Auteur Topic: Twijfel af stappen van Canon FD naar Leica R of Nikon AF  (gelezen 457 keer)

Online Eef

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Twijfel af stappen van Canon FD naar Leica R of Nikon AF
« Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2020, 15:03:35 »
Ik heb te weinig Canon FD glas om er een goed oordeel over te vormen. Maar een camera als de Leica R8/R9 met 2 of 3 goede lenzen erbij trekt mij ook wel. Zeker nu het 'betaalbaar' is geworden.

Als een soort after thought: het gevoel van en werken met een 'oude mechanische camera' is voor mij een belangrijke reden om analoog te schieten. En een nieuwe camera of lens geeft mij (tijdelijke) inspiratie om er weer op uit te trekken. Maar ik merk wel steeds meer (en dat is vloeken in de kerk bij verzamelaars) dat less is more. Als ik een aantal 35 mm of midden formaat camara's heb, dan pik ik er altijd dezelfde 2-3 uit om mee op pad te gaan. De rest is mooi in de verzameling maar voegt fotografisch voor mij weinig toe.

Je hebt wel een punt. Ik heb het laatste jaar alles de deur uit gemikt en werk nog "slechts" met mijn Mamiya. Het heeft het fotografische leven wel een stuk overzichtelijker gemaakt.
Beware of darkness. Sunny 16.

Offline srdlm

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 22 mei 2020, 20:46:41 »
Geef van Vleteren een wegwerp camera en hij maakt er waarschijnlijk kunstwerkjes mee.
Was kort geleden nog een draadje over.
Met andere woorden, ik kan me voorstellen dat je toe bent aan iets nieuws, en als dat beter voelt zul je er meer plezier mee beleven. Dat kan zeker resulteren in betere foto’s. Je moet je ook prettig voelen met je gereedschap.
Maar de kwaliteit van de set die je inruilt voor iets nieuws daar zal het niet aan gelegen hebben.
Succes met je overweging.

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2020, 18:58:42 »
Ik heb ooit een Leica R Summicron objectief via Leitax laten ombouwen (kosten € 200) naar een Nikon vatting.

Dus ik heb alleen ervaring i.c.m. met een Nikon body, maar ik vond het een verademing.
Scherp op volle lensopening en de Leica R objectieven zijn enorm goed gebouwd en solide.

Wat mij betreft zou de keuze snel gemaakt zijn. Een R6.2 of R8 body en je gewenste en meest gebruikte R objectief.

https://www.35mmc.com/30/03/2020/leica-r6-2-review-james-tocchio/
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2020, 19:06:39 door Paul Verrips »

Offline Theo35

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2020, 16:44:41 »
" Wat mij betreft zou de keuze snel gemaakt zijn. Een R6.2 of R8 body en je gewenste en meest gebruikte R objectief."

Ja een R6.2 met een Summicron.
Voor mij bestaat er  geen betere keus.
Lekker alles met de hand instellen,
met andere woorden je hersens gebruiken
Groet
Theo35

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2020, 18:58:11 »
of een R8, dan kan je op een mindere dag ook foto's nemen, op A,S, of P.. lekker makkelijk... :)
ah en ja, ik heb een R8 met een 50mm 2.0. de R8 maakt foto's, maar veranderd in mijnbeleving niet zo veel aan het fotograferen.. het matglas is fijn, maar niet heeeel fijn, en hen objectief draait in mijn beleving wat ver, (je moet veel draaien van dichtbij naar verder weg.. de foto's,  het zijn foto's, ik vind ze vaak mooi, maar mijn Nikon doet niet voor onder..
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2020, 20:06:37 door defotobakker »

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2020, 20:31:44 »
Dank voor jullie reacties allemaal!

Ik ben niet zeker, daarom vraag ik het aan mijn medemens  :D

Het probleem is dat als ik ergens een dagje induik, en online alle grote analoge fotografiemerken (35mm SLR) met elkaar ga vergelijken, inclusief de lenzen... gaat het allemaal zoemen in mijn hoofd.

Zo veel kleine details. Zo veel merken, functies en kwaliteiten. Het is makkelijk om te verzuipen in de vele keuzes.

Zoals mensen hier al hebben obgemerkt, soms is less.... more. Ik ben in ieder geval mijn FD lenzen die ik toch al jaren niet heb gebruikt, aan het verkopen. Dat gaat al wat schelen.

Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon