Auteur Topic: Kodak Ektar 100 120 formaat problemen met kleuren.  (gelezen 3606 keer)

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
Kodak Ektar 100 120 formaat problemen met kleuren.
« Gepost op: 2 mei 2020, 13:44:29 »
Hallo mede-forummers,

Onlangs heb ik op een zonnige dag een paar foto's geschoten met mijn middenformaat camera met daarin een rol ektar 100. Na het ontwikkelen (gedaan door hema) liggen de negatieven op de flatbedscanner (epson v500) echter komen er gewoon geen mooie kleuren uit, is dit door de rol (kwam uit 2014), de scanner of de software (simpele epson scan)?

Ik stuur ook een voorbeeld van het gescande document op 24-bit kleuren en dpi 2400.

https://imgur.com/ZtAJLDd

Groet,
Petrusko

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Kodak Ektar 100 120 formaat problemen met kleuren.
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2020, 14:16:16 »
De lucht lijkt normaal blauw en de tulpen zijn felrood - ik kan er niet veel bijzonders aan zien maar het is ook vrij weinig. Heb je niet wat meer scans? het lijkt ook wel of er delen afgesneden zijn. Wat voor formaat is het precies?

Wat meer voorbeelden zou wel fijn zijn. Ook met bijvoorbeeld witte delen erin zodat je een eventuele kleurzweem kan zien.

Jon

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2020, 14:43:13 »
Het is inderdaad afgesneden ik zal wat meer foto's sturen ik kleur wel wat weg  ^^

https://imgur.com/a/tL5KSrx

Ik vindt de kleuren gewoon erg lelijk, er is ook een gigantische korrel aanwezig, ik weet zeker dat het niet aan mijn camera ligt  :( .

Hoop dat dit wat meer hulp biedt en natuurlijk bedankt voor uw hulp

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2020, 15:26:26 »
Hoi,

Ik heb even gekeken. De kleuren zijn niet veel mis mee, hoor. Kijk je op een gekalibreerd beeldscherm...?

Kleuren, die na een scan eventueel niet goed zijn, kunnen vaak makkelijk hersteld worden in de post-processing in Photoshop. Ook Ektar 100, die bij sommige bekend staat om 'lastig' de kleuren te corrigeren, is geen probleem. Ik heb het ooit hier eens beschreven hoe ik het doe.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2020, 15:32:03 »
De korrel zit in donker schaduwpartijen die met de software lichter zijn gemaakt.

Het zou wel eens onderbelicht kunnen zijn. Verder lijkten de kleuren me nog steeds niet heel erg abnormaal. Maar meer voorbeelden zou beter zijn - met andere onderwerpen.

Jon

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2020, 15:52:01 »
Dank voor de antwoorden.

Mijn beeldscherm staat op de normale kleuren stand nooit veranderd.
Ik heb wel photoshop elements en heb ook de Colorneg plugin gebruikt alleen vindt ik het resultaat even slecht. Analoog82 ik zal even naar uw gids kijken.

Ik heb eigenlijk alleen maar foto's in het tulpenveld geschoten, in de volle zon, met een gossen lichtmeter zonder het witte kapje gericht op het object (niet met witte kapje naar de lens toe) en scherpgesteld. Meeste foto's zijn een stop verder geschoten voor meer licht wat ektar makkelijk kan hebben als het goed is, jammer dat de zwarte delen zo zwaar uitkomen.

Wellicht doe ik nog een poging met een shoot maar dan met portra 400 of fuji pro 400h. Daarbij vallen de kleuren vaak goed.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2020, 16:34:02 »
Dat jij de kleuren niet juist waarneemt, komt omdat jij je beeldscherm niet gekalibreerd hebt. Je kunt nooit kleurzwemen goed waarnemen als je beeldscherm niet gekalibreerd is. Dus als je het niet juist kunt waarnemen, kun je het ook nooit juist corrigeren. Professionele fotografen kalibreren altijd hun beeldscherm. Dit doen ze met speciale apparatuur.

Offline petrusko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2020, 21:13:30 »
okidoki ik zal even kijken naar mijn beeldscherm en wellicht naar zo'n apparaatje die het corrigeerd volgensmij kost zo'n ding wel wat, misschien eentje huren...

Offline DutchLeeuwtje

• Analoog liefhebber
    • Mijn niet analoge werk
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2020, 22:33:23 »
Kodak Ektar is toch een moderne film?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kleuren en de scans in zijn geheel, er ook niet 100% uit vindt zien. Alsof het een hele oude film betreft.
Nu kan mijn blik vertroebeld zijn door het vele digitaal schieten van de laatste jaren, maar ook mijn dia's van een aantal jaar terug zagen er beter uit.

Nu heb je aan dit antwoord weinig, want ik kan je ook niet meteen vertellen of het aan de film of de scanner ligt. Zijn eerdere films we wel beter uitgekomen op je scanner?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2020, 22:47:25 »
Wellicht doe ik nog een poging met een shoot maar dan met portra 400 of fuji pro 400h. Daarbij vallen de kleuren vaak goed.

Ik neem aan dat je deze dan ook gescand hebt en dat de resultaten goed waren?  En schiet je ook digitaal en ben je daarbij wel tevreden over de kleuren?

In dat geval is het echt niet nodig je scherm te kalibreren. De meeste schermen geven vanuit de fabrieksinstelling echt wel zodanig normale kleuren dat dit voor amateurs als ons voldoende is.

Ik zou nog wel even naar je scan proces kijken. Laat je de scanner software veel doen? Als ik tulpen bekijk op 100% dan zien ze er nogal onnatuurlijk uit - alsof er teveel contrast en verzadiging is toegevoegd.

Probeer eens een scan te maken met alle automatische instellingen zoveel mogelijk uit.

Jon

Offline DutchLeeuwtje

• Analoog liefhebber
    • Mijn niet analoge werk
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2020, 23:12:59 »

Als ik tulpen bekijk op 100% dan zien ze er nogal onnatuurlijk uit - alsof er teveel contrast en verzadiging is toegevoegd.

Yeaps helemaal mee eens. Ektar is welliswaar een 'landschapsfilm' maar deze verzadiging is inderdaad iets teveel van het goede.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2020, 13:05:38 »
Citaat
In dat geval is het echt niet nodig je scherm te kalibreren. De meeste schermen geven vanuit de fabrieksinstelling echt wel zodanig normale kleuren dat dit voor amateurs als ons voldoende is.

Ik wil geen hele discussie gaan aanwakkeren, maar wat heeft dat met amateur te maken? Als je niet kalibreert, kun je nooit en te nimmer, eventuele kleurzwemen waarnemen. Dat heeft er niets mee te maken, of je nu professioneel of op amateur basis bezig bent. Ook als amateur wil je toch juist kunnen corrigeren, lijkt mij...?

Fabrieksinstellingen staan praktisch nooit juist.

petrusko, kijk eens in 't gamma van X-Rite. Ik gebruik volgens mij de 'X-Rite I1 Display Pro'. Is misschien voor de meesten wel iets aan de prijs, maar...

Ben wel met Jon eens, dat je tijdens het scannen, het beste de automatische instellingen van de scanner uit laat en ruw scant.

DutchLeeuwtje,

De verzadiging is iets te hoog, maar voor de rest val het wel mee, vind ik. De kleurverzadiging, kun je zo iets terug schroeven.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2020, 13:38:00 »
Fabrieksinstellingen staan praktisch nooit juist.

Da's wel waar, maar bij de een is het af-fabriek veel beter dan bij de ander. En als je gevoel voor kleur hebt en de nodige ervaring dan merk je dat al gauw. Bij mijn huidige scherm heb ik nooit de behoeft gevoeld om te gaan kalibreren. Dat van mijn vrouw is dramatisch; zware magentazweem. Maar die zit daar niet mee. Zij heeft weer andere prio's.
Ik ben dus zeer content met mijn scherm. Maar als ik het nodig had voor kritisch werk in kleurenfotografie dan zou ik de laatste puntjes wel op de i zetten ja.

Mijn code blijft analoog.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2020, 14:32:48 »
De Kodak Etar 100 is wel een echte vivid film. Dus vette zware kleuren , en vaak wat hoger contrast. Dat is wat je wilt als je deze film koopt. Zeg maar wat je vroeger bij kodachrome had of velvia 50 (al zijn deze films n.l. Niet te vergelijken met elkaar). Een prof. Ontwikkeling versterkt het karakter van de film nog iets.
Wil je standaard koop dan Kodak Gold, maar die film zal nu wel anders van naam zijn.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2020, 19:30:49 »
Doe er maar wat geel bij, de foto is veel te blauw,
Wim