Auteur Topic: experimenten op RA4  (gelezen 343 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
experimenten op RA4
« Gepost op: 3 juni 2020, 22:02:56 »
Zo. Gisteren weer een hele dag met Bram van ASA in de weer geweest met omkeer fotografie op RA4 kleurenpapier, direct uit de camera.

Een heel gedoe aangezien nergens op het web een goed proces te vinden is. Overal word maar summier het globale proces beschreven of laten ze maar een paar stappen in beeld zien.

we zijn er nog niet helemaal uit, maar de eerste resultaten zijn bemoedigend. wel maakte ik een prachtige fout die ons meteen twee uur pielen kostte: ik interpreteerde de belichtingsgradatie verkeerdom: donker is korter i.p.v. langer belichten...
1.

De getallen zijn secondes belichting op f22. gevoeligheid van Fuji Crystal Archive papier is ongeveer 6ASA.
2.

Ook hadden we veel problemen met zwarting. bij de eerste foto's ging het nog, maar het werd steeds minder na een aantal foto's. dat bleek door het spoelwater te komen.
je moet tusse elke stap spoelen, maar dan wel in 3 verschillende bakken, en niet in een en dezelfde bak.

we hebben nog niet de juiste formule gevonden, dus we gaan binnenkort verder, maar hier de meest bevredigende resultaten:

3.

te donker, en kleurzweem in de donkere partijen.

4.

Twee stops lichter en nabelicht met kunstlicht ipv zonlicht

5.

Extra filter voor de lens. duidelijk te warm.

Wat ook raar is dat sommige kleuren niet goed over komen. Bram heeft een legergroene broek aan, maar op de foto is deze bruin. verder zijn de glazen in zijn zonnebril veel donkerder en bruiner dan op de foto terecht gekomen is.

Uiteraard zijn alle foto's in spiegelbeeld doordat ze op de plek van het negatief zitten in de camera.

binnenkort gaan we er mee door en hopen dan meer voorspelbare resultaten te krijgen
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline rvanstormbroek

• Vaste bezoeker
  • Beeld in heden terugbrengen naar het verleden
Re: experimenten op RA4
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2020, 06:32:58 »
Succes , leuk resultaat

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2020, 08:50:43 »
Het beste werkt daarom een Jobo rotatie processor waar je in de drum heel gemakkelijk kunt tussenspoelen. Als je C41 gaat ontwikkelen en je gaat de chemie her-gebruiken heb je min of meer het zelfde probleem.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2020, 09:14:24 »
Halverwege de dag zijn we geswitched naar een jobo cpa2 . vandaar sommige vlekken omdat de filmhouder geen tijd kreeg om te drogen.  :D

Maar alsnog deden we de c41 stap in bakjes om contaminatie van de tank te voorkomen en beter zicht te hebben op de nabelichting.

Ook de chemietemperatuur is belangrijk natuurlijk. De c41 zat wel in tankjes in de cpa2 om ze op 33 graden te houden.
--

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2020, 09:58:14 »
ja cool!  :D
pittig heh, om die blauwige zweem er uit te krijgen.
wat voor filtertjes gebruik jij daar voor?

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2020, 10:00:43 »
Op het ogenblik uit een oud cibachrome setje, bij de laatste fotos aangevuld met een multicontrast filter 00. Dat is duidelijk te veel. Maar nu we het process wat stabieler hebben, kunnen we met filters gaan schuiven.
--

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2020, 10:49:57 »
het is een gaaf systeem heh! zelf heb ik het binnen getest,
dan gebruik ik een kunstlicht filter op mijn flitser,
maar van het blauw kwam ik niet (helemaal ) af
nou ja, toen ik doorsloeg in het oranje, maar toen werd alles oranje..
nu werk ik nog op Agfa, maar heb een rol kodak liggen voor de nabije toekomst..
ik houd je bevindingen in de gaten! sccs! en maak het mooi!
(ah en mocht je geinterreseerd zijn waar ik nu ongeveer ben, dan kan je even op mijn flickr kijken.. linkje hieronder..)
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2020, 11:00:13 door defotobakker »

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2020, 14:25:17 »
Ik heb nog een rest pak Kodak RA-4 in de aanbieding liggen. Voor nog geen Eur. 10 voor 50+ vel 20x25cm/8x10".
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2020, 19:57:10 »
Zijn dit nou resultaten met je zelfbouwcamera? Of duurt dat nog even voordat die functioneel is?

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2020, 02:04:33 »
Dat loopt semi paralel. Alleen heb ik net anderhalve maand verhuizingsopruiming en griep achter de rug. :'(

Het materiaal voor de eerste filmcassette is gesneden. Zodra die klaar is en goed bevonden, ga ik een matglashouder maken en daarna de achterkant van de camera afmaken. Leek mij de slimste procedure. Ondertussen klooien we met ra4 en een sinar verder.
--