Auteur Topic: Kodak Ektar 100 120 formaat problemen met kleuren.  (gelezen 4138 keer)

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Kodak Ektar 100 120 formaat problemen met kleuren.
« Reactie #15 Gepost op: 3 mei 2020, 19:54:46 »
Doe er maar wat geel bij, de foto is veel te blauw,
Wim

Dit advies zou ik serieus nemen.  ^^
Mijn code blijft analoog.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 3 mei 2020, 20:26:56 »
Hmm... met Ektar 100 had ik ook de moeite om kleuren goed te krijgen. Maar deze zijn helaas  wel erg uit de bocht. De kleurverzadiging neemt als je een negatief-film overbelicht alleen maar toe. Hetzelfde probleem had ik met Fujicolor C200, een onderwep met weinig belichtingscontrast (maar groot kleurcontrast) overbelicht. Hoge verzadiging en veel korrel. (Ik zal kijken of ik die bewuste foto nog kan terugvinden als voorbeeld! :) )

Als je in je fotobewerkings-software naar het histogram kijkt zul je zien, dat deze mogelijk erg vlak is. En dat je weinig kan spelen met de belichting en het contrast.

Laat ik nu toevallig Kodak Ektar 100 zelfs met een color checker hebben opgenomen, redelijk wat ervaring met calibratie hebben en je uit ervaring kunnen vertellen dat er met deze foto iets heel anders aan de hand is...
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 3 mei 2020, 20:31:02 »
Iedereen bedankt ik zal wat dingetjes proberen, onderhand heb ik zelf al wat gedaan.

korrel is intens groot geworden door imgur maar het gaat om de kleuren, ik kijk uit naar jullie oordeel.

https://imgur.com/a/ShHyh7q

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 3 mei 2020, 20:54:21 »
Naar ik begrijp was de film zes jaar verlopen. Dat hoeft geen ramp te zijn, maar het kan wèl. Helemaal als-ie ook nog een poosje relatief warm zou hebben gelegen. Dit kan voor een verschuiving in de kleurbalans zorgen die niet meer goed te filteren valt. Er staat niet voor niets een einddatum op natuurlijk.
Hetzelfde geldt min of meer voor flink onder- of overbelichte negatieven.

Maar beter dan dit moet volgens mij wel mogelijk zijn.
Mijn code blijft analoog.

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2020, 21:15:35 »
Ja dat de film slecht verlopen is kan best wel zo zijn, ik heb de film overgenomen van iemand echter heb ik niet gevraagd hoe het zat met de opslag van de rollen nam aan dat dat goed zat.

Ook kan het zijn dat het overbelicht is ik doe altijd 1 stop verder, alleen deed ik een lichtmeting met de mijn meter naar het object toe en niet richting de lens misschien zijn daarom de verschillen groot.

(Ik heb wel 30 120 rollen overgenomen dus ben erg beniewd.... 0:)  ).

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2020, 23:17:18 »
Ik wil geen hele discussie gaan aanwakkeren,

Die hebben we ook al gehad: https://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,16952.0.html

maar wat heeft dat met amateur te maken?

Misschien wel alles. Petrusko geeft aan in zijn eerste post "komen er gewoon geen mooie kleuren uit". Er is geen oordeel over kleurzweem, het is gewoon niet mooi. Een heerlijk subjectieve mening die niet op iets meetbaars gebaseerd is. Een mening van een amateur - omdat een professionele fotograaf al lang had uitgezocht wat er allemaal voor nodig is om "juiste kleuren" (als dat al bestaat) te krijgen uit Kodak Ektar in combinatie met zijn scanner, software en beeldscherm.

Ik - als mede-amateur - doe vaak ongeveer hetzelfde. Ik wil gewoon een resultaat wat ik mooi vind. Het moet wel een beetje kloppen - maar ga niet tot het gaatje om alles tot in de laatste puntjes OK te krijgen. Als ik dat doe dan is de lol er gauw af.

Als je niet kalibreert, kun je nooit en te nimmer, eventuele kleurzwemen waarnemen. Dat heeft er niets mee te maken, of je nu professioneel of op amateur basis bezig bent. Ook als amateur wil je toch juist kunnen corrigeren, lijkt mij...?

Fotografie is regelmatig geen weergave van de werkelijkheid en zeker analoge (kleur) fotografie niet. Hier wordt vaak juist gezocht naar een bepaalde "look" (er is vast wel iemand die daar een goede Nederlandse vertaling voor heeft) en sommige kleurzweems worden zelfs op prijs gesteld. Om nog maar niet te spreken van zwart-wit. Dat staat nog verder van de werkelijkheid.

Fabrieksinstellingen staan praktisch nooit juist.

En toch was onze conclusie bijna hetzelfde - weinig mis met de kleuren - en dat ondanks mijn ongekalibreerde monitor met fabrieksinstellingen ;)

Jon

Online Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 3 mei 2020, 23:36:05 »
Misschien dat Ektar ook gewoon erg gevoelig is voor over datum zijn  ^^
Dat idee heb ik tenminste wel.

Ik heb rond 2010 een poosje analoog (middenformaat) geschoten en ben eind 2018 weer begonnen. Een van mijn eerste rollen was een rol Ektar uit, verlopen in 2012 en al die tijd in de koelkast bewaard. De foto's van die rol waren een stuk minder mooi als wat in in 2011/2012 heb geschoten.
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2020, 23:40:36 door Ernst-Jan »

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2020, 13:56:06 »
Wellicht kan ik het advies van Jon wel opvolgen en zal ik zo'n apparaatje huren.
Heb al een beetje rondgekeken en het is best betaalbaar.

Oudere foto's die ik heb gescand zijn qua kleur stukken beter in vergelijking met dit ektar rolletje.
Ik zit erover na te denken om mijn rolletje door een lab te laten scannen wellicht kunnen zij de kleuren mooi uitwerken.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
    • IBW Foto
« Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2020, 14:07:09 »
Jon,

Dan heb je een andere mening dan mij, dat mag. Ik blijf erbij, wil je dat je je fotowerk van continuïteit is, dan moet je kalibreren als je je fotowerk op een beeldscherm bekijkt. Maar, misschien heeft het er ook mee te maken dat ik fotowerk verkoop en ik daar dus anders tegenaan kijk.

Dat fotografie nooit de werkelijkheid is, weet ik ook wel, maar ik denk, dat jij mij niet begrijpt. Voorbeeld: De foto die ik zie op mijn beeldscherm, moet er precies zo uit zien op de afdruk. Daarom, kalibreer ik ook mijn beeldscherm, want krijg ik dan de afdruk terug van het fotovaklab, dan is die identiek aan mijn beeldscherm. Tevens, vind ik, als je foto's verkoopt en men daar dus voor betaalt, dat men daar ook iets van mag verwachten - dat ze waar krijgen voor de verkoopprijs.

Citaat
Hier wordt vaak juist gezocht naar een bepaalde "look" (er is vast wel iemand die daar een goede Nederlandse vertaling voor heeft) en sommige kleurzweems worden zelfs op prijs gesteld

En waar zeg ik, dat je alle kleurzwemen moet corrigeren? Het gaat erom, dat als je beeldscherm bijvoorbeeld té blauw staat afgesteld, je nooit een correcte waarneming hebt. Je werkt dan gewoon op de gok. En een zonsopkomst of - ondergang, corrigeer ik ook niet naar een neutrale witbalans, maar ik wil wel zien op mijn beeldscherm hoe de foto er echt uit ziet en niets op de blinde gok.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
    • IBW Foto
« Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2020, 14:23:18 »
petrusko,

Hier, hoe je foto's op kleur corrigeert. Werkt dus ook voor Ektar 100.

- Open een foto in Photoshop.
- Maak een copy laag.
- Ga nu naar 't tablad filter > nu naar vervagen > en kies daar "gemiddeld".
- Open nu de aanpassingslaag "curven".
- Bij de aanpassingslaag "curven", heb je een grijspipet.
- Klik met het grijspipet willekeurig in de foto, die als het goed is nu middengrijs wordt.
- Gooi nu de copy laag weg. Gewoon slepen naar 't prullenbakje onderin bij lagen.
- Nu moet de foto ontdaan zijn van alle kleurzwemen!
- Lagen samenvoegen, en klaar.

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 4 mei 2020, 14:38:11 »
petrusko,

Hier, hoe je foto's op kleur corrigeert. Werkt dus ook voor Ektar 100.

- Open een foto in Photoshop.
- Maak een copy laag.
- Ga nu naar 't tablad filter > nu naar vervagen > en kies daar "gemiddeld".
- Open nu de aanpassingslaag "curven".
- Bij de aanpassingslaag "curven", heb je een grijspipet.
- Klik met het grijspipet willekeurig in de foto, die als het goed is nu middengrijs wordt.
- Gooi nu de copy laag weg. Gewoon slepen naar 't prullenbakje onderin bij lagen.
- Nu moet de foto ontdaan zijn van alle kleurzwemen!
- Lagen samenvoegen, en klaar.

Bedankt ik zal het even proberen ik gebruik wel photoshop elements en die staat in het engels ingesteld.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
    • IBW Foto
« Reactie #26 Gepost op: 4 mei 2020, 14:45:37 »
petrusko,

Ik neem aan, dat het in Photoshop Elements ook wel werkt.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #27 Gepost op: 4 mei 2020, 18:05:38 »
Elements heeft geen curven bij mij in elements 2020.
Wel volgende opties bij aanpassinglaag
  • Volle kleur
  • Verloop
  • Patroon
  • Niveaus
  • Helderheid/contrast
  • Kleurtoon/verzadiging
  • Verloop toewijzen
  • Fotofilter
  • Omkeren
  • Drempel
  • Waarden beperken

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
    • IBW Foto
« Reactie #28 Gepost op: 4 mei 2020, 18:49:19 »
dynax75,

Ik weet niet zeker of het werkt, maar probeer in jouw geval eens niveaus. Deze heeft ook een grijspipet als het goed is.

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 4 mei 2020, 19:28:44 »
dynax75,

Ik weet niet zeker of het werkt, maar probeer in jouw geval eens niveaus. Deze heeft ook een grijspipet als het goed is.

Ja bij staat dat bij Enhance > Adjust lightning > Levels.