwenen is.....

Als je op Ektachrome 100d in dubbel super8 filmen wil moet je niet te lang wachten de deadline is bijna. Maandag loopt die al af.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2020, 20:56:09 door sven »