Auteur Topic: Welk rolletje in mijn Bilora Stahl Box  (gelezen 169 keer)

Offline RonMon

• Nieuw
  • *
  • De eerste stapjes maken in de handmatige standen.
Welk rolletje in mijn Bilora Stahl Box
« Gepost op: 20 mei 2020, 12:03:24 »
Hallo allen,

Ik ben een beginnend digitaal fotograaf (heb altijd automatisch geschoten en sinds dit jaar na het volgen van een basiscursus ook in de M,A,S en P stand).
Daarnaast ben ik ook een begonnen met analoog fotograferen, omdat ISO, sluitertijd en diafragma-kennis ook daar op toe te passen is.
En om me nog meer op de hals te halen heb ik ook het plan om een 120 film te kopen voor mijn Bilora Stahl Box  :P (ik wilde eigenlijk mijn Kodak Brownie model D gebruiken, maar aangezien ik geen doka heb om een 120 film over te zetten op de 620 spoel in de Kodak wil ik eerst de Bilora proberen).
Nu is mijn vraag; welke ISO waarde moet dit rolletje hebben. Voor zover ik weet is het diafragma van de Bilora f/11 en de sluitertijd 1/40 of Bulb.
Als ik bij zomer's weer foto's wil maken met de standaard sluitertijd, welke ISO moet ik dan hebben?
Of is het beter om op de Bulb stand te fotograferen (vanaf statief eventueel) en dan de sluiter zelf een bepaalde tijd open te laten? En zo ja, hoe lang zou dat dan zijn voor een foto in de zon, of een foto met wat bewolking, of binnenshuis overdag?

Een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie de antwoorden hebben.
Als er nog iets niet duidelijk is, dan hoor ik het wel!

Groet,
Ronald

Offline Petrusk

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Welk rolletje in mijn Bilora Stahl Box
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2020, 12:15:18 »
Hoi Ronald,

Ik zou gaan voor een iso 100 rolletje voor algemeen gebruik of een iso 50 als je alleen bij zonnig weer fotografeerd
Verder zou ik gezien de lange sluitertijd zoveel mogelijk op statief werken of goed oefenen met stilhouden en langzaam afdrukken. 
De bulb stand is voornamelijk voor nachtelijke opnames of met flits in donkere ruimtes ook hier op statief.

Grt
Pieter

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Offline beeperhorrie

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2020, 12:48:48 »
Daar ga ik ook in mee. Deze camera's zijn ontworpen voor 50 en 100 ASA.
Voor het stilhouden kan je ook ergens tegenaan leunen, ik heb wel mensen bezig gezien met dit soort camera's die gewoon een lantaarnpaal als steun gebruiken om een goede stabiele houding aan te nemen voor de foto.

Offline RonMon

• Nieuw
  • *
  • De eerste stapjes maken in de handmatige standen.
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2020, 13:07:39 »
Wat een snelle (en eenduidige) reacties! Daar kan ik wat mee.
Ook een handige tip van die lantaarnpaal.

Groet,
Ronald

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2020, 14:34:02 »
Ik ben het er niet mee eens camera: weinig licht sterk, sluitertijden beperkt.
Conclusie stop er een 400iso film in, een laag gevoelige film onzin steile curven weinig contrast omvang, gaat niet vergroten waarschijnlijk scannen.
Wim

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2020, 14:51:25 »
Ik ben het er niet mee eens camera: weinig licht sterk, sluitertijden beperkt.
Conclusie stop er een 400iso film in, een laag gevoelige film onzin steile curven weinig contrast omvang, gaat niet vergroten waarschijnlijk scannen.

400 iso met alleen 1/30-1/40 als sluitertijd en diafragma 11 en 16 gaat met een beetje zonnig weer wel lastig worden.

100 iso lijkt me ook een prima optie. Die hebben prima contrast omvang.

Je moet er natuurlijk wel een mooi bijpassend Bilora Biloret statiefje bij hebben  :D

Jon

Offline paudee

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2020, 17:26:25 »
Ik heb in mijn Box Tengor een ISO 100 Fuji kleur getest en er een paar verrassend fraaie plaatjes (6 x 9) uitgekregen, wel op statief de sluitertijd gegokt op 1/60 ste.
Het licht schijnt in de duisternis,..........

Offline Erik van der Harst

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2020, 19:37:58 »
Mijn Kodak box deed het prima met 400 asa. Daarbij met film: beter overbelicht dan onderbelicht. Digitaal net andersom.
If it ain´t broke don´t fix it