Auteur Topic: Olympus adapters 3D geprint.  (gelezen 402 keer)

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
Olympus adapters 3D geprint.
« Gepost op: 20 mei 2020, 20:31:04 »
Onlangs heeft mijn kleinzoon een 3D printer aangeschaft. Om te oefenen en opa een plezier te doen heeft ie een aantal dingetjes voor mijn OM camera's geprint. Toch handig zo'n 3D printer...

Gripje voor de OM serie.

PX625 naar SR44 batterij.

PX625 naar SR44 met plek voor een diode.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Dolf

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Olympus adapters 3D geprint.
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2020, 21:26:59 »
Das nog eens handig zo'n kleinzoon ;)

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2020, 11:32:48 »
Dat is mooi vooral die batterij houder voor PX625 naar LR44. Het gripje op mijn OM20 is heel anders.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2020, 19:19:37 »
Prints zien er strak uit!
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2020, 19:42:16 »
Dat is mooi vooral die batterij houder voor PX625 naar LR44. Het gripje op mijn OM20 is heel anders.
Dat gripje staat op Thingiverse, eigen ontwerp. Daar staan de batterijhouders overigens ook op.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. Mamiya 645 set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2020, 19:43:36 »
Prints zien er strak uit!
Nu wel, de eerste run ging niet zo goed, de batterijhouders kwamen er ovaal uit  ^^ maar na enige afstel werkzaamheden ging het perfect.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2020, 14:05:28 »
Als ik eerst een 3D printer moet kopen van +/- €300 dan word dat een duur batterijhoudertje  :'D

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2020, 14:50:03 »
Als ik eerst een 3D printer moet kopen van +/- €300 dan word dat een duur batterijhoudertje  :'D

<:)  dat vind en wij ook !!  voor de  OM1  en de  Lunasix3  houden wij het gemakshalve op  de   hooraparatenbatterijtjes  ( zink/ lucht )  samen met de rubber-ringetjes

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2020, 20:34:34 »
Niet als je ontwerpen kan maken op aanvraag van leden hier en die op kosten uit kan printen.

Er zijn vast tig dingetjes waarvoor 3d printen een uitweg is.
Support me on Patreon

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2020, 20:42:54 »
Een beetje 3D printer kost geen Eur. 300 maar Eur. 3000 en een bijbehorende 3D scanner nog een keer Eur. 1000.
Het wordt ook veel gebruikt om oude polymeren (plastic) componenten, tandwielen e.d. voor vintage audio na te maken. Maar zo'n tandwieltje kost dan wel Eur. 25 wil je de kosten er uit gaan halen. Toch is er veel vraag naar. Over een paar jaar zal het wel veel goedkoper zijn.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2020, 20:53:18 »
Een beetje 3D printer kost geen Eur. 300 maar Eur. 3000 en een bijbehorende 3D scanner nog een keer Eur. 1000.
Het wordt ook veel gebruikt om oude polymeren (plastic) componenten, tandwielen e.d. voor vintage audio na te maken. Maar zo'n tandwieltje kost dan wel Eur. 25 wil je de kosten er uit gaan halen. Toch is er veel vraag naar. Over een paar jaar zal het wel veel goedkoper zijn.
3000 euro 3D printer is best well high-end... tegenwoordig heb je al goede, kant en klare modellen rond de 300-500 euro.
Support me on Patreon

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2020, 21:00:11 »
3000 euro 3D printer is best well high-end... tegenwoordig heb je al goede, kant en klare modellen rond de 300-500 euro.
€175,- heeft ie er voor betaald, een kilo filament (PLA) kost €23,95. Inmiddels heeft ie al 5 van die adaptertjes verkocht voor €5,- per stuk dus 1 rol filament heeft ie er al uit.
Het volgende wat ie gaat printen is behuizingen voor Raspberry PI printplaat computertjes en zo is ie in no time uit de kosten.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2020, 21:44:16 »
Probeer er maar eens een goed tandwiel mee te printen ...

Op MFBFreaks zijn ze er jaren mee bezig geweest en recent is een voormalige CNC ontwikkelaar er met een goede 3D printer (een paar duizend Euro dus) in geslaagd exacte tandwielen (ook de goede shore)  na te maken van vnml. cassette loopwerken. Beetje jammer als je een Nakamichi Dragon hebt staan die je niet meer kunt gebruiken want zo'n gebruiker heeft geen probleem met een passend tandwieltje voor Eur. 100.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2020, 23:03:35 »
Het leuke is dat je bij een instapmodel heel veel upgrades van internet kan halen en zelf kan printen. Van klemmetjes om de kabels weg te werken tot geleiders voor het filament (loopt soepeler).

Zelf heb ik mijn eerste kilo filament er inmiddels in 9 weken doorheen, o.a. 135 naar 120 film adapters, van die hotshoe stukjes met de iso-snelheid er op, batterijadapters, sleutelhangers en allerlei speelgoed. Je blijft bezig.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline Marcel

• Vaste bezoeker
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2020, 08:54:20 »
Het leuke is dat je bij een instapmodel heel veel upgrades van internet kan halen en zelf kan printen. Van klemmetjes om de kabels weg te werken tot geleiders voor het filament (loopt soepeler).

Zelf heb ik mijn eerste kilo filament er inmiddels in 9 weken doorheen, o.a. 135 naar 120 film adapters, van die hotshoe stukjes met de iso-snelheid er op, batterijadapters, sleutelhangers en allerlei speelgoed. Je blijft bezig.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Waarom zou je heel veel geld uitgeven als je toch geen tandwieltje wilt printen.
De goedkope 3D printer voldoen voor een bepaald doel en dat is toch prima, ik zou ook geen Bentley of Ferrari kopen als auto om alleen maar boodschappen mee te doen.