Auteur Topic: Nieuw dia (E-6) ontwikkelaar van Cinestill  (gelezen 217 keer)

Offline Gilex_35mm

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Caffenol-C-L gebruiker en koffie drinker
Nieuw dia (E-6) ontwikkelaar van Cinestill
« Gepost op: 20 mei 2020, 08:17:39 »
Nieuws van Cinestill speciaal voor de diafilm (E-6) gebruikers: (die zelf willen of kunnen ontwikkelen)
Nog niet verkrijgbaar op het moment maar Cinestill geeft aan het in de zomer in de E.U beschikbaar is
Citaat
Introducing: Cs6 “Creative Slide” 3-Bath process for color-timing E-6 reversal film at home!

Slide film is ageless. For years, photographers have loaded it into their cameras and have created memories that they can view, positive images on strips of film, that could be mounted and projected in all its glory. Then, it all but vanished. Until Kodak brought back the enchanting E100 yet again, reigniting the passion for positive.

We are proud to introduce our new Cs6 “Creative Slide” 3-Bath Process for color-timing E-6 reversal film, creating three new distinct slide film results - the true wonder of slide film unlocked. This process illuminates unique color profiles never before seen on slide film, effectively turning the tried and true standard into 3 totally different films.
.....
Want to shoot slide film? Want it to be quick and easy to process? Want to still have creative control over how your images look? Introducing the CineStill Cs6 “Creative Slide” 3-Bath Process for simple creative control of your E-6 film.

The reversal process is the purest of analog processes and it’s now more creative and accessible than ever! The colors of slide film are unrivaled and now you can color-time and control dynamic range with alternative 1st developers. For the first time ever, you can change the color profile of your slides. With limited slide film options available today, CineStill is tripling the choices available for slide film, and demystifying slide processing with only 3 baths to appreciate a beautiful photograph. Your slides should be superior to color-corrected negative scans, without sacrificing creative control.
.....

In feite zijn het drie verschillende kits met elk een eigen "kleurtoon" resultaat:

Optie 1:
Citaat
D6 “DaylightChrome” Neutral-tone 5500K 1st Developer
Renders approximately 6+ stops of usable dynamic-range* with bright whites and moderately enhanced color saturation, just like conventional E-6 processing. Daylight-balanced for conventional slides in daylight or with electronic flash. Single-use 1+1 dilution develops 8-16 rolls or 100ft of slide Film.
Optie 2:
Citaat
D9 “DynamicChrome” Warm-tone 1st Developer
Renders approximately 9+ stops of usable dynamic-range*, while maintaining vibrant color-contrast and rich warm tones with preserved highlight and shadow detail (optimized for scanning) for a more cinematic look. Extended exposure latitude increases the usable dynamic-range* of slide film from 6 to 9+ stops! Conventional E-6 processing renders approximately 6 stops of usable dynamic-range*. Perfect for high contrast lighting or backlit subjects in daylight, shade or with electronic flash. Single-use 1+1 dilution develops 8-16 rolls or 100ft of slide Film.
En de derde optie:
Citaat
T6 “TungstenChrome” Cool-tone 3200K 1st Developer
Renders approximately 6+ stops of usable dynamic-range* with cleaner whites, and moderately enhanced color saturation. Shoot in artificial light without sacrificing 2 stops of exposure to color filtering! Kodak's published technical data sheet recommends exposing E100 at EI 25 with an 80A Filter in Tungsten (3200 K) light. Now you can expose at box speed in low-light or even push to EI 200 or 400, and color-time your slides in processing. With conventional E-6 processing this would require color filtration and a 2-4 stop exposure compensation. Single-use 1+1 dilution develops 8-16 rolls or 100ft of Ektachrome

Canon EOS 35mm film & digital SLRs met wat glas en filmrolletjes

Offline DutchLeeuwtje

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Mijn eerste uitprobeersels
Re: Nieuw dia (E-6) ontwikkelaar van Cinestill
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2020, 09:01:04 »
Wow goed nieuws, dank je voor het delen!
Ik heb nog een vriezer vol met 35 mm en 120 colour slides. It's gonna be a colourful summer  ^^
Gaaf ook dat je met verschillende developers kunt werken (experimenteren). Maakt het allemaal wat speelser.
$ 39,- voor 16 rollen ontwikkelen klinkt goed. Alhoewel Fuji ook niet duur is met € 4,- per rol.

Lijkt me alleen gaaf om de ontwikkeltank open te maken en meteen je zelf ontwikkelde 120 formaat dia's te zien met de waterdruppels er nog op. Om van 8x10 dia's nog maar te zwijgen :o
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 09:13:31 door DutchLeeuwtje »

Online ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2020, 09:25:34 »
Klinkt goed! Die "DynamicChrome" met 9+ stops aan dynamic range klinkt wel heel veelbelovend!

Ik ben benieuwd hoe deze ontwikkelaar ervaren wordt in de praktijk door de "experts". Vind het inderdaad iets magisch hebben zo'n 120 formaat dia.
Misschien ooit ook maar eens proberen zelf E6 te doen (maar ik zal beginnen met C41, haha).
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2020, 11:20:14 »
En Kodak was ook voornemens om met E6 chemie te komen... Groeit de markt zo?

Hopelijk is die van Kodak wel zesbads, want dat is toch wel het beste, zegt men.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2020, 11:35:00 »
Ernst-Jan,

Ik denk zekers dat de markt groeit.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2020, 12:30:37 »
Blijft extreme nice markt. Als je chemicaliën als deze aanmaakt, wil je graag zeg binnen 3 maand de capaciteit benutten. Hoeveel forumleden jagen in drie maand 16 diafilms er door ? Een ektachrome kost circa 18,- dus 16 film is kleine €300 aan film materiaal in drie maand. Allemaal m.i. niet realistische. Zo'n verbruik past bij digitaal.
Waar ik veel en veel meer in zie is dat zoals vroeger er serieuze 1 uurs (enkele dagen mag ook) fotopunt komt in een middelgrote stad. Zo'n fotopunt daar zie ik wèl wat in.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2020, 12:38:34 »
Ja, de prijs van diafilm zal omlaag moeten.

En daarvoor zal er weer meer vraag moeten komen.

Kip - ei, ei - kip.
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2020, 12:52:38 »
Prijs is niet allerbelangrijkste. 16 analoge films in drie maand verwerken is veel te veel. Dat zit al aan de limiet wat je m.i. kunt verwerken. In mijn meest productie tijd zat ik op 50 z/w film per jaar. Dat is 12 films in 3 maand. En dan elke week 1 a 2 lange avonden in de doka.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2020, 13:09:11 »
Citaat
Als je chemicaliën als deze aanmaakt, wil je graag zeg binnen 3 maand de capaciteit benutten. Hoeveel forumleden jagen in drie maand 16 diafilms er door ?

cmug, daar heb je zekers gelijk in. Ik haal het niet in ieder geval. Maar dat heeft ook met mijn manier van fotograferen te maken. Om deze reden, ontwikkel ik E-6 momenteel ook niet meer zelf. Ik kon iedere keer chemie wegdoen en dat vind ik toch wel zonde.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2020, 18:05:01 »
En voor die reden is Eastman Kodak R&D aan het steken in tablet/poeder vorm E6 ontwikkelaar.

^^
Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2020, 22:59:18 »
Kodachrome25,

Dus als ik jou goed begrijp, komt Kodak met iets op de proppen, dat wél goed houdbaar is...?!

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2020, 10:40:11 »
One shot ontwikkelaars ben ik altijd voor. Versheid is bij ontwikkelaar goed gegeven. 

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2020, 16:55:06 »
16 films is natuurlijk ook een maximum en gaat ook op voor groot-formaat platen. Sommige platen gebruiken net zoveel chemie (oppervlakte) als 1 film dus kan je 16 opnames ontwikkelen.
En met de meeste chemie kan je ook kleinere batches aanmaken  waar je dan weer minder films (KB) in kunt ontwikkelen. Is ook afhankelijk van de tanks die je gebruikt.
Als je een tank hebt waar een film goed kan ontwikkeld worden met 180 ml hoef je maar 180 ml aan te maken en kun je de rest van het concentraat waarschijnlijk veel langer (onder gas) goed houden voor een volgende batch.
Zo doe ik dat ook altijd met C-41 als ik maar 1 of een paar films te ontwikkelen heb en toch niet te lang wil opsparen van films. Dat laatste kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld eens per jaar ontwikkelen  een paar maanden van het jaar en de rest van het jaar opsparen. Bijvoorbeeld in augustus beginnen met je diafilms en in december met je C-41 films en ZW de rest van het jaar.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.