Jon,
Dan heb je een andere mening dan mij, dat mag. Ik blijf erbij, wil je dat je je fotowerk van continuïteit is, dan moet je kalibreren als je je fotowerk op een beeldscherm bekijkt. Maar, misschien heeft het er ook mee te maken dat ik fotowerk verkoop en ik daar dus anders tegenaan kijk.
Dat fotografie nooit de werkelijkheid is, weet ik ook wel, maar ik denk, dat jij mij niet begrijpt. Voorbeeld: De foto die ik zie op mijn beeldscherm, moet er precies zo uit zien op de afdruk. Daarom, kalibreer ik ook mijn beeldscherm, want krijg ik dan de afdruk terug van het fotovaklab, dan is die identiek aan mijn beeldscherm. Tevens, vind ik, als je foto's verkoopt en men daar dus voor betaalt, dat men daar ook iets van mag verwachten - dat ze waar krijgen voor de verkoopprijs.
Hier wordt vaak juist gezocht naar een bepaalde "look" (er is vast wel iemand die daar een goede Nederlandse vertaling voor heeft) en sommige kleurzweems worden zelfs op prijs gesteld
En waar zeg ik, dat je alle kleurzwemen moet corrigeren? Het gaat erom, dat als je beeldscherm bijvoorbeeld té blauw staat afgesteld, je nooit een correcte waarneming hebt. Je werkt dan gewoon op de gok. En een zonsopkomst of - ondergang, corrigeer ik ook niet naar een neutrale witbalans, maar ik wil wel zien op mijn beeldscherm hoe de foto er echt uit ziet en niets op de blinde gok.