De Fototas > Lichtmeters

lichtmeter vraag

(1/5) > >>

patrick2wd:
beste medeforummers

onlangs heb ik een klassieke camera gekocht.
omdat ik er een beetje uit ben moet ik mij weer inlezen met belichting en de rest (ontwikkelen)

nu zoek ik een lichtmeter voor portret en landschap.
waar moet ik dit zoeken en wat moet ik zoeken..

vast dank voor jullie tips en links!

cmug:
Stel vast hoeveel je wilt uitgeven. Stel vast of je nieuw of 2e hands wilt. Denk na over compactheid. Wil je liever LCD of liever een wijzer. Etc. Etc.

Fotomaan:
Ik heb zelf een Minolta Autometer IIIf en die bevalt erg goed.
https://m.youtube.com/watch?v=qjkPiYK2uFM

Huub:
Er is een Wiki over belichtingsmeters, die vermoedelijk een deel van je vragen zal beantwoorden.

Verder is de vraag hoeveel je uit wilt geven, of je iets moderns wilt of iets dat bij je (vermoedelijk oudere) camera past. En als het grootformaat is, kan een spotmeter een optie zijn, voor de kleinere formaten ben je met een normale meter voor opvallend licht waarschijnlijk al redelijk bediend. Ik heb zelf een Minolta IVF, een Gossen Spotmaster en een Seconic L508. Ze bevallen alle drie goed, waarbij de Seconic meestal als backup dient.

Marktplaats en andere online sites, fotografica beurzen of hier rondvragen zijn opties voor de aanschaf.

dynax75:
Een lichtmeter kun je net zo duur maken als je wilt. Wil je bijvoorbeeld opvallend of reflecterend licht meten of beide bijvoorbeeld? Wil je ook flitslicht kunnen meten?
Heb zelf de Sekonic L-758D ooit gekocht. Fijne meter, maar geen kleintje die je zo in je broekzak stopt. Een licht meter koop je voor vele jaren.

Bij landschap kan zowel opvallend als reflecterend licht meten handig zijn.
Opvallend om gewoon makkelijk een meting te doen en reflecterend als je contrast wil meten tussen de lichte en donkere delen in je foto en daar je belichting op afstemmen.
Goed licht meten is ook nog een kunst. Meest makkelijk is volgens mij opvallend licht meten en dan natuurlijk zelfde licht meten als op je onderwerp valt.

Als je flitsers gaat gebruiken voor je portretten, dan is ook handig om dat te kunnen meten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie